domflag.jpg (2106 bytes) Dominikanska Republiken domflag.jpg (2106 bytes)

25/1-9/2 2007

17.jpg (3615 bytes)

Karibien.... mmm. Vi letade efter någon rolig resa med bra klimat och roliga utflykter. Efter att ha varit
inne på Venezuela ett bra tag så ändrade vi oss till Dominikanska Republiken och byn Caberete.

850 mil från Arlanda ligger Hispaniola-ön i Västindien. Västra delen av ön är Haiti och den östra delen
är Dominikanska Rep. med ca 9 miljoner innevånare. Landet är väldigt vackert, bergigt med tropiska
skogar, massor av palmer, bananplantor, sockerrör mm. Det finns även lite torrare delar med kaktusar.
Förutom socker och ris odlas även frukter, grönsaker och kaffe. Medeltemperaturen är 28 grader.

11 januari 1493 landsteg Columbus på ön . Spanjorerna gjorde hela ön till en spansk koloni och på bara
några årtionden hade Tainoindianerna som bodde där utplånats. Slavar hämtades från Afrika och idag
ser man flera olika ursprung i Dominikanernas ansikten.
1713 delas ön och Haiti bildas. 1865 frigör sig Dominikanska från Spanien och blir egen republik.
Caberete är vindsurfarnas paradis. På eftermiddagarna fylls havet av brädor och himlen av segel.

Vi gjorde en hel del utflykter, Dominikanerna har valutan pesos men de älskar dollar så alla utflykter
betalades med amerikanska sedlar.
Jeepsafari - Mel Tours 50 Us
Beachbuggy - Mel Tours 35 Us
Paradise Beach - Fun Tours 39 Us
Valsafari Bacardi Island - Apollo 125 Us
Santiago - Apollo 35 Us
Forsränning - Fun Tours 59 Us
Dykning - Dophin Divers 46 Us
Djuphavsfiske - Mel Tours 60 Us
Man ska pruta ordentligt om man köper utflykter på stranden. Vi betalade överpris på ett par av dem.
Bäst priser har Fun Tours som ligger en bit bort efter bygatan.

Dagbok:

25/1:
Anlände till ett kallt och snöigt Arlanda samtidigt som Fuglesang kom hem från USA. Jag antog att all
press och tv som var där ville träffa honom och inte mig.. Vi tog en frukost i loungen eftersom vi hade
beställt Royal Sun Class. Mackor, chips, öl och vin.. När vi kom till gaten var mina jobbarkompisar där
för att vinka av oss. Vi hade ett jobb på Arlanda mellan maj - januari så det kändes helt okej när vi sen
satt på rad ett i planet, fick en välkomstdrink och vinkade till Kenta, Janne och Timo som frös utanför.
Underbart att slippa ko-klass på en 10,5 timmars flygning. Fria drinkar och ölkorvar :)
Vi kom fram till hotellet Azurro Club vid 18-tiden på kvällen och efter middagen så var vi dödströtta
pga tidsskillnaden så det blev sängdags redan kl 20.

26/1:
Aaaahh, som man hade längtat efter att få gå ut på balkongen och mötas av sol och en bubblande pool!
Jetlagen som gav oss problem i flera dagar gjorde att vi vaknade tidigt. Den stora frukostbuffén var
kanonbra med frukter, korvar, omeletter, äggröra mm mm. Mätta och belåtna gick vi på Apollos
välkomstmöte. Emma informerade om allt möjligt, precis som en charterstart ska vara men den
obligatoriska välkomstdrinken uteblev.. Den tog vi i poolbaren istället efter att ha utforskat hotellet.
Det fanns flera restauranger, barer, pooler, två vattenfall och två stycken jacuzzi. Helt okej!!
Stranden var jättefin, kanske 2 km bred och vattnet höll väl ca 27 grader. Efter att ha badat både i
havet och i poolen samt tackat nej till en lägenhetsaffär var vi däckade och tog siesta. På kvällen tog vi
en runda i byn för att kolla läget. Längs huvudgatan fanns sedvanliga små affärer, barer, restauranger
och utflyktsförsäljare. Längs stranden fanns flera mysiga restauranger och pubar. Från Atlanten kom
en välkommen sval bris varje kväll.

