tyskflag.gif (577 bytes) Hamburg 1-5/12 2011 tyskflag.gif (577 bytes)
Reseskrivartävling med Reseguiden.se

Under hösten 2011 fick jag ett mail från Ellinor på webbsiten Reseguiden.se. Hon berättade att de höll på att fråga
några av hemsidans medlemmar om de var intresserade av att skriva reseguider om olika resmål. Jag tyckte det lät
intressant så jag valde att skriva om Liverpool. Efter en tid fick jag ett nytt mail där Ellinor berättade om en tävling
som Reseguiden.se hade startat. Den gick ut på att en jury skulle välja ut 14 finalister av alla inskickade reseguider
och av dessa skulle sedan 6 skribenter få åka till Hamburg på en finalresa. Där skulle finalisterna skriva guider om
Hamburg och en jury skulle sedan utse en slutlig vinnare. Det lät ju jätteskoj så jag skickade in min guide och höll
tummarna att jag skulle komma med bland de 14 första finalisterna.
Av ca 50 bidrag kom jag med bland de 14 finalbidragen. Vilka som skulle få följa med till Hamburg bestämdes
genom en röstning på facebook där bidraget med flest röster fick en plats samt fem bidrag som valdes ut av en jury.
Min kompis Jenny från Malmö vann omröstningen och jag fick en plats av juryn! Jag var jättestolt eftersom jag inte
skrivit några texter på "riktigt" innan, och det var även roligt att kompisen Jenny kom med, då visste jag på förhand
att det skulle bli en väldigt rolig resa.

Jag och de andra skribenterna Jenny, Victor, Camilla, Kristin och Cecilia fick vara med om en kanonweekend i
Hamburg som vi förmodligen aldrig kommer glömma. Vi blev som en liten familj och tävlingen kändes inte av alls.
Vi tyckte nog allihop att resan till Hamburg var som ett förstpris. Och vi hade väldigt trevligt sällskap av våra
reseledare Ellinor, Dag, Ronja samt busschauffören Bo.

När vi kom hem blev det stressigt. Jag hade fyra kvällar på mig att skriva min tävlingsguide innan jag skulle iväg på
nästa resa, en weekend i Liverpool. Jag lade ner ca 14-15 timmar på research och skrivande men det hjälpte inte
då Camilla skrev en jättebra guide och stod som värdig slutsegrare i tävlingen. Men att bli utvald till en av de sex
bästa guiderna av 50 gjorde mig jätteglad och fyllde på självförtroendet ordentligt med positiv energi.

Här följer en liten reseberättelse från Hamburg samt mitt bidrag till tävlingen:

Dagbok:

1/12:
Jag tog tåget till Göteborg där gruppen hade samling på centralen. Finalisterna strålade samman med reseguidens
representant Ellinor samt Dag från Stena Line. Utanför centralen väntade vår buss och världens bästa chaufför, Bo.
Vi satte oss längst bak i bussen där alla satt runt ett långbord och "Bosse" hälsade oss varmt välkomna till resan.
Spända av förväntan åkte vi till Stena Linefärjan som skulle ta oss ner till Kiel under natten. Ombord bjöds vi på
en trerätters middag och det var inga problem att hitta samtalsämnen i denna resetokiga grupp.
Efter middagen hade vi en liten samling där Ellinor delade ut en massa broschyrer och fribiljetter från Hamburgs
turistbyrå. Hon gav oss även lite tips om hur man skriver reseguider.

När vi kände oss "fullärda" så blev det ett besök i färjans tax free och därefter en legendarisk hyttfest!
Gänget samlades i min hytt och vi lärde känna varandra under skålar och skrattsalvor. Bosse var verkligen en go
Göteborgare som vitsade konstant och vi andra skrattade så tårarna rann. Under hyttfesten så hade jag och Jenny
julklappsbyte och gruppen kom överens om att alla skulle köpa en varsin julklapp i Hamburg som vi sedan skulle
dela ut i bussen på hemresan. Jag somnade nog inte förrän klockan 4, lyckad fest!

