Kenyaflag.gif (9002 bytes) Kenya 2005 Kenyaflag.gif (9002 bytes)
19/9-4/10 -05
JAMBO !!

kenyabetar.jpg (21255 bytes)

Vintern 04/05 så bestämde vi oss, jag och min sambo Emma att vi skulle åka till Kenya på safari.
Efter lite letande hittade Emma en bra resa hos Kenzan Tours, "Lyxresa med safari & all inclusive"!!
Vi fastnade direkt för resan och bokade i januari. Efter lång väntan så blev det äntligen september och
vi kom iväg till Mombasa på andra sidan ekvatorn.
Kenya har ca 30 miljoner innevånare och Nairobi är huvudstaden. Mombasa är landets näst största stad.
Det officiella språket är Swahili, ett jättekul språk som vi hörde hela tiden. 80% kan tala engelska.
För att åka till Kenya behövs visum, det kan man beställa från Kenyas Ambassad i Stockholm.

Vi hade bokat ett hotell som hette Travellers beach club och som låg på Mombasakusten. Ingen av oss
hade prövat på all-inclusive förut men nu vet vi att det är vår melodi. Buffé till frukost, lunch och middag.
Varje dag var det nya varianter på pasta, fisk, kött samt kyckling. Och i poolbaren var det fria drycker
från tio på morgonen till midnatt. Vid poolen fanns även ett kök där man kunde beställa smårätter hela
dagen som t.ex. chicken wings, pasta eller club sandwich. Och inte en enda gång behövde man ha några
Kenyanska schilling på sig, allt var fritt när man hade ett plastarmband på sig som visade att man bodde
på hotellet. De enda gånger vi använde pengar på hotellet var när vi gav vår kypare dricks sista dagen.
Vi hade även en poolskötare som reserverade våra solstolar varje dag, han blev belönad sista dagen.

Vi hade med oss dollar som vi växlade på plats, det gick även att ta ut pengar från en automat vid sidan
av hotellet. Det gick att handla souvenirer m.m. för både dollar, schilling och euro.
Vi lärde oss rätt snabbt att inte betala mer än 100 schilling för små souvenirer som halsband m.m.

Dagbok

19/9: Uppstigning 05.35. Pappa skjutsade oss till Västerås för att därifrån flyga med Ryanair till Luton.
I England tog vi sedan buss (20 pund st) till flygplatsen Gatwick. Bussresan tog ca 2 timmar och sedan
var det bara att ta det lugnt. Vi var på flygplatsen nästan sex timmar innan planet skulle lyfta.
Till sist kom vi iväg med Monarch Airways och den ca 9 timmar långa flygresan började.

20/9: 08.00 Landade vi utanför Mombasa. Luften var varm och fuktig. En minibuss körde oss till hotellet.
Vi välkomnades med en drink och vi fick plastarmband runt handleden som betydde All Inclusive.
Rummet vi fick var jättefint med stor balkong och havsutsikt. Snabbt packade vi upp och gick till poolen
för ett första dopp. Där träffade vi en Engelsman som var där med fru och svärmor. Han berättade hur
allting funkade med mat, dryck och dricks. -Beställ vad ni vill i två veckor, inget kostar!
På kvällen testade vi middagsbuffén för första gången. Det fanns fisk, pasta, kött, kyckling samt sallad.
Varje dag fanns dessa maträtter i olika varianter, allt supergott!
Efter middagen satt vi vid poolbaren  med våra nya vänner Matt och Louise från England. Vi festade på
rätt friskt med Safari vodka och Allsops öl. Några akrobater uppträdde med en show men det som var
roligast var när Matt och Louise berättade om sin packning. Maxvikten var 64 kg för två personer,
Jag och Emma hade ca 28 kg ihop, Matt och Louise hade 66 kg! De fick packa om på flygplatsen....