27/1:
Tidig morgon igen pga tidsomställningen. Gick runt på huvudgatan igen för att jämföra priser på olika
utflykter som vi ville göra. På eftermiddagen fylldes havet av vind- och kite-surfare, hundratals segel
for runt och färgerna som blandades, himmel, hav och färgglada segel var imponerande. En del surfare
hoppade flera meter på vågorna och det var väl inget direkt som lockade en annan att pröva ens...
Vid poolen hade ett sällskap kanadensare blivit stupfulla under dagen. Inte så svårt med fri bar..
Vi surfade på internet och läste Pesons dagbok från hans jordenrunt-resa. Han och Isa verkade ha det
lika bra som oss på varmare breddgrader. Jag rättade stryktipset, 11 rätt, resan ej batald av det..

28/1:
Vaknade tidigt, känns det igen? Heldag på stranden . Kan beskrivas med, sol, bad, lunchbuffé, sol, bad,
kyckling och hamburgare i poolbaren 14.30, sol, bad, toast 16.00, sol, bad i jacuzzin med en Pina Colada
På kvällen gjorde vi en liten shoppingtur i byn. Jag hittade ett par fina Quicksilvershorts för 250 kr.
Vi bokade även ett par utflykter med Fun Tours. När vi kom tillbaka till hotellet försökte vi se deras
show men vi var för trötta och showen var värdelös.

29/1:
På förmiddagen badade vi vid hotellet men kl 12 tog vi hotellets gratisbuss till grannbyn Sosoua.
Där ligger beachen i en liten bukt och det var väldigt mysigt med många palmer och fint vatten.
Flygen som var på väg hem passerade ovanför oss och det kändes bra att inte ens halva resan gått.
Emma beställde en drink med en ananasfrukt, hur god som helst!! Längs strandgatan var det fullt med
marknadsstånd och små barer. Vi hade läst om en restaurang i Aftonbladet, Scandinavian Bar.
Där åt vi resans godaste mat, schnitzel. 16.30 gick bussen tillbaka till Azurro hotel.
På kvällen lärde vi känna Tony från Borlänge. Han drack ren vit rom, hans favorit, medan jag körde på
med olika drinkar och Emma frossade i öl. Vi blev bra vänner resten av resan.

30/1:
Snabb frukost 06.45. Dags för utflykt på landet med lastbil. Vi fick sitta ca 15 personer på ett flak och
det tog nästan 1,5 timme bara att hämta alla på olika hotell. Första stoppet var i en by där vi köpte
godis för att kunna ge till barn under dagens tur. Nästa stopp var vid en liten "fabrik" där lokala
förmågor gjorde olika konstverk  i sten. Emma köpte en typisk figur för landet. En människa "utan"
ansikte. Dominikanerna gör "ansiktsfria" figurer eftersom innevånarna har så många olika ursprung.
Vi fick även se en kort tuppfäktning. Hemskt kanske men väldigt populärt i landet.
När vi åkte på de små vägarna ute på landsbygden sprang hela tiden barn efter lastbilen i hopp om att
få lite godis. Vår guide siktade ordentligt och log när han träffade en grabb i huvudet med godis.
I nästa by som vi besökte fick vi komma in i ett hem och titta hur det såg ut. Vi fick lära oss att om
huset är målat rött/rosa så är det kvinnan i familjen som bestämmer. Om det är mannen som är boss
så är huset målat blått. Sedan visade en äldre kvinna som guiden kallade The Sexmachine hur man
framställde kaffe. Malning, rostning, kokning och sedan provsmakning, gott! Stället hade självklart
en souvenirshop och jag blev i sann turistanda fotograferad med en orm runt min hals.
Vid varje stopp bjöds det på Brugal Rom med coca cola.
Nu var det dags för bad. Vi blev utrustade med flytväst och hjälm, sedan gick vi genom "djungeln",
korsade ett vattendrag några gånger och efter ca 15 minuter var vi framme vid en liten lagun med ett
vattenfall. Det fanns flera vattenfall ovanför detta sista så vi klättrade upp för sju av dem.
Det riktigt häftigt att ta sig igenom smala passager och klättra igenom fallen. Sedan tog vi oss ner igen
genom att kana ner för vissa fall samt att hoppa ner från de andra. Sista hoppet var ca 7 meter, häftigt!!

