spanienflag.gif (709 bytes) Barcelona 2013 spanienflag.gif (709 bytes)

La-liga, sol & bad, eller:
-Har du lätt att bränna dig eller?
31/5-3/6

Barcelona har blivit en av mina favoritstäder. Inte så konstigt när man kan kombinera en trevlig innerstad med gångavstånd till stranden,
konserter eller fotboll i världsklass på Camp Nou. Detta blev min fjärde tripp till staden på tre år och anledningen till denna resa var att
se FC Barcelona spela hem seriesegern i La Ligas sista omgång. Fotbollen blev i efterhand endast en parantes, vi hade ett grymt bra
hotell och sällskapet gav mig många roliga upplevelser och skratt :)

Reseberättelse:

31/5:
Jag flög ner till Spanien med SAS och ombord träffade jag kollegan "Tomma" som var på väg ner till Barcelona med sin dotter.
Även de hade planerat en fotbollsresa men deras "weekend" var sju dagar, min endast fyra..
Jag satt på rätt sida i flygplanet under inflygningen och fick se hur staden på nära håll välkomnade mig då vi gick ner för landning.
Jag kom till hotellet några timmar innan mina vänner från södra Sverige så jag åkte direkt upp till Camp Nou och hämtade våra
i förväg beställda fotbollsbiljetter. Det var varmt och väldigt mycket folk, ni ska veta att jag gillar verkligen inte att köa...

Väl tillbaka på hotellet så åkte jag upp till takpoolen för att kolla hur den såg ut. Ett av kraven jag hade då jag bokade var att vi skulle
bo centralt och ha takpool. Jag blev inte direkt missnöjd då jag såg utsikten från poolkanten... Hotellet låg ca 150 meter från Ramblan
och 200 meter från hamnen. Man kunde se nästan hela Barcelona så jag var väldigt nöjd med valet av boende. Rekommenderar gärna
Andante hotel, Avenida Drassanes 23-25.

I väntan på Tompa och Jonas så gick jag ut på stan och mötte upp Ullis, resans hemliga gäst. Hon ville komma iväg på en resa så jag
frågade om hon inte ville komma ner till oss i Spanien eftersom vi alla fyra är mycket goda vänner. Självklart ville hon det och vi kom
fram till att det kunde ju vara kul om vi överraskade Tompa och Jonas med hennes närvaro på något sätt.
Vi tog en lunch på Placa Reial och funderade på hur vi skulle kunna presentera henne på roligaste sätt för de andra två.
Resans första Sangria och Cava smakade hyfsat gott i den stekande eftermiddagssolen. Kyparen tyckte väl att vi hade suttit för länge
utan att beställa så citatet kom: "Excuse me, I´m finishing my shift now, is it ok to pay?"
Vi fortsatte planerandet med en stor sangria på Las Ramblas då det plötsligt kom ett sms från Tompa: "Vi sitter i en taxi och åker längs
Las Ramblas nu, vi ses vid hotellet" Jag fick slänga åt Ullis lite pengar för drycken och skyndade iväg mot hotellet och hoppades att
de inte hade sett oss två på uteserveringen. Jag hann självklart med ett stopp i en butik för att handla lite rom och bubbel så att vi
kunde ha poolparty direkt efter grabbarnas incheckning.

Tompa och Jonas blev precis som jag väldigt nöjda med takpoolen och tillsammans med en del andra svenskar samt ett stort gäng
engelsmän så blev det en trevlig välkomstfest i solnedgången. Efter ett tag ville grabbarna fortsätta nere på rummet så jag fick klura
ut något sätt att få in Ullis på hotellet. Jag drog till med "jag måste gå ner till receptionen och hämta mitt pass som jag fick lämna vid
incheckningen, jag köper lite mera bubbel också" Jag åkte ner till receptionen och släppte in Ullis, tog hennes flaska med bubbel och
åkte upp på rummet igen med Ullis väntande i korridoren. Sedan låtsades jag ringa roomservice och beställde tre cheesburgare.
Efter en stund knackade det på dörren och en hungrig Jonas öppnade förväntansfullt dörren och där stod Ullis med jordgubbar och
ett glatt leende :) Grabbarna fick en mindre chock medans jag njöt av att det blev ett lyckat "skämt" :)

Kvällen tillbringades på My Bar vid Placa Reial och avslutades på småtimmarna med fotbollsspel och biljard bland vattenpipor....