21/9: Trötta efter festen så blev frukosten jobbig..... men den nystekta omeletten var god.
10.00 Var det dags för beachvolleyboll i solen, det var tufft... Under dagen åt vi lunch tre gånger vid
poolbaren, club sandwich, pasta och fish and chips. På eftermiddagen var det ebb och havet drog sig
tillbaka kanske 300 meter. Där gick vi på upptäcksfärd tillsammans med tre afrikanska killar.
De visade oss olika djur i de små vattenpölar som fanns kvar. Sjöborrar, sjöstjärnor, krabbor mm.
På kvällen kom ett gäng Masaier och uppträdde med danser och sånger. Efter showen hade de en liten
marknad med hantverk men vi köpte inget, allt var jättedyrt. Gratisdrinkarna var bättre...

22/9: Dags för citytur med resebyrån Somak. Första besöket var en jättestor tältfabrik där hundratals
människor satt och gjorde träsniderier i olika storlekar. Imponerande konstverk såldes sedan i en butik.
Sedan besökte vi ett Hindu-tempel och efter det gick förbi en köttmarknad samt gjorde ett stopp i en
butik med hundratals kryddor. Där handlade vi lite presenter till vänner och familj. Sista stoppet var en
rundvandring i gamla stan. Vi besökte hamnen samt Fort Jesus som byggdes 1593 av Portugiser.
Rundturen var ganska intressant men det var fruktansvärt varmt. Det var en befrielse när vi äntligen
kom tillbaka till hotellet och fick hoppa i hotellpoolen. Jag tog en massage i en halvtimme, 700 schilling.
På kvällen somnade vi tidigt.

23/9: Uppstigning 04.45, äntligen dags för safari!!! Vi åt frukost och sedan väntade vi i 45 minuter innan
minibussen dök upp med vår guide Clide, "The Happy Man". Ur bussen klev två svenska par som vi
inte träffat tidigare. Magnus och Jennifer samt Jonas och Pernilla. De hade tillbringat de första dagarna
i fiskebyn Watamu. Det var skönt att få träffa svenskar och och vi blev ett bra kompisgäng på resan.

Första timmarna åkte vi på vägen mellan Mombasa och Nairobi, vilken katastrof till väg. Det hoppade
mindre om man körde på sidan av vägen. Efter flera timmars körande fick vi syn på ett par zebror efter
vägen och alla blev helt till sig. Clide saktade ner och skrattade, -om ett par dar vill ni bara att jag ska
köra vidare om ni ser zebror, hahahaaa!
Till sist kom vi fram till nationalparken Tsavo West. Direkt blev det spännande med snårig skog och
antiloper som sprang på sidan av vägen. Vi lyfte upp taket på bussen så att man kunde stå upprätt och
fotografera djuren. Efter en stund stannade Clide vid en flod och vi gick ur bilen för att titta närmare
på ett gäng flodhästar som låg i vattnet. Mäktigt! Vi fortsatte färden mot vår första lodge och efter
vägen stod plötsligt en elefant i buskarna, fem meter från bilen. Det var häftigt att ha ett så stort djur
så nära inpå oss. Framme vid Ngulia lodge så åt vi lunch i restaurangen som hade milslång utsikt.
Efter lunchen badade vi i poolen en stund. Från poolkanten hade vi en grym utsikt över parken.
16.00 var det dags för vår första game drive, safari. Det var spännande att åka runt bland snåren och
leta efter djur. Det fanns gott om elefanter och giraffer, overkligt att vi såg dom så nära.
Självklart ville vi se Big Five, elefant, noshörning, leopard, vattenbuffel och lejon. Magnus bjöd på snaps
varje gång vi såg ett nytt Big Five-djur så glädjen var stor när vi plötsligt kunde följa en leopard i snåren.