Lunchbuffé blev det på Ranch Buena Vista med en milslång utsikt. Ris, kött och kyckling serverades.
Sen var det en lång lång väg hem till hotellet, självklart fick vi punktering också..
På kvällen fick jag sms hemifrån Sverige där det stod att en kompis avlidit av leukemi. Vi hade bestämt
att jag skulle hälsa på efter resan men det hann jag alltså inte, det blev en trist avslutning på den dagen

31/1:
Tog hotellbussen till Sosoua för att göra ett dyk med Dolphin Divers. Efter en snabb lunch på
Scandinavian Bar så träffade jag min instruktör, en tjej från Canada. Dykplatsen 3 Rocks låg bara 10
minuter bort med båt. Sikten var hyfsad men det fanns inte lika mycket fisk som i t.ex. Thailand.
Vi dök djupare ner och kom till Coral Garden på ca 18 meters djup. Det var det djupaste jag varit på
och det kändes rejält i öronen. Jag brukar få lite ont redan runt 9-10 meter. Men dyket gick bra, jag
fick beröm för att luften räckte länge och när vi var klara med ifyllandet av min dykbok så tog jag
bussen tillbaka till hotellet. Emma hade flätat sitt hår hela eftermiddagen och var precis klar.
Kvällen blev lugn eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon.

1/2:
Dags för en tur med beachbuggy i området runt Puerto Plata. På väg dit började vi prata med två
svenskar som var med på utflykten. Det var Simon och Ida, ett partyglatt syskonpar som bodde på
samma hotell som oss. Vi delade in oss två och två och brummade iväg längs landsvägar, byar mm.
Vi kastade som vanligt ut godis till de överlyckliga barnen som kantade vägen. Det blev tre stopp
under turen, en fikapaus, ett kort stopp vid en flod och sedan en vilopaus vid en vacker beach.
Det blev hård körning genom en sockerplantage och Ida och Simon var hyfsat skitiga!!
Efter "rallyt" var det skönt att bada av sig dammet hemma i hotellpoolen. Jag njöt i jacuzzin med min
luftmadrass.. Emma, Tony, Ida och Simon anslöt och det blev trevlig stämning med öl, drinkar och toast
På kvällen var det rejäl fest i baren med Ida och Simon. Jag tog med min mp3 och högtalare och en av
hotellets anställda anslöt. Han hette typ Yaskin men vi fick honom att svepa några öl och sedan fick
han namnet "Slasken". Tyvärr tålde inte Slasken sina öl så han spydde rakt ut i sitt knä och gick hem..
Vi fortsatte till tre på natten men då slog tröttheten knock på oss så vi fick ge oss, god natt.

2/2:
Uuhh, trötta kom vi ut på stranden vid tio, hälsade på Slasken som låtsades som om inget hade hänt :)
Jag och Tony lånade bodysurfbrädor och kämpade i vågorna. Livsfarligt när man kom högt på en våg
och sedan for rakt ner på botten med skallen före, ajajaj. Men kul !!
Gjorde en kort runda i byn men man var trött och värmen bedövande. Det blev en tidig kväll...

3/2:
Upp 06.00 för utflykt till Paradise Island. Självklart fick bussen punktering direkt så det tog väl två
timmar innan vi hade hämtat alla från de olika hotellen. Bussresan var lång och vägen bedrövlig så vi
var väldigt lättade då vi äntligen kom fram till byn Punta Rusia. Därifrån åkte vi speedboat till den
lilla sandbanken ute i Atlanten som kallas Paradise Island.

Runt sandbanken ligger ett korallrev och vattnet var kristallklart så det var bara att ta på sig fenor,
cyklop, snorkel och undervattenskameran. Jag tog med lite kex och cocos till fiskarna, det funkade!
Där fanns mängder med fiskar i alla färger och former. Bla blåsfisk och stora papegojfiskar.