2/12:
Bosse styrde bussen mot Hamburg medans vi studerade allt material som vi hade fått. Eftersom vi anlände tidigt i
Hamburg så valde vi att utnyttja en av fribiljetterna direkt, en busstur runt stan. Jag var väl kanske inte jättepigg
efter hyttfesten så det var skönt när rundturen var klar och vi fick i oss lite lunch.
Dags att checka in på fantastiska 25hrs hotell. Svårt att beskriva detta designhotell på annat sätt än att det var väldigt
häftigt. Man upptäckte nya smådetaljer hela tiden på väggar och i taket. På rummet fanns det gott om olika magasin
och trendiga böcker i en backpackermiljö. Jag studerade broschyrerna igen och funderade på hur jag skulle lägga
upp helgen och på vilket sätt jag skulle göra min guide. Det funderade jag på hela helgen....

På kvällen hade vi middag på hotellet och Dag som hade rest hem hade oturen att missa en fantastisk middag i en
häftig restaurang. Från vårat bord kunde vi se rakt in i köket där våra goda rätter tillagades samtidigt som jag och
Jenny följde Fotbolls-EMs lottning på Twitter.

Efter middagen var det dags för en av mina favoritsysselsättningar, att mingla runt på en julmarknad med en varm
god glühwein i handen. Vi besökte marknaden vid det vackra Rådhuset och stämningen var på topp. Jag sprang på
mina vänner Wijnko och Fulya som jag träffade i Aten 2010 men tyvärr så skulle de jobba nästa dag så de kunde
inte följa med när vi i järngänget lämnade marknaden för att festa i en liten källarklubb. Det hade nog varit en privat
fest där tidigare under kvällen men nu tog vi över och höll i allsången så att trubaduren fick lite roligt han också.
Det blev ännu en sen natt men vad gör väl det när man har kul!

3/12:
Vi samlades i receptionen och gav oss ut i ett blåsigt och regnigt Hamburg, Målet var Mini Wunderland, världens
största och längsta modelljärnväg. Ett enormt landskap med flygplats, hamnar, gruvan i Kiruna mm mm.
Man kan gå runt där i timmar och studera alla små detaljer och figurer. Jag tyckte det var lite varmt...var inte i form..

Efter Wunderland lämnade jag de andra som skulle gå och dricka te, jag var mer sugen på julmarknaden och att
kolla upp ett av Wijnkos tips, att besöka Rådhuset. På marknaden träffade jag ett gäng härliga tanter från Sverige
som hade sällskap av en arkitekt från Hamburg. Han berättade om stan och tipsade om att vandra runt i stadsdelen
Speicherstadt. Alla tips var välkomna så efter glühwein och ett besök i Rådhuset så begav jag mig ner till kvarteren
i Speicherstadt och där fanns även ett annat av mina mål för helgen, Marinmuseet.

På våning efter våning hittar man marinhistoria, från tavlor till miniatyrmodeller av skepp. Man behöver nog några
timmar där för att hinna se allt men tyvärr så hade jag inte så mycket tid på mig eftersom det snart var samling igen.

Hela gänget möttes upp i receptionen och tog sikte mot nöjesfältet Hamburger Dom vid St Pauli. Nöjesfältet sätts
upp 3 gånger per år och lockar ca nio miljoner besökare. De modigaste i gänget åkte pariserhjulet och sedan gick
vi upp till nöjesgatan Reeperbahn där vi åt en bedrövlig middag. Jag har nog aldrig sett så mycket mat lämnas...

Julmarknaden på Reeperbahn bjöd på glühwein och bra musik från den stora scenen. Vi minglade runt ett tag innan
vi gick vidare till min favoritbar i Hamburg, Molly Malones. Där var det som vanligt väldigt trångt och bra stämning.
Mycket bra utekväll som rundades av på en liten pub innan det blev taxi hem vid tre på natten.