1/6:
Kvartetten inledde dagen med en rejäl frukost på en innergård, cava, öl och hamburgare.
Tompa gick in i en butik för att handla lite dryck till poolen och jag diskuterade med Jonas utanför ifall vi skulle köpa lite solskydd.
-Äh vadå, har du lätt att bränna dig eller? sa Jonas, och eftersom jag alltid jobbar utomhus så kände jag mig inte så orolig då jag redan
hade lite färg på kroppen. Beslutet just där och då att INTE köpa solskydd präglade resan en del...även en tid efter resan...
Vi var lite trötta efter första natten så det blev en heldag vid poolen med lite sömn i solstolen... Solstrålarna gjorde sitt jobb på oss,
ganska ordentligt faktiskt, men det var ju inget vi märkte i blåsten under dagen. Tompa gick iväg till Can Paixano och köpte en LÅDA
cava för ca 300 kr, 12 flaskor. Deras cava är otroligt god så tillsammans med den, en påse is och lite sangria så hade vi en väldigt
bra dag innan det var dags att bege oss till Camp Nou och fotbollen.
Det var väldigt varmt på arenan eftersom matchen gick tidigt på kvällen. Ca 70 000 fans välkomnade FC Barcelona och Malaga
ut på planen. Vi hade bra platser på kortsidan och såg fram mot en rolig avslutning på La liga. Efter bara några minuters spel så hade
Barcelona tagit ledningen med 2-0 och även fortsättningen av matchen blev underhållande. Barca vann med 4-1 och vi hoppades att
laget skulle hyllas för sin serieseger men istället så blev det stora hyllningar till spelaren Abidal som gjorde sin sista match för Barca.

Det tog lång tid för oss att komma tillbaka till hotellet. Vi chansade att skippa tunnelbanan för att leta efter taxi istället, DET var inte lätt!
Till sist kom vi hem och kunde möta upp Ullis som hade avstått fotbollen..
Kvällens partaj ägde rum på Temple Bar där jag och Tompa hade härliga minnen från resa med Svenska spel 2011.

2/6:
Förmiddagshäng på hotellrummet. Det sved i skinnet på oss, mest för stackars Jonas som hade bränt sig rejält. Men det stoppade oss
inte för att åka ut till stranden Barceloneta där Ullis väntade. Vi badade i Medelhavet såklart med kylan i vattnet värkte i benen.
Vi blev tvingade att värma oss med Mojitos och cava, stackars oss. Roligast på hela dagen var när en i sällskapet var helt säker på
att "hens" mobil blivit stulen, men i själva verket låg den fint i väskan. -Han stal min mobil, jag vet när han gjorde det, han la sina...

Efter äventyret på beachen så åt vi helgens bästa måltid. En bit från stranden hittade vi ett ställe med fantastiska tapas och god sangria.
Vi blev kvar där en bra stund och beställde in många olika godsaker. Kul när man kan hamna på en sidogata och bli supernöjd :)
På väg hem till hotellet så gick vi längs kajen i hamnen då plötsligt Tompa och Jonas fick för sig att de skulle bada igen.
Till turisternas stora förvåning så gjorde grabbarna väldigt fina hopp ut i hamnens kalla vatten... Snyggt!

För övrigt så hände väl inget nytt, vi badade och njöt i takpoolen och spenderade kvällen på My bar :)

3/6:
Jag och Ullis tackade för oss och åkte besvikna ut till flygplatsen för att avsluta semestern. Vi var avundsjuka på Jonas och Tompa som
fortsatte sitt härliga liv ytterligare ett dygn i Barcelona, sol bad och sangria :)

Väldigt lyckad helg med bra väder, bra boende, kul upplevelser och många många skratt.
Glöm inte att köpa solskydd ..........