När vi studerade apor, zebror och elefanter fick Clide höra på radion att noshörning fanns ett par
kilometer bort. Full fart på dammiga småvägar. Tyvärr hann vi inte fram innan noshörningen försvunnit
in i snårskogen och vi fick aldrig någon mer chans på djuret och eftersom noshörningen bara fanns i den
parken av de parker vi skulle besöka så var det kört att se alla i Big Five.
På väg hem stannade vi vid en jättestor elefant. Han stod fyra meter från bilen och Clide var startklar
ifall elefanten skulle bli aggresiv. Det sägs att Tsavos elefanter är mer argsinta än andra pga att de
minns tjuvjakten från förr. På kvällen när vi precis hade gått till sängs kom hotellpersonalen och
knackade på dörren, -Leopard leopard ! Hotellet hade satt fast ett köttstycke i ett träd ca 20 m från
restaurangen och nu var en leopard på plats för att äta. Vi skyndade oss dit och där satt den.
På väldigt nära avstånd kunde vi se och höra hur leoparden kalasade på köttbiten. Den blev inte rädd av
alla kameror och människor så den satt där i trädet i en kvart och för att upplevelsen skulle bli perfekt
vandrade ett piggsvin runt under trädet. Efter "showen" gick vi till rummet för att sova men det var
svårt eftersom elefanter och bufflar gick precis utanför balkongen. Man fick rysningar i kroppen när
man gick ut på balkongen och det var kolsvart ute men man kunde höra djuren stå bara några meter
från rummet och beta.

24/9: 06.00 vaknade vi till en fantastisk soluppgång i dalen. Efter frukost lämnade vi lodgen och åkte
vidare mot källan Mzimba Springs. På vägen såg vi vår första krokodil, örnar, impala samt antiloper.
Vid Mzimba Springs fick vi gå med en beväpnad vakt och titta på källan. Där fanns en hel del flodhästar
och tre krokodiler.

När vi var klara vid källan åkte vi vidare mot nästa park, Amboseli. Ganska snart kunde vi tack vare
det fina vädret se Kilimanjaro med snö på toppen.  Märkligt att sitta i en bil och svettas samtidigt som
man ser snö på bergstoppen. Resten av vägen till Amboseli hade vi med oss beväpnad eskort eftersom
det fanns risk för rån efter vägen. Resan gick över stora lavafält från ett vulkanutbrott, några kilometer
från Tanzanias gräns. Längs vägen såg vi gnuer, gaseller och vårtsvin.

Vid lunchtid kom vi fram till Ol Tukai Lodge i Amboseli. Efter en snabb lunch skyndade vi oss till poolen.
Rätt overklig känsla att sitta i solstolen och se ut över savannen. Endast ett stängsel skilde oss åt från
djuren ute på slätten. På eftermiddagen åkte vi iväg till en masaiby. På vägen dit såg vi flodhästar som
var uppe på land och betade, stooora! Vid masaibyn välkomnades vi av Wilson, han påstod att han var
hövding men i efterhand så tog vi allt som sades där med en nypa salt.... Vi välkomnades i alla fall med
sång och dans i byn. (Efter att vi betalat 3000 schilling i entré..)

Vi fick titta in i Wilsons hydda och han berättade hur han dödat fem lejon samt hade fem fruar.
Efter en stund tog han med oss på andra sidan lägret, där hade dem dukat upp för marknad.
Alla ville sälja just deras familjs hantverk. Det var väldigt jobbigt och väldigt dyrt. Det slutade*
med att vi köpte en sköld och några smycken. Sedan besökte vi deras skola där vi delade ut
lite presenter som vi hade med oss, pennor, linjaler och böcker. Barnen blev glada men de äldre
såg mest besvärade ut och vi kände inte alls att vi gjort den goda gärning som vi ville.
Vi hade alla lite avsmak för masaierna när vi lämnade byn och resten av resan kallade vi allt
som inte var bra för masai.

Dags för game drive igen. Amboseli har massor av djur och vi passerade strutsar, gnuer, zebror,
giraffer och elefanter med Kilimanjaro som bakgrund. Till sist hittade vi vad vi sökte, lejon!
Det var sent på eftermiddagen så de var slöa och låg bara och vilade men vi såg ju faktiskt livs
levande lejon på en savann. En stund senare hittade vi en familj med hyenor.
Trötta åkte vi hem i den fantastiska solnedgången och dagens sista vy var en elefantfamilj
som gick på led i det brandgula solljuset, gåshud!!

På kvällen blev det drinkar och vin på Jonas och Pernillas terass innan middagen.
Kvällen blev inte gammal innan vi trötta stöp i sängen vid 22-tiden.