4/12:
Uppstigning 07.20 och ösregn utanför hotellfönstret! Jag var väldigt tveksam att stiga upp men Kristin och Cilla hade
övertygat mig om att fiskmarknaden skulle vara en häftig upplevelse. Jag kämpade mig upp och tillsammans med
tjejerna så åkte vi taxi till fiskmarknaden och som tur var så hade regnet upphört. Först så såg vi inte så många stånd
och vi tänkte att det här var väl kanske inte så häftigt. Men så tittade vi in på puben Slattery´s och där var det party!
Klockan var ungefär 08.30 men det var fullt drag på puben där en rolig figur i sjömansdräkt spelade partymusik.
En bit bort låg den gamla fiskauktionshallen och där inne festade ett par hundra personer och ett rockband spelade
grymt bra låtar. Folk dansade och sjöng, man trodde knappt sina ögon.

Ute på gatan hittade vi nu massor av marknadsstånd som sålde allt från husdjur till kläder och mat. Det var verkligen
en häftig upplevelse och vi lämnade marknaden fulla av färgstarka intryck och begav oss upp mot Reeperbahn och
Beatlesmuseet som slog upp portarna på söndagsmorgonen precis när vi kom fram.

Inne på museet kunde man följa bandets år i Hamburg bland en massa bilder och rekvisita. Jag trodde nog att det
skulle finnas mer att se men om man är ett Beatlesfan så får man naturligtvis inte missa ett besök på museet.
Jag gick en sista runda på Rådhusets julmarknad och sedan blev det ett besök på Speicherstadt museum. Där kan
man se hur det gick till i hamnkvarteren på den gamla goda tiden.

Dags för hemfärd till Sverige. Bosse och Jenny hade dukat upp med glögg och tända ljus  i bussen. Till julmusik så
lämnade vi Hamburg bakom oss och vi gick igenom helgens alla intryck. Hela gänget var jättenöjda och när vi kom
fram till Kiel så hade vi julklappsbyte som ledde till många skrattsalvor. Vi lottade turordningen och jag fick välja
julklapp först. Det blev en stor julgranskula med Hamburgmotiv från Ellinor.

När vi kommit ombord på färjan som skulle ta oss till Göteborg så blev det julbord. Mycket lyckat med god mat så
det var ett lite segt gäng som fick äran att hälsa på hos kaptenen uppe på färjans brygga. Det var riktigt häftigt att få
se hur det såg ut där och vi fick självklart provsitta kaptenens stol, fotoblixtrarna gick varma. Vi fick även besöka
färjans lyxhytter och de var verkligen helt ok, hoppas vi får testa dem någongång...
Kvällen avslutades med barhäng men de flesta var ganska så trötta vid det här laget så det blev inte så sent.

5/12:
Vi anlände till Göteborg och Bosse körde oss till centralen där vi skiljdes åt. Nu började det jobbas med guiderna
på alla håll. Jag hade bara några kvällar på mig innan jag skulle åka till Liverpool så guiden var tvungen att skrivas
snabbt för att hinna lämnas in i tid före deadline. Jag jobbade ungefär 14-15 timmar med guiden och det var kul att
skriva något "på riktigt" för första gången. Jag skickade in guiden och åkte sedan till Liverpool. När jag kom hem
var våra finalguider publicerade på reseguiden.se. Jag blev lite fundersam för min guide var lite omgjord och
redigerad av reseguiden utan att jag visste om det. Nu gjorde det inget för Camilla hade gjort en jättebra guide och
hon vann förstapriset välförtjänt, min originalversion hade inte vunnit ändå :)

Här är min oklippta version:

Hamburg ler i advent.

