spanienflag.gif (709 bytes) Barcelona 2011 spanienflag.gif (709 bytes)

Påskresa med fotboll: Barcelona-Osasuna.
21-25/4

Kvar på listan "Resor jag vill göra innan jag dör" fanns en fotbollsresa till Barcelona. Jag har alltid varit
svag för dessa enorma arenor som finns runt om i världen och Camp Nou ville jag absolut uppleva.
Min kompis Tompa från Helsingborg var med på noterna direkt så det var bara att boka in ett nytt
äventyr för GB-grabarna under påsken. (Våra vänner har tydligen döpt oss till GB...)

Eftersom det var sen påsk så hoppades vi på badväder, det hade varit över 25 grader varmt strax innan
vår resa men det blev lite svalare så det blev bara EN dag som vi kände sanden under våra fötter, desto
bättre sightseeingväder, synd att jag blev åksjuk på bussen...eller vad det nu var :)

Vi hade varnats från alla möjliga håll innan resan att se upp för ficktjuvar och rånare men vi såg inget
sånt alls på gatorna som tur var. Träffade en Svensk kille som berättade att hans resesällskap blivit av
med hela packningen på en busshållplats, trist, men det kan ju hända även i Sverige.

Det blev en perfekt långweekend med massor av upplevelser, lärdomar och vinst i fotbollen, 2-0.
Ja just det, man måste kolla upp vilka datum man har på flygbiljetten....läs om det i dagboken.

Dagbok:

21/4:
Äntligen dags för resan till Barcelona! Jag flög från Arlanda med Spanair och på vägen ner till Spanien
så blev en man på flyget akut sjuk. Dom lade honom i mittgången och en tillkallad läkare började jobba
med syrgas och andra grejer så jag blev lite orolig att det skulle bli en mellanlandning i Paris...
Men efter ett tag blev mannen bättre och jag kunde hämta upp mitt förbokade Barcelona card på
flygplatsen som planerat. Jag hade läst i förväg att man skulle ta tåget in till stan men damen i disken
tyckte absolut att denna trötta Svensk skulle ta bussen till Metron vid Espanya och därifrån sedan
åka tunnelbana till vandrarhemmet där Tompa satt och väntade. Det hade gått dubbelt så fort att ta
tåget men till sist så klev jag av vid Clot och begav mig till Urbany Hostel där Tompa fixat party.

Urbany Hostel kan varmt rekommenderas, nära tunnelbanan, jättetrevlig personal och fräscht.
Jag var inte på plats förrän kl 22 så det blev fest på rummet hela kvällen :)

22/4
Efter en helt ok vandrarhemsfrulle så begav vi oss ut i tunnelbanesystemet. Efter ett par missar så kom
vi fram till Camp Nou där vi hämtade ut våra förbeställda biljetter till matchen. Vi tog även en sväng
inne i souvenirbutiken och där fanns ju en hel del Barcelonaprylar. Vi hade även tänkt gå en tur inne på
arenan men kön till biljetterna var längre än vad vi klarade av så vi begav oss till mingelgatan La Rambla
Där hittade vi en trevlig uteservering där det blev Sangria såklart. Min kollega Tomma med dotter kom
förbi och det blev ett par trevliga timmar under parasollet då helgens enda regndroppar föll.

Tompa hade sett reklam och Barcelonas akvarium så vi köpte biljetter i ett stånd på La Rambla och
när vi kom fram till akvariet så var det en kö på säkert två timmar som vi snyggt gled förbi.
Vakten i grinden blev glad när hon såg våra förköpta biljetter och utbrast.: -You are so clever!
Hur smart det var att gå dit kan man ju fråga sig men visst var det väl lite intressant... Det fanns en hel
del....fiskar.... Att vi gled förbi kön var ändå bäst. Nästa besök som blev Hard Rock Café var inte
heller helt fel. Det blev även lite kultur då vi fick bevittna en påskparad på La Rambla. Medlemmar i
religiösa brödraskap och botgörande kvinnor i konstiga utstyrslar släpade på kors och kättingar...

Nog med kultur, vi handlade ett förfestkit och åkte till vandrarhemmet där vi värmde upp innan vi åkte
till klubben Carpe Diem där Tompas kompis jobbade som vaktchef. Han välkomnade oss med fria
drinkbiljetter och sedan var det en natt i VIP-hagen hahaha.'

23/4:
Väcktes av personalen på vandrarhemmet: -Checkout was one hour ago!!
Jajaja, min bokning var väl kanske inte klockren. Hade lyckats boka fyra nätter uppdelat på tre
bokningar vilket sysselsatte personalen hela helgen med att ha koll på vårat boende hahaha.

Vi köpte biljetter till sightseeingbussen Hop on hop off. Kanske inte helt lyckat att göra det när vi bara
hade några timmar på oss innan det var fotboll. Jag mådde väl inget vidare på den där bussturen så
när vi kom till La Rambla så hoppade vi av och köpte lunch som intogs på Plaza Catalunya.
Området var fyllt av människor som firade påsken samt att det var den 23/4, Dia de Sant Jordi.
En högtid där männen köper rosor till kvinnorna och kvinnorna köper böcker till männen.
Flera tv-team fanns på plats och sände direkt från folkmassan som vi kryssade igenom ner till hamnen.