Vi snorklade i över två timmar med några korta avbrott för att dricka och äta av all frukt som guiderna
bjöd på. På väg hemåt i båtarna var det höga vågor och flera i båten såg riktigt rädda ut. De pustade ut
när vi kom in i mangroveträsket. Ett väldigt häftigt landskap med växternas enorma rötter överallt.
Efter att båten nått hamn igen åkte vi till en lunchbuffé bestående av..... ris och kyckling.....
Lång bussfärd hem igen, var inte på hotellet förrän kl 20 så efter kvällsmaten var det sängdags igen.

4/2:
Tufft schema, upp 05.50 för att åka på valsafari. Vi åkte med Apollos buss till Samana-området.
Där fanns miljontals palmer så jag trivdes bra. Vi fick lära oss att Kunspalmen har ett "spjut" i toppen
som anses vara en delikatess. En lag som kallas "Happy Hour" säger att om man hugger ner en
kungspalm måste man plantera två nya. Cocosplamen är fridlyst och får inte huggas ner alls.
Från hamnen åkte vi speeboat till Bacardi Island där de som inte ville leta efter valar hoppade av.
Resten av oss åkte ut till havs igen för att leta efter knölvalar. Vi hittade en hona med en unge direkt.
Vi följde de stora djuren i två timmar och det var tur att vi hade fått piller mot sjösjuka för det var
rejält stora vågor. Den lilla ungen vinkade perfekt med stjärtfenan då vi lämnade valarna för att ta oss
till ön för lunch. Buffén bestod av pasta, ris och kyckling...

Paradisstranden med turkost vatten, kritvit sand och massor av palmer lockade. Vi badade i ett par
timmar och det blev en hel del fotograferande. Ca 30 grader i luften och 27 i vattnet, mmmmm.
På kvällen blev det barhäng med Ida och Simon.

5/2:
Upp 07.00, dagens program var rundtur med Apollo. Nu hade våra magar börjat bli lite oroliga och
vägen som vi åkte på genom bergen slingrade sig utmed stup och raviner så det var skönt när vi
äntligen gjorde ett stopp vid en restaurang. Den låg högt upp i bergen och utsikten var fantastisk.
Luften var sval, skönt att slippa svettas för en gångs skull. Sedan gick turen vidare till en fabrik där
de tillverkade olika saker i keramik. La Feria är enda fabriken i landet som har tillstånd att göra
kopior på Tainoindianernas konstverk. En arbetare drejade ett enormt manligt kön i lera framför oss.
Pensionärerna blev lite röda i ansiktet när han svingade konstverket och skvätte vatten på den...

Nästa stopp var den kända cigarrfabriken Aurora. Vi fick se hur de tillverkade deras jubileumscigarr,
den tog sju år att framställa från skörd till färdiglagrad. Bladen torkas efter skörd i två månader.
I själva cigarren blandas tobak och ev olika smaker. "Omslagsbladen" kan komma från USA, Cuba
eller Brasilien. Vi fick se olika förpackningar i deras shop och det var inga billiga paket!

Sen bar det av till centrum av Santiago, landets näst största stad. Där gick vi direkt till Mac Donald´s.
Till vår stora förvåning var det dyrare att äta där än i Sverige.
Ute på gatorna var det ett jäkla liv. Alla bilar tutade HELA tiden. Man är ju van vid resor utomlands
att det tutas en del men detta var helt sjukt. På trottoarerna fanns många handikappade somm tiggde
efter pengar och mat. Själva shoppingen var bedrövlig, Emma hittade ett hårband och en isglass....

