brasilflag.gif (641 bytes) Brasilien  2001 brasilflag.gif (641 bytes)
7-15/4

19.jpg (7532 bytes)

Inledning

Hela våren hade jag funderat på att åka någonstans för att koppla av efter en stressig vinter och
alternativen var många. En low budget till Egypten eller en dyr upplevelse-resa till något exotiskt
land. Jag var inställd på att åka ensam men efter en fest där en kompis uttryckte sig "Boka något
kul" så blev det Magnus Löfgren som hängde med till Ponta Negra i Brasilien. Ett kanonval!
Vi åkte med Fritidsresor och deras guider får toppbetyg.

Fakta om resmålet

Ponta Negra ligger söder om ekvatorn i delstaten Rio Grande do Norte. Till huvudstaden Natal
(800 000 inv.) är det ca 12 km. Klimatet är tropiskt och medeltemperaturen ligger mellan 26 och 30
grader under hela året. Vattnet håller 25-27 grader och vågorna är stora så surfing lämpar sig bra.
Ponta Negras strand är flera kilometer lång och sanden är sval och "promenadvänlig". Överallt
på beachen spelas det fotboll, strandtennis eller volleyboll. Mycket att titta på alltså .....
Prisnivån är låg så det är ett rent nöje att äta och dricka utan att ens behöva titta på priserna först.
En middag för två med dryck kostar mellan 50-100 sek och man blir garanterat mätt. De flesta
rätter serveras för två personer och beställer man fel får man mat för ett par dagar :)

Befolkningen är väldigt dåliga på engelska så kan man några fraser på portugisiska så hjälper det.
Annars löser man det mesta med teckenspråk. Brasilianarna är väldigt hjälpsamma och trevliga
mot oss scandinaver för vi är de enda utländska turisterna på orten. När man går ut på kvällarna
så är det en helt annan känsla än om man är i medelhavet eller Thailand. Här är det inte tillgjort
för utländska turister, här träffar man nästan bara Brasilianare och det är riktigt trevligt.

Solen är jättestark. Vi hade faktor 15 och klarade oss ganska bra men det fanns även de som
använde faktor 50 !!
Nationaldrinken heter Caipirinha och består av sockerrörsspriten Cachaca, socker och krossad is
och Lime. Med vodka heter den Caipirosca och den var godare tyckte vi.

"Dagbok"

Lördag 7/4:
Vi lämnade Arlanda vid tolvtiden på dagen och flög non stop i tio timmar och tjugo minuter till Natal.
Britannias mat och benutrymme gav väl inte resan en jättebra start direkt... Väl framme var det
en kort bussresa innan vi var framme vid hotellet i Ponta Negra. Vi bodde på Natal Mar som hade
ett perfekt läge vid stranden. Vår utsikt från rummet var den bästa jag haft på någon resa.
Personalen var trevlig, städningen perfekt och frukostbuffén klart godkänd. Poolbaren med
barstolar i poolen var mycket billig så där satt vi ofta ofta...:)
Tidsomställningen (-5 tim.) och den långa flygresan gjorde att vi somnade in redan vid 22-tiden.

Söndag:
Vi vaknade tidigt lokal tid och tog en rundtur på hotellet och beachen, allt verkade lovande.
På Fritidsresors välkomstmöte växlade vi pengar och lyssnade på "Snygg-Sofias" tips om resmålet.
Värmen var nu jobbig den första dagen så det blev beachen direkt efter mötet. Det första som
händer på stranden är att vi möter Andreas Bergwall, målvakt i världens bästa bandylag VSK !
Semestern var redan räddad! Sedan gick och gick och gick vi efter hela stranden. Efter en STOR
kyckling-gratäng gick vi tillbaka till hotellet och tog en ångbastu med öl och drinkar som efterrätt.
På kvällen skulle vi beställa mat på en restaurang men språksvårigheter gjorde att vi fick in FYRA
kotletter var och en massa ris och stripps. Fast självklart åt vi upp allt :) Sen var vi trötta....

Måndag:
En lugn dag, vi gick som vanligt några kilometer på stranden och tittade på alla string-varelser.
På eftermiddagen låg jag i en solstol och skrev vykort medan Löfgren gick iväg för att hitta
raklödder och Sweppes Tonic. Efter tre timmar kom han tillbaka skitfull utan varor...