Det närmade sig fotbollsdags så vi åkte upp till Camp Nou och njöt av atmosfären i solen utanför den
gigantiska arenan. Efter en fruktansvärt äcklig hamburgare så gick vi spända ut på läktaren för att för
första gången titta ut över Camp Nou. Wow! Kameran gick varm och vi blev väldigt nöjda över våra
platser på tredje raden i ena kurvan. Jag satt bredvid en Spanjor med säsongskort och han var väldigt
trevlig att prata med. Han berättade mycket om klubben, svenskarna som spelat där och om hans eget
engagemang. Efter matcherna hade han tio minuters gångväg hem till tv´n där han tittade på reprisen.

När lagen kom in på arenan spelades hemmalagets sång och visst blev det gåshud på oss när hela
Camp Nou vrålade Barca Barca Baaarca!!
Själva matchen var lite seg i början men det gjorde ju inte oss någonting, vi var ju på plats!
73 000 jublade när Villa gjorde 1-0 i första halvleken. I andra halvlek blev Messi historisk då han
gjorde 2-0. Han blev den förste i Spansk historia att göra 50 mål under en säsong. Spanjoren bredvid
mig var väldigt lättad och gjorde high five :) Efter matchen blev vi väldigt förvånade hur smidigt det gick
att ta sig hem. Vart tog alla 73 000 vägen?? Efter nattmat så ramlade vi i säng.

24/4:
Åkte till Sangrada Familia. Vilket otroligt byggnadsverk! Nästan lika häftigt som köerna! Ja GB köar
inte så vi åkte vidare till Olympiska museét. Barcelona hade de Olympiska sommarspelen 1992 och
på museet fanns många minnen därifrån men även andra spel och sporter fanns representerade.
J-O Waldner vann guld 1992 och hyllades som världens bästa pingisspelare genom tiderna, stort!
Det fanns även många bilder från Vancouver och Peking så det var fina minnen för mig som dök upp.

Vi tittade in på Olympiastadion och fortsatte ner mot Espania. Väldigt vackert område med bra utsikt
över staden men det var hungern som drev oss tillbaka till city och Hard Rock Café, igen.
Vi tryckte i oss mat i massor och kände hur vi behövde vila. Var gör man det bättre än på beachen?
Härligt att få känna sand mellan tårna för första gången detta år. Vi kände båda två hur kroppen
verkligen behövde den stunden vi låg där på stranden. Och after beach behöver man också ibland.
Vi tog våran i solen på Carpe Diems uteservering, mmmm.

Festen fortsatte med billig GT på rummet tills vi fick besök av en Fransyska. Vi hade ett fyrbäddsrum
hela helgen men det var först sista natten som det kom en gäst till. För att inte störa henne så åkte vi in
till La Rambla och ramblade in på en Irländsk pub med trevlig stämning. För att inte störa rytmen på
våran helg i staden så hamnade vi på Hard Rock Café igen .....

25/4:
Vi åkte upp till Camp Nou igen för att gå turen inne på arenan. Nu hade vi fixat biljetter nere på stan så
det var ett sant nöje att gå förbi den enorma kön. Först kom in i Barcelonas museum där det fanns
en hel del pokaler och andra priser. Vi kikade även in i omklädningsrum, kommentatorbåsen,
pressrummet mm. Vi fick inte provsitta avbytarbänkarna i läder men det var ändå häftigt att stå där
nere vid planen och blicka upp mot de stora läktarna.

Efter lunch så var det dags för Tompa att ta sig ut till flygplatsen för hemfärd. Själv hade jag några
timmar kvar att spendera i Barcelona innan det var dags att flyga hem. Det kunde ha blivit tre månader
till..... Vandrade runt på La Rambla igen och kom in på några smågator fyllda med uteserveringar
och barer, väldigt mysiga kvarter. Träffade jobbarkompisen Tomma igen som shoppade loss med
dottern i de butiker som hade öppet på annandag påsk. Lika bra att åka ut till flygplatsen i god tid
tänkte jag, för då kunde jag kanske fixa plats vid nödutgången för mina långa ben.

När jag skulle checka in i en automat så hittades inte min bokning. Jag bad en tjej i disken om hjälp
och hon ringde upp någon i telefonen. Madre mia utbrast hon och jag förstod direkt att detta var nog
inte så himla bra. Jag hade ju kollat att jag skulle hem måndagen den 25e, gissa om jag fick en chock
när hon informerade mig om att jag hade bokat den 25 JULI!!! Har ingen aning om hur det hade gått
till men när jag tittade på biljetten så stod det ju faktiskt 25/7....

Hon fortsatte: -It is crazy today, end of holiday, everone is going home and the flight is overbooked,
we have put you on stan by now, good luck!
Jag fick alltså sätta mig och vänta i två timmar tills incheckningen stängde, först då skulle jag få reda på
om det överbokade flyget till Stockholm skulle få någon plats över. Jag var nästan gråtfärdig för jag var
så himla trött och skulle jag inte få åka hem så hade jag ingen aning om hur jag skulle få kraft att ta mig
tillbaka till Barcelona och fixa nytt boende mm. Det blev två långa timmar....

Med tio minuter kvar till deadline så fanns det bara två platser kvar och när det var fem minuter kvar så
försvann den ena platsen så då var det bara att hålla tummarna. Oj så nervösa minuter men ingen mer
resenär dök upp så jag kom med, sista platsen på sista flyget för dagen!!!

Vad lär vi oss av det här då...? Jo att kolla biljetterna ordentligt!!!!!!!

Citat:

-You are so clever!

-He doesn´t remember us!

-Bytte jag en strumpa mot en cola inatt?

-Åt vi mat inatt?

-Dom är tre syskon och en bror

-Fan nu börjar groggen bli god

-Checkout was one hour ago!

-Du låter trött!
-Jag är glad att jag låter!!