När vi kom tillbaka till Caberete gjorde vi en runda på byn och då hittade vi massor att handla.
Rom, kläder, souvenirer, kakao, smycken mm. Tony anslöt sedan i baren som vanligt, trevlig kväll :)

6/2:
Vi blev hämtade med buss 06.00 för att åka till Jarabacoa på forsränning. Nu hade min mage gett upp
helt så det var en mardröm att åka buss i tre timmar men Travellotabletten hjälpte.
Framme vid ranchen fick vi frukost samtidigt som vi såg en film med instruktioner. Sedan böt vi om
till våtdräkt, flytväst och hjälm, vilket var tur för en del av oss visade det sig senare.
Vi åkte jeep till forsen och fick några sista instruktioner innan vi satte oss i flotten. Vattnet var riktigt
kallt så vi hoppades att vi fem skulle klara oss från att åka i plurret. Det var en ordentlig fors med
flera vattenfall, guiden skrek konstant: - right forward, left backwards, down, up, down, listen up!!!!
I ett av vattenfallen for alla runt i båten vid landning och jag skrapade bort en hyfsad skinnbit på en
ventil i båten plus att jag fick en åra i full kraft i skallen :) Lite längre ner i forsen välte en annan flotte
och en förtvivlad mamma såg hennes dotter försvinna under båten men allt redde ut sig och de kunde
pusta ut en stund på strandkanten. Efter en timme tog vi en paus med dryck och smörgås.

Full fart igen, Emma drogs ner i vattnet av en av guiderna, näst roligast på hela dan. Roligast var när
guiden drog ett vasstrå på Emmas arm och jag skrek -Spindel! Vilket skrik :) På strandkanten såg vi
en lång smal grön orm, det var den enda ormen på hela resan.
Efter två timmars hårt jobb var vi framme vid slutstationen där vi fick öl och läsk. Jeepen tog oss till
ranchen där det serverades lunchbuffé, ris och kyckling.... Alla var rätt trötta i bussen hem sen.

I Caberete handlade vi lite fler presenter, t-shirts, Rom mm. På internet kunde vi se att Anja tagit
VM-guld och vi läste även OS-Rickards och Pesons reseberättelser från andra sidan jordklotet.

7/2:
Äntligen sista utflykten... Jag började bli rätt trött på bussåkandet vid det här laget. Dagens utflykt var
djuphavsfiske tillsammans med Tony och hans familj. Vi lämnade hamnen i Puerto Plata och åkte rakt
ut i Atlanten. Vi fick öl, coca cola, mackor, solbränna men inget napp. En tysk turist var jättearg och
kallade turen för "kindergarten fishing". Han tyckte att guiderna använde fel teknik på våra fem spön.
Efter ca fyra timmar gav vi upp och åkte tomhänta till hotellet. Där surfade jag en stund i havet och
slog nästan ihjäl mig när jag landade på axeln rakt ner på botten från en tremetersvåg, ajaj.
Det blev en massage i solstolen sen för 10 dollar. Emma gav bort tofflor och schampo till en försäljare
på stranden som blev överlycklig. Vi var på beachen till 17.30 då solen gav upp för den dagen.
På kvällen åt vi på en av hotellets restauranger med meny. Det blev pizza och pasta. Sen gick vi till en
Irländsk pub på beachen, José O´ Shay´s. Där tillbringade vi semesterns sista kväll med fruktdrinkar.

8/2:
Sista dagen, snyft. Badade på stranden hela förmiddagen och vid 12 gav vi upp, åt sista luchen och gick
sedan till rummet för att packa. Bussen hämtade oss vid tvåtiden och vi åkte till flygplatsen.
Där var incheckning utomhus och vi var väl sista bussen på plats så köerna såg inte roliga ut i värmen.
Jag gick en bit och tittade och insåg med STOR glädje att det fanns en disk med incheckning för
Royal Sun Class och det fanns inte en själ i kö där!! När vi var klara gick vi retfullt förbi våra vänner
från hotellet som stod sist i kön och svettades. Jag och Tony pratade om maten på flyget. -Hoppas för
fan att det inte är kyckling efter dessa två veckor. När vi väl satt oss i våra bekväma stolar i första
klass berättade flygvärdinnan i högtalarna att maten i koklass denna hemresa var en god kyckling...
Hahaha, och vi fick oxfilé. Tony var arg och förstod att vi satt och skrattade gott längre fram i planet.

Hemma möttes vi av 10 minusgrader och snö. Skönt att slippa svettas..