Jag står mitt på julmarknaden med en rykande varm glühwein i handen och har det vackra Rådhuset framför mig. Runtomkring hörs bara glada skratt och lukten av rostade mandlar blandas med doften från grillar och bageristugorna. Jag njuter verkligen och mår bättre än aldrig förr. I någon minut drömmer jag mig bort och funderar på hur jag ska kunna övertyga andra om att besöka denna intensiva stad som ger mig så mycket positiv energi.
Ska jag berätta stadens historia? Hur den bombades svårt under andra världskriget. Eller ska jag berätta om
Tysklands näst största stad, deras goda ekonomi eller att staden är en av världens största hamnstäder?
Sen slår det mig att faktarutorna blir oftast intressanta först när resan är bokad. Istället väljer jag att beskriva sevärdheter, känslor och atmosfären i Hamburg och förhoppningsvis väcker jag lite reslust i någon av er.

Jag frågar Wijnko Oomens som bor i Hamburg om han har några tips på sevärdheter som inte får så mycket reklam. Då berättar han om Blankenese, Alter Elbtunnel och Rådhuset. Bra tips och jag fyller på med en personlig höjdpunkt, fotboll i världsklass. Upplevelsen att se Hamburg spela i Bundesliga inför över 50 000 åskådare på Imtech Arena är väldigt mäktig.

Centrala Hamburg har gott om kanaler och det är inte långt att promenera längs dem ner till floden Elbe. Vill man få ut max av en kort weekend så är tunnelbanan väl utbyggd så att man enkelt kan ta sig runt i staden.
Med ett Hamburg card åker man fritt i tunnelbanan och på bussar. Man får även rabatt på museum, sightseeingturer, musikaler och en del restauranger. Kortet går att köpa på turistbyråns hemsida eller på olika ställen i Hamburg.

Jag säger tack till Wijnko och går hem från julmarknaden med ost, korv och en julklapp till mor i påsen. Alla på gatan ler och man känner sig välkommen till Hamburg i advent.

Fem tips:

Fiskmarknaden:

Här utspelas skådespelet som jag med största entusiasm återberättar för alla vänner efter besöket i Hamburg.
När söndagsmorgonens första solstrålar slår emot den över 100 år gamla fiskauktionshallen så befinner sig inte bara hundratals morgonpigga turister och tyskar på marknaden. Där finns även de mest uthålliga nattsuddarna som tagit sig ner till hamnen efter en lång natts festande på Reeperbahn. När jag klockan 08.30 går in på Slattery´s Irish Pub så möts jag av en fantastisk stämning där underhållaren Diddi iförd sjömanströja och kaptenshatt framför glad Tysk musik. Gästerna sjunger med för full hals och gör olika rörelser till låtarna, vilken energikick på morgonen. Utanför puben pågår försäljningen av fisk, korv, skinka, frukt, grönsaker och även kläder. Har man gjort bort sig på Reeperbahn under natten så kan man köpa vackra blommor att säga förlåt med. Försäljarna försöker överrösta varandra för att få sälja just sina varor så det är lika hög ljudnivå på gatan som inne i puben. Stora korgar fylls med frukt för 10 euro och kön är lång för att få köpa dessa. För samma pris kan man få en stor påse med olika korvar eller ett inslaget paket med olika fiskfiléer. Jag slås av vilken folkfest det är och när jag till sist tittar in i auktionshallen häpnar jag. I den gamla magasinshallen pågår Hamburgs största frukostparty. På sidorna av väggarna finns flera terasser där besökare njuter av frukost eller brunch och mitten av hallen sitter massor av människor vid långbord och festar till bandet Foxi B som enlig dom själva spelar Rock & Soul.

När marknaden börjar packa ihop lyser solen upp statyn på kvinnan som blickar ut mot havet i väntan på sin sjöman vars skepp aldrig kommer hem igen. Runt monumentet ligger det fullt av blommor till minne av sjömännen som blivit kvar ute till havs.
Alla dessa upplevelser hittar du mellan Grosse Elbstrasse och Hafenstrasse. Vintertid är marknaden öppen 07.00-09.30 och sommartid 05.00-09.30.

