tyskflag.gif (577 bytes) Kulturklubben Kiel 2014 tyskflag.gif (577 bytes)

26-30/11 2014

Kulturklubben, en samling goa gubbar som besöker julmarknader i Tyskland varje år. Årets resa gick till Kiel och efter lite
sena avhopp så välkomnade vi en ny medlem i klubben, Gustens granne Kjell.
Eftersom resan inleddes redan tidigt onsdag morgon så fick vi hela fyra kvällar på plats i Tyskland.
Vädret var med oss, vi såg till och med solen i några timmar, inget vi upplevt hemma Sverige under November.
Själva julmarknaden var inte så stor men jag tror att de flesta var väldigt nöjda med resan ändå. Det bunkrades upp med
alkohol, sockor, korvar, vantar, skor och julsaker. Planerandet inför nästa års resa är redan i full gång....

Liten dagbok:

26/11:
Jag steg upp 02:30 och tog bilen ner till Vagnhärad och parkerade som vanligt hemma hos Rickey. Därifrån åkte vi till
Sillekrog som alltid är Kulturklubbens samlingsplats. 05:30 började den långa färden ner mot Kiel
Efter många stopp efter vägen så var vi framme vid hotellet Intercity klockan 17:50. 20 minuter senare var jag på plats i
Sparkassen Arena för att se på handboll. THW Kiel skulle möta Zagreb i Champions League och målvakten Johan
Sjöstrand hade fixat biljetter till oss. Tyvärr låg dem hemma hos honom och han var magsjuk så jag vågade inte åka dit.
Jag köpte biljett på plats istället och hamnade på tredje raden där jag fick uppleva en fantastisk stämning.
7000 personer var på plats och atmosfären var grym! I halvtid stod det 16-16 men i andra halvleken kom Kiel igång
och hemmapubliken stod upp och jublade hela den sista minuten. Kiel segrade med 34-27 och jag lämnade den varma
hallen för att bege mig ut på julmarknaden. Det var inte helt fel att beställa årets första glühwein!
Efter en stund hittade jag på resten av gänget och vi minglade runt bland marknadsstånden.
Senare under kvällen så hamnade vi på en Irländsk pub och där hade vi en grymt rolig första kväll!

27/11:
Dags för kulturevenemang! Jag hade bokat ett studiebesök på bryggeriet Kieler Brauerei i Alter stadt. Ett litet bryggeri
som öppnade 1988 och som bara säljer sin färsköl på plats. Efter rundvandringen så åt vi lunch på bryggeriet och det
blev bra fart på klubbmedlemmarna haha. Eftermiddagen och kvällen ägnades åt shopping samt mingel på julmarknaden
längs Holstenstrasse.

28/11:
Efter traditionsenlig lång väntan i receptionen på att alla ska komma till samlingen så var det dags för traditionsenlig
shopping på CITTI. Kundvagnarna fylldes med öl, vin och sprit och flera av klubbmedlemmarna gick två vändor.
Det är alltid lika trevligt med den shoppingen eftersom det finns lite provsmakning bland hyllorna :)

På kvällen var det dags för den årliga kostymkvällen. Vi hade bokat bord på en båt som tog oss med på en tre timmar
lång rundtur i skärgården. Ombord serverades en buffé som inte var någon höjdare men alla blev nog mätta och belåtna.
Ett par prisutdelningar ägde rum under middagen. Gusten och Myran fick Kulturklubbens hedersmedaljer för att de ordnar
resan varje år samt Lasse och Kenta fick pris för att de var tioårsjubilarer.
Ännu ett lyckat kulturevenemang :)

29/11:
Sista heldagen i Kiel ägnades åt att mingla runt på julmarknaden igen. Vi hittade en restaurang i gamla stan som
serverade en perfekt avslutnings-schnitzel tillsammans med goda B52ór.....
Jag var galet mätt efter att ha ätit korvar, nötter och bakverk på marknaden haha.
Efter middagen så hamnade vi på torget i gamla stan där en DJ spelade gamla hits. Folk dansade på julmarknaden och
det var ett himla drag. Vi stod och tittade och skrattade åt spektaklet, en bra avslutning på resan!!!

30/11:
Utcheckning 06:30 och sedan lång färd hemåt! 98 mil, 13 timmar.