25/9 Uppstigning 05.40 för game drive. Nu skulle vi försöka hitta lejon som var på benen och
nästan direkt hittade vi en lojonfamilj som var på väg mot vår buss. Vilken känsla när de efter
en stund passerade bussen på två meters håll helt obekymrade. En unge vände sig om och
stirrade mig i ögonen en stund när jag gjorde små visselljud. Snacka om upplevelse att ha
ögonkontakt med ett vilt lejon på det korta avståndet mitt i Afrika!

En stund senare sprang en gepard längs vägen och efter ett tag hittade vi två till som satt i ett
träd och poserade för oss. Vi såg även några lejon till som valde att gömma sig i det långa gräset.
Tusentals djur vandrade på savannen i långa rader och det var svårt att inse att man verkligen
var på plats och att det inte bara var en naturfilm på tv.
Efter frukost på lodgen hade vi en 9 mil lång bilfärd på dåliga vägar framför oss.

Trötta kom vi fram till Salt Lick Lodge vid 15-tiden för lunch. Det lustiga med vår buss var att
Magnus och Pernilla var på brölloppsresa, Jonas och Pernilla skulle gifta sig senare i Kenya
och jag och Emma tänkte förlova oss på safarin. Men vi hade inte avslöjat våra planer för kvällen
så jag beställde i smyg champagne till middagen och när plötsligt kyparen kom fram till mig under
lunchen och viskade om betalningen fick jag ljuga ihop att han var missnöjd med dricksen vilket
fick de andra att bli riktigt förbannade. Jag tonade ner det hela och alla gick för att byta om
inför eftermiddagens game drive. Vid första stoppet utanför lodgen lyckdes vi få små fåglar,
Blue Stallions att äta kexsmulor ur händerna. En stund senare hittade vi tre lojon som låg och
solade för att ge oss bra bilder. Det fanns gott om buffel, zebror, giraffer samt elefanter.

På kvällen förlovade vi oss i rum 212 kl 18.20 med vattenhålet i solnedgång som utsikt.
Före middagen tog vi en drink med de andra i baren så vi fick gömma händerna för att inte
avslöja vad vi gjort. När skumpan sedan hamnade på vårat bord visade vi ringarna och alla
grattade och skålade. Efter middagen tog vi några drinkar på balkongen utanför baren och det
var svårt att hålla tyst så de flesta djuren vid vattenhålet försvann.... Utom en uggla som Jonas
hade en lång utredning om... Vi hörde även en nyshörning på håll... Maraboufåglarna storknade...

26/9: Upp 06.00. Massor av bufflar stormade in mot vattenhålet, vilket skådespel!
Vi gjorde en game drive på morgonen men vi såg väldigt få djur så det roligaste var nog att se
alla japaner på frukosten som bar munskydd....

09.15 lämnade vi lodgen för att åka tillbaka till Mombasakusten. Vid 14-tiden var vi på hotellet.
Trötta och hungriga fick vi veta att vi var tvugna att byta rum. Någon hade reserverat rummet
sen tidigare och vi fick efter lite tjafs ge oss och det var bara att packa. En stund senare hade vi
ätit lunch och låg äntligen i poolen igen. Vi träffade Matt och Louise som varit på safari i
Masai Mara. De var också jättenöjda med resan och eftermiddagen tillbringades i poolen med
drinkar i baren och poolvolleyboll.
De andra svenskarna från safarin flyttade in på vårat hotell och på kvällen såg vi en reptilshow.
23.45 var vi så slut att det var bara att ge sig för den dagen.

27/9: Nu började latsemestern! Fixade tvätt, gick till banken. Utanför banken stod tiggare och
bad om pengar, lite jobbigt att se men det är så i Kenya. Stor arbetslöshet och fattigdom.
Jag, Emma, Matt och Magnus spelade beachvolley och sedan blev det luftmadrass i poolen.
Vi gjorde lite beachshopping, spjut, 2 armband och 2 halsband för 650 schilling, ca 65 kr.
Sen fick jag en träelefant för en svensk tjugolapp..
Beachvolley igen innan ett lätt regn kom in från havet. På kvällen var det cirkusuppträdande.