Miniatur Wunderland:

Jag minns när min moster gav mig en Märklinbana i födelsedagspresent på min femårsdag. Den tog 15 minuter att bygga ihop men den gav mig glädje i många år. Sedan tvillingbröderna Braun började med sin dröm i December 2000 så har det nästan gått åt 600 000 arbetstimmar, men nu har bröderna och deras arbetslag byggt ihop världens största modelljärnväg. I ett av hamnmagasinen i Speicherstadt finns ett sagolikt landskap på över 1300 kvadratmeter med 13 mil järnväg. Hela projektet är indelat i åtta olika sektioner som t.ex. skildrar Alperna, Skandinavien, Hamburg och Knuffigen airport. Alla små detaljer är otroligt  välgjorda och stora som små besökare står länge vid varje sektion och tittar på alla händelser som skildras med bl.a. 215 000 små gubbar.

När det plötsligt börjar "brinna" i någon av byggnaderna så rycker brandkåren ut med sina miniatyrbilar och kör fram till olycksplatsen. Ca 930 tåg tuffar fram bland landskapen, i väggarna och i golvet! Jag kan gå runt i timmar och fascineras av alla finesser som teamet har hittat på. Det är inte bara jag som gillar att dras in i sagolandskapet, Birte Rüsch som jobbar med marknadsföringen av projektet berättar att Wunderland har ungefär en miljon besökare varje år! Wunderland ligger på Kehrwieder 2-4 i Speicherstadt, granne med Hamburg Dungeon.

Julmarknader:

Jag känner doften av glühwein och alla färger, ljus och Rådhusets fantastiska fasad får mig nästan att tro att jag befinner mig i en Disneyfilm. Ni vet när Musse Pigg firar jul med Piff & Puff, massor av pynt och färgglada lampor. Rådhusets historiska marknad är min favorit. Över 80 stånd finns att besöka och ingen går hem hungrig. Korvar, ostar, grönkål, fisk i bröd och olika bakverk är bara några av läckerheterna som finns att få tag på. Glühwein dricker man i små fina muggar , med eller utan rom. Muggen blir en fin souvenir då den är graverad med årtal och namnet på marknaden. Vid ett av dryckesstånden träffar  jag ett glatt gäng med damer från Halmstad som tagit sig till Hamburg med buss. De är helt överens om att det är den fantastiska atmosfären som lockar.

En av damerna, iförd vacker grönglittrande tomteluva berättar att det är 25e året hon besöker Rådhusets julmarknad. En annan person som besöker marknaden tre gånger varje dag är Tomten. Klockan 16, 18 och 20 flyger han med sin släde över torget till besökarnas stora jubel. Fortsätter man ner till Jungfernstieg så hittar man nästa julmarknad. Bredvid den ligger Inre Alstersjön. Där finns flera båtar med ansiktsmålning och julbak för barnen medans föräldrarna julshoppar på Neuerwall.

Hamburg har ca 15 julmarknader och en som verkligen kittlar i magen är Hamburg Winter Dom. Ett giganstiskt tivoli som besöker staden vår, sommar och jul, en månad vid varje tillfälle. Nio miljoner besökare per år har tivolit som är Hamburgs motsvarighet till Münchens Oktoberfest. Efter lite nygrillade champinjoner och varm Glühwein så kan man ta en tur i det stora pariserhjulet som bjuder på en milsvid utsikt över Hamburg. På fredagar klockan 22.30 bränner tivolit av fyrverkerier som hörs över hela staden. Gemensamt för alla marknader är stämningen och alla glada människor. Hamburg ler och gör mig glad!