Tisdag:
Utflykt med Fritidsresor, danske Rune var dagens guide. Först besökte vi en marknad där de bland
annat sålde kött och fisk. Lukten påminde om en liknande marknad i Thailand. Vi fick prova på
sockerrörssaft, gott men sliskigt.
Sedan gick bussen till den lilla berömda byn Praia do Pipa. Hit kommer Brasiliens kändisar för att
koppla av. På kvällen är det en skön stämning i staden men det var inget vi fick känna av för vi for
vidare till en strand som var flera kilometer lång men endast hade oss som badgäster.
Väl hemma på kvällen så hade vi bara ett par timmar på oss innan nästa utflykt. Först åkte vi till en
restaurang och åt en typisk Brasiliansk middag och sedan bar det av till en helkväll med dans och
underhållning på Zás-Trás. Vi fick se uppvisningar i lokala danser och kvällens höjdpunkt,
Capoeira, ett mellanting av dans och kampsport med ursprung från slavtiden.

Onsdag:
Bästa dagen på resan trots ett duggregn hela dagen. Vi åkte norrut med Beach-Buggys. Tyvärr kom
vi i olika buggys men resan bland sanddynerna var väldigt skön. Våra förare Marcus och Garcia
lotsade oss ner för riktiga stup och gasade på ordentligt när det fanns förutsättningar för fart.
Vi gjorde flera stopp för olika aktiviteter, bla vid en linbana som gick från en höjd rakt ner i en sjö.
Svårt att förklara men man åkte en och en och det var riktigt skoj. Efter middagsbuffén blev det ett
kort stopp för bad men vädret gjorde att vi åkte hem rätt snart.

På kvällen var det dags för en av resans höjdpunkter, en Brasiliansk fotbollsmatch.
Vi hade gjort upp med buggy-föraren Garcia att vi skulle gå tillsammans så han kom och hämtade
oss på hotellet med sin buggy. "Dansken" och hans son Jonas var också med och framme vid
Machadao-Stadion fixade han enkelt biljetter till oss allihop. Stadion såg ut som en öststatsarena,
ingen färg, ingen speaker eller resultattavla och allt var i betong. Mellan läktaren och planen fanns
en "vattengrav" och domaren skyddades av  kravallpoliser.
Dags för match i den Brasilianska cupen mellan Natals bästa lag ABC FC och Nautico. Vi satt på
en lugn del av läktaren där de äldre "experterna" satt . Spelade laget bra var alla tysta, inga
applåder, men om hemmalaget spelade dåligt då skrek minsann experterna. Domare kallades för
Puta (hora) flera gånger. I andra hade jag fått nog av den "tråkiga" läktaren. Jag ville uppleva lite
stämning  så jag gick ensam över till klacken och det ångrar jag verkligen inte. Där spelades det
samba på trummor hela matchen och jag hängde på i sångerna så gott jag kunde. Vid fel domslut
haglade ölburkarna in mot planen men när ABC gjorde 2-0 brakade samban lös. Vilken stämning!
Jag blev direkt välkommen i gänget och de hällde i mig sprit och kramade om mig som om jag var
en i familjen. Raketer sköts i luften och alla var nöjda då slutsignalen ljöd, seger med 2-0 och nästa
motståndare i cupen skulle bli ett av Brasiliens bästa lag Flamengo från Rio. Den matchen spelades
när vi kommit hem till Sverige tyvärr. Flamengo vann med 3-1.

Efter matchen var vi rätt trötta men vi hade fått tips av Rune att onsdagar var bra att festa på så vi
knallade ut på byn halv ett på natten. Först kom vi till Svensk-ägda Viking och sedan gick vi till
Cocaracha där ett gäng Brasilianare spelade inhemsk musik. Riktigt trevligt.  Där träffade vi ett
par från Göteborg som drog med oss till Taverna Pub. Där var det livemusik hela natten och vi
dansade så gott vi kunde. En lokal tjej försökte lära Löfgren vicka på höfterna men det var kört :)
Efter en lång dag och natt kom vi hem 05.15 respektive 06.15.