28/9: Beachvolley som vanligt, för- och eftermiddag. Jag beställde en dykning och fick göra
lite övningar i poolen för att fräscha upp kunskaperna. Lugn kväll.

29/9: Emma flätade sitt hår på salongen. Det kostade 3000 schilling och tog fyra personer två
timmar att göra. Under tiden åkte jag ut till Coral Garden med Eric Mianda för att dyka.
Vattnet var lite grumligt och korallerna var sådär men det är alltid kul att dyka.
Eftermiddagen tillbringades i poolen, Emmas nya hår väckte uppmärksamhet. På kvällen åt vi
pizza med safarigänget och efter middagen var det akrobater som uppträdde.

30/9: Dags för bröllop så jag, Emma, Magnus och Jennifer åkte iväg och handlade en present.
En korg med diverse godsaker. Jag och Magnus växlade pengar på en bank.
Först var personalen väldigt sen, sen stod en dam bredvid oss och förhandlade till sig en bättre
kurs än vad vi fick. Rutinerat tänkte vi och skrattade.
Vid 15-tiden delade tjejerna och killarna på sig för att förbereda bröllopet. Vi drack drinkar i
poolbaren i väntan på prästen som naturligtvis var sen. Till sist kom vi igång   och hela gänget
fick sitta på en sida av ett långbord i poolområdet. Sedan höll prästen ett tal högt och tydligt så
att alla turister som stod i badbyxor och tittade på kunde höra. Prästen var rolig och det blev ett
lyckat bröllop under palmerna med havet som bakgrund. Alla skålade i champagne och brudparet
poserade bland palmerna.

På kvällen blev det bröllopsmiddag på den indiska restaurangen Punjab Supergott. Drink före
maten, måltidsdryck, massor av mat och vin kostade 6400 schilling för åtta personer!

1/10: Postade en massa vykort. Beachvolley. Jag och Emma tog en ridtur på dromedaren George.
Emma var överlycklig... På eftermiddagen vann vi en match i volleyboll mot ett stort gäng japaner.
Kvällspromenad på stranden bland alla försäljare.

2/10: Vi åkte på en snorkeltur till coral garden. Hyfsat mycket fisk och ca 6 meters bra sikt.
Det var ebb så vi kunde göra en promenad på botten där vi såg en massa krabbor mm
Vi avslutade med att snorkla vid Starfish Garden, en plats med mycket sjöstjärnor. Vi såg även
en fin bläckfisk med neonfärger.
Tillbaka i poolen blev det en tuff match i vattenpolo. En engelsk tant kallade mig bitch....
Vi shoppade lite på stranden och jag böt bort mina badtofflor mot lite souvenirer. Vi köpte två
trämasker som nu sitter på vardagsrumsväggen med lampor bakom.
På kvällen var det bingo vid poolen, Matt vann en stor träelefant. Hur skulle de klara vikten
på bagaget??? Alla festade på bra och när barmusiken tystnade hämtade vi min mp3-spelare
med högtalare.

3/10: Trötta gjorde vi lite mer beachshopping. Emmas tofflor böts bort. Våra strumpor, pennor
och en väska böts också bort. Resultatet blev två tavlor, armband, halsband, träelefant samt
en fin tallrik. Efter en lång kvällspromenad på stranden tog vi sista doppet i poolen.
Sen blev det lite packande innan vi gick på pizzerian med alla våra vänner.

4/10: Uppstigning 05.15. Efter frukost lämnade vi hotellet och åkte till flygplatsen. Vi handlade
lite småsaker och flög sedan till Gatwick. Där tog vi sedan buss till Heathrow för att flyga hem
med SAS. Vi hann precis till incheckningen och trodde att allt skulle gå bra. Men det var jättekö
vid säkerhetskontrollen och trots att vi bad personalen om hjälp så fick vi inte gå före i kön.
Så när vi kommit igenom kontrollen stod det closing gate på vårat flyg och vi sprang genom
tax free-hallen för att hinna. Vid gaten stod två sura tanter och skällde på oss och det spelade
ingen roll att vi förklarade att vi inte fått någon hjälp. Tjugo minuter försenat kunde planet lyfta
och vi satt svettiga och andfådda längst bak.