Speicherstadt/Hafen City:

Bland de gamla hamnmagasinen som bombades svårt under andra världskriget känner jag mig hemma. Området med de stora tegelhusen påminner om Albert Dock i Liverpool. Stadsdelen ligger på en 1,5 km lång ö och flera små kanaler rinner mellan magasinen. I Speicherstadt finner man idag olika museum, restauranger och lager. Bredvid Hamburg Dungeon och Wunderland ligger ett kafferosteri med stor servering där man kan slappna av och se hur rostningen går till. Går man sedan över kanalen så hittar man Speicherstadt museum där man får lära sig hur det gick till i hamnmagasinen förr i tiden. Efter att ha provlyft kaffesäckarna så smakar en lunch bra i deras café. På kvällen lyses de gamla tegelhusen upp av lampor och står där majestätiskt i kanalernas spegelbild.

Stadsdelen bredvid Speicherstadt heter Hafen City och är ett av Europas största byggnadsprojekt. Där byggs moderna byggnader med butiker, lägenheter, kontor och restauranger. En av Hamburgs nya sevärdheter är konserthuset som byggs likt ett glasskepp ovanpå en gammal lagerbyggnad.

Ett besök som inte får missas i Hafen City är världens största privata samling av marina föremål, Marinmuseet. Det ligger i Hamburgs äldsta magasinsbyggna och på hela nio våningar kan man i vackra lokaler följa sjöfartshistorien under 3000 år. Sjöfarare, upptäckare och pirater finns dokumenterade. På en av våningarna finns 40 000 modellskepp men även i resten av museet finns fantastiska fartygsmodeller. Konstverk, krigsmaterial, uniformer och
navigeringsutrustning samt mängder av andra spännande föremål kräver att man avlägger några timmar för detta besök. Museet har även en lekhörna för barn och ett legoskepp byggt som lyxkryssaren Queen Mary 2, nästan sju meter lång. Maritime Museum ligger på Koreastrasse 1 i Hafen City.

Reeperbahn:

Syndens näste, eller finns det mer än de flesta Svenskar tänker på när de hör namnet? Självklart ska man besöka Reeperbahn när man är i Hamburg. Det finns gott om "vanliga" butiker, barer och restauranger. Beatlesmuseet som ligger precis vid Reeperbahns tunnelbanestation är väl värt ett besök. Bandet från Liverpool spelade ofta på olika klubbar i Hamburg under början på sextiotalet. Bl.a. på The Indra, Kaiserkeller och Top Ten Club.

John Lennon sa en gång: -I might have been born in Liverpool but I grew up in Hamburg! Det citatet säger en del om hur mycket Hamburg påverkade bandet. Museet består av fem våningar med mängder av bilder, filmklipp och föremål. I slutet av rundvandringen så finns det ett Café och en souvenirshop.

Besöker man Reeperbahn i advent så ska man besöka Santa Paulis julmarknad . Där är det en härlig folkfest och olika band som underhåller på den stora scenen. Det är fascinerande att se alla neonljus och pulsen på Reeperbahn innan man svänger in på torget Hans Albers-platz och den Irländska baren Molly Malones. är får jag mitt behov av livemusik och allsång stillat tillsammans med andra glada turister och Hamburgbor.

Hängde du med? Det perfekta dygnet i Hamburg är alltså 24 timmar i advent:
Bussrundtur, sedan mäktig fotbollsupplevelse. Åk direkt till Rådhusets julmarknad men njut inte för länge, du måste hinna till Reeperbahn och se Beatlesmuseet också innan de stänger kl 19. Hoppa lite mellan barerna innan du stannar resten av natten på Molly Malones. 05.00 börjar Diddi spela rolig musik på Slattery`s så du hinner bli riktigt hungrig innan fiskmarknaden öppnar kl 07. Wunderland öppnar 8.30 på söndagar så ställ dig först i kön

Hoppas du får lika kul som jag, vila kan du göra när du kommit hem, och då kommer du somna med ett leende läpparna.

Hur kommer man ner till alla dessa upplevelser?

Flyg från Stockholm tar 1h och 30 min

Bil från Stockholm ca 98 mil

Bil från Malmö ca 37 mil

Färja Göteborg-Kiel Tåg Kiel-Hamburg

Klicka nedan för att se foton från resan