Skärtorsdag:
Trötta efter onsdagen blev det en lugn dag på stranden. Löfgren spelade lite fotboll mot ett gäng
brassar och det scandinaviska laget vann faktiskt. Löfgren gick på kropp och spelade hårt mot de
lätta brassarna som flög i sanden :) På kvällen var det lugnt med middag på Only Pizza tillsammans
med "Bollnäs" och "Gävle".

Långfredag:
Utflykt med finska Katarina som guide. Först badade vi i en sötvattensjö och därefter åkte vi till
världens största Cashewnötsträd. Inte så himla spännande kanske men båtturen som följde var
destå mer spännande. Vi lämnade Praia Pirangi och styrde båten mot ett rev där vi skulle snorkla.
Väl nere i vattnet visade det sig att på en del ställen var djupet bara 30 centimeter och där mötte jag
först en lila orm med gula prickar. Då slängde jag mig upp på fötter och varnade ormrädde Löfgren.
Sedan försökte jag fly åt vänster men då mötte jag en muräna på samma djup, panik. Efter en stund
av hårt simmande kom vi ut på lite djupare vatten men när jag även där mötte en orm så simmade
vi tillbaka till båten. Ormar kan man klara sig utan!
På kvällen gick vi ut med några från vårat hotell och åt mat på strandpromenaden. Vi var fem
personer som åt och drack i ett par timmar och notan blev bara 200 :- På natten tog vi taxi till Natal
för att gå på den berömda klubben Chaplins men där var det fullt så vi rundade av med lite dryck
på en pub och åkte sedan hem till hotellet.

Påskafton 15/4
Sista dagen startade med ösregn men efter frukosten blev det sol så att man kunde ta sista badet
och grilla ett par timmar. Efter att ha checkat ut så åkte vi till ett stort shoppingcenter för att äta på
MC Donald´s. Brasiliansk Bic Mac smakar väldigt bra! Sedan åkte vi tillbaka till hotellet, sa adjö
till de som skulle stanna en vecka till och sedan åkte vi till flygplatsen för hemresan.
Efter en timmes mellanlandning på Gran Canaria så kom vi hem till Sverige på påskdagen.

En kanonresa som säkert kommer att upprepas. Thailand har naturen, Mexico har stränderna och
vattnet men Brasilien har resten, bra musik, kul fotboll och vackra kvinnor!

Några priser våren 2001

1 Brasiliansk Real är ungefär fem svenska kronor.
Beach Buggy-tur: 65 real

Taxi Ponta Negra-Natal: ca 12 real
Internet: 10 minuter 1,5 real

Vi träffade och såg:

Andreas Bergwall, Hemingway, Jenny, Geir, Brasilianskan, Edina, Romario, Norska familjen,
Garcia, Marcus, Bollnäs, Gävle, Långa paret, Onda Ögat med familj, Idioten, Dansken, Rune,
Sofia, Katarina, Glenn Strömberg, Fotbollstjejerna, Feta killen, Sofia, Mattias, Skinnställskillen.

Listan

Resans ord: Grande porco, linda, beleza, puta, vigorosa, uma cerveja, uma Caipiriosca
Bästa puben: Taverna Pub
Bästa drinken: Caipiriosca på Cocaracha
Bästa maten: Kycklinggratäng
Bästa stämningen: ABC FC´s klack
Långsammaste bartendern: "Romario" på Natal Mar hotel
Bästa after sun: Löfgren fick en glass när han försökte köpa kylbalsam för ansiktet, språket...
Bästa minnet: Tjejerna som spelade fotboll i string på beachen, målvaktens dans.....
Svettigast: Killen som dansade hela natten på Taverna Pub iklädd motorcykelställ....
Mest beskyddande: Onda ögat och hans fru som inte ville att vi skulle titta på deras döttrar.
Bästa synen: Andreas Bergwall på beachen iklädd VSK´s finaltröja.
Charmigaste guiden: Katarina
Sämst: Flygresan, jag sov högst en timme sammanlagt.
Klurigast: Endast en bankomat i byn tog emot Föreningssparbankens VISA-kort.
Skönt: Ångbastu och sedan ut i poolbaren på kvällen.
Kommentar: -Nu ska jag inte tappa solglasögonen som vanligt. Sen tappade Löfgren ena glaset
i det första doppet i havet :)