tyskflag.gif (577 bytes) Kulturklubben Hamburg 2013 tyskflag.gif (577 bytes)
27/11-1/12

Kulturklubben är 12 goa gubbar som varje år besöker olika julmarknader i Tyskland. 2013 års resa gick till Hamburg.
Vi åker i tre stora bilar och de brukar fyllas med alkohol såklart så att det räcker under nästa år...
Vädrets makter var inte med oss under helgen, regn och blåst, men det var ju bra väglag under den långa bilresan så inget ont
som inte för något gott med sig :)

Resedagbok:

27/11:
På onsdagen träffades hela gänget på Sillekrog för avfärd mot Göteborg. Jag tog körningen fram till Borås där Andreas tog
över styrningen fram till färjan i Göteborg. Efter incheckning ombord så blev det årets första julbord och lite shopping.
Desto mer shopping blev det när vi kom fram till Kiel...

28/11:
Vi körde av färjan och styrde direkt mot Citti markt där vi gjorde den årliga alkoholshoppingen. Öl, vin, gin vodka mm lastades
in i bilarna och efter några timmar så var alla klara för att åka vidare mot Hamburg. Nä då kom ett par gentlemän på att de
måste in och handla mer vin. I en och en halv timme väntade vi andra tio ute på parkeringen....Glada miner...
Vi hade ju tre chaufförer som satt och ville åka så fort som möjligt, de ville ju också festa. Vi andra korkade upp i bilarna :)
Till sist kom vi fram till Holiday Inn i St Pauli. Perfekt läge, 1 minuts gångväg till Reeperbahn.
Vi gick till Schweinske där vi självklart intog helgens första schnitzel under sång och skratt.
Sedan blev det ett besök på min favoritbar Molly Malones, deras grannpub samt St Paulis julmarknad.
Det var gott med glühwein igen efter ett års väntan. Gillar verkligen livet på julmarknaderna i Tyskland. Glühwein, korvar,
ostar, champinjoner, grönkål, kött och skinka mm.

29/11:
Klockan 10 var det samling i receptionen, endast jag och rumskamraten "Harbo" var på plats. Vi orkade inte sitta där och se
helgen passera förbi så vi tog en promenad på stan. Klockan 12:30 hade de andra vaknat till och vi lämnade hotellet för att
besöka Hamburgs flygtorn i St Pauli. Bunkern var mäktig att se från utsidan men som turistmål? Nä vi hamnade på en riktigt
bra restaurang istället och åt helgen bästa schnitzel..under sång och skratt såklart :)

Vi tog en sväng in på St Paulis enorma tivoli men vädret var uselt så vi satt mest inomhus med varsin glühwein...
En ny samlingstid bestämdes till klockan 17 för att då åka till julmarknaden vid Rådhuset. Jag och Harbo satt där ensamma
igen klockan 17 och när ett par av de andra äntligen dök upp så tog vi fyra en taxi till julmarknaden.
Det regnade fortfarande men det fanns ju gott om marknadsstånd med tak så vi åt och drack oss igenom marknaden.
På kvällen kom tomten och flög med sin släde över marknaden..jo det är sant...
Efter Tomtens show åkte vi tillbaka till St Pauli och festade vidare på de klassiska Mallo Malones, "Tanjas" och julmarknaden.

30/11:
En del i gänget ville åka till Hamburg Dungean så alla åkte dit men där sa en anställd att showen endast var på tyska och inget
för oss svenskar. Då valde klubben att gå in på Mini wunderland som ligger bredvid, världens största minijärnväg. Men jag har
varit där två gånger tidigare så jag och Harbo valde att besöka Alter Elbe tunnel istället. En tunnel som går under floden Elbe
och som stod klar 1911. Vi gick den 426 meter långa tunneln fram och tillbaka, bra motion, och sedan promenerade vi
vidare upp till Hamburgs bästa utsiktsplats, St Michaelis kyrktorn. För 5 € får man ta hissen upp i kyrktornet och beskåda
Hamburg från ovan. Bra sightseeing av oss som fortsatte med en promenad till Rådhusets julmarknad där vi plötsligt fick
uppträda med husbandet. Jag och Harbo fick varsitt hemgjort instrument att spela med och vi hängde på.
Synd att det inte finns på film, de andra i gänget var ju och tittade på leksakståg.
De andra anslöt senare och vi minglade runt på marknaden ett tag innan vi åkte till tivolit för att åka pariserhjul, en tradition.

18:30 skulle vi alla ses i receptionen för att äta middag den sista kvällen men som vanligt kom vi inte iväg i tid och bordet vi
hade bokat på en restaurang fanns självklart inte kvar när vi kom dit. Inte lätt att hitta ett bord en lördagkväll för 12 personer
men till sist så kom vi in på en liten sylta. Maten var ok men det tog väldigt lång tid att få in maträtterna.
Efter middagen så minglades det runt i vanlig stil på Mollys, Tanjas och julmarknaden.

1/12:
Samling 06:45 för hemfärd....nä alla var inte vakna då...

Det blev en lååång dag i bilen genom Tyskland, Danmark och Sverige men vi hade i alla fall tur med vädret :)
Nästa års resa med Kulturklubben går till...det får vi se då :)

Klicka nedan för att se foton från resan