spanienflag.gif (709 bytes) Barcelona 2011 spanienflag.gif (709 bytes)

Resa med Svenska Spel
16-19/6 2011

Jag och kompisen Tompa var i Barcelona under påsken 2011 och när vi kom hem så var inte ens
resväskan uppackad då jag fick ett mail från Svenska Spel att jag hade vunnit en resa i en fototävling.
Vinsten var en weekend i Barcelona och det var en glad grupp på 22 personer som drog ner till hettan
i Spanien. När vi var på sightseeing visade termometern +31 grader så det var väldigt skönt med pool
på hotellet Catalunya. Vi bodde 50 m från La Rambla så vi var rejält bortskämda av Svenska spel :)

Efter två resor till staden på kort tid så gillar vi den ordentligt. Fotboll, nattliv, 4,5 km sandstrand och
även en hel del sevärdheter lockar oss nog att komma tillbaka igen.

Dagbok:

16/6:
Jag och Tompa gled resvant i på Arlanda som dom sista i gruppen så Marie som stod och höll en skylt
med Svenska Spel-loggan på blev glad att krampen i hennes arm kunde släppa...
I baren fanns Absolut Vodkas nya sort "Svea" så det blev några smakprov innan vi kom iväg på
resan som skulle visa sig bli en fullpoängare.
I Barcelona möttes vi på flygplatsen av en svensk guide som lotsade oss till hotellet som låg precis vid
torget Plaza Catalunya, mitt i centrum. Jag och Tompa ramblade ut på La Rambla direkt och tog oss
till den Irländska puben My Bar där vi sammanfattade dagens upplevelser. En hård resdag hade satt
sina spår så vid midnatt gav vi upp.

17/6:
Fyra timmars sightseeing stod på programmet och den svenska guiden Lena som typ var 117 år
berättade allt om Gaudi Gaudi Gaudi och Güell. Vi hade lite kul åt Lena i början men hon var otroligt
duktig och kunnig så vi gillade henne skarpt efter ett tag. Hon tog oss runt i Güells park medans solen
grillade gruppen hänsynslöst. Det var rejält skönt att få hoppa in i den luftkonditionerade bussen igen.

Nästa stopp var Olympiastadion som byggdes i förhoppningen att staden skulle få OS 1936 men
Barcelona fick vänta ända tills 1992 innan de Olympiska spelen kom på besök.
Efter besöket på arenan så fortsatte vi till utsiktsplatsen högst upp på Montejic.
Det var en häftig utsikt över hela staden som mötte oss, turens "höjdpunkt" enligt oss.

I hamnen blev det en trerätters lunch på restaurangen Salamanca, fisk, bläckfisk, skinka, kalvfilé mm
Lunchen fick högsta betyg men nu var det poolen som lockade!

Det blev ett härligt poolparty, kanna efter kanna med Sangria. Vi fick sällskap av reseledarna Emma
och Marie samt Jonas och Åsa från Dalarna. Finns få saker i livet som jag uppskattar mer än ett
trevligt poolparty med goa vänner. Gänget fann verkligen varandra direkt och  efter poolen så
fortsatte festen med skumpa i Jonas och Åsas rum. Många skratt senare så kastade vi oss ut i
Barcelonas nattliv. Tompas vän Rani jobbar i dörren på nattklubben Carpe Diem så vi åkte dit och
hälsade på. Det blev ännu en rolig natt med trevligt sällskap på klubben så det var inte så konstigt
att vi missade frukosten nästa dag...

18/6:
Hoppsan, sovmorgon! Packade snabbt ihop våra badkläder och tog en taxi ner till stranden där vi
sprang på Marie och Emma som låg och stekte i solstolarna. Och nog brände solen! Det var nog tur
att vi hade sovit länge för de timmarna vi låg på stranden räckte gott och väl. Medelhavet var ruskigt
kallt så man piggnade till när man väl kom ner i vattnet.

När vi kände oss klara så tog jag och Tompa en cykeltaxi till La Rambla där vi minglade runt en stund
innan vi hamnade vid hotellpoolen igen. Vi träffade en utmattad Jonas som hade shoppat hela dagen.
Han fick inte ligga kvar länge innan Åsa började smsa att det var dags för shopping igen , vad vi led
med honom hahaha. Åsa och Marie kom också helt utmattade till poolen efter en lång vandring från
stranden med shoppinginslag efter vägen. Jag och Tompa njöt ännu mer av vår Sangria :)

Kvällens evenemang bestod av en stor Spansk buffé med efterföljande flamencoshow.
Det var ett himla stampande i golvet på showen och de som uppträdde fick verkligen igång publiken.
Gänget var på gott humör efter uppvisningen så jag och Tompa lyckades dra med 12 stycken glada
resenärer till Temple bar där två trubadurer hade show. De spelade blandad musik så även de äldre
i sällskapet var uppe och dansade (och då menar jag inte Tompa och mig som äldre...)
Vi hann även med ett besök på Hard Rock Café innan det var hemgång.
På rummet så fick jag veta att en av mina stora idoler Clarence Clemons i E Street Band hade dött i
sviterna av en stroke. Det var ett otroligt tungt besked då Springsteen & ESB betytt väldigt mycket
för mig. Har sett 17 konserter med bandet och höjdpunkten var naturligtvis spelningarna på
Giants stadium i New Jersey 2009. Kanske var det sista gången jag fick se bandet för utan Clarence
blir det väldigt svårt med en ny turné. R.I.P. Big Man!!!

19/6:
Uppstigning 07.20, frukost, packning och utcheckning. Trots att jag och Tompa verkligen njutit dessa
dagar och inte sprungit runt i en massa affärer så var vi väldigt trötta, konstigt...
Men vilken tiopoängsresa det blev!!! Kanonväder, god mat, superläge på hotellet, poolparty, bad i
Medelhavet och framför allt, ett grymt roligt gäng!! Vi ses igen :)

Tack till Tompa, Marie, Emma, Åsa, Jonas, PA, Lena, Måns, George, Güell, Gaudi, Peter, Amy,
Anna, Helge, René, Kitty mfl mfl

Citat:

-Ser inte jag lite bränd ut?

-Vicken grej!

-Det skulle finnas massor av båtar men det var inte i hamnen.
-Då var det väl kanske i bergen?
-Nä, det kanske var en älv

-Hörru Mogren, när vi kommer hem då är det stakning som gäller!

-Hon köpte en öl som var större än hennes huvud!

-Det är svårt att lära gamla hundar dricka vatten

-Ska du med på nästa resa ELLER?!!

-Ska vi hälsa på dom andra?