tyskflag.gif (577 bytes) Kulturklubben Bremen 2016 tyskflag.gif (577 bytes)

22-27/11 2016

Kulturklubben, en samling goa gubbar som besöker julmarknader i Tyskland varje år. Årets resa gick till Bremen och efter lite
sena avhopp så välkomnade vi en ny medlem i klubben, Peter Granath.
Eftersom resan inleddes redan på tisdgaskvällen så fick vi hela fyra kvällar på plats i Tyskland.
Vädret var med oss, vi såg till och med solen i några timmar, inget vi upplevt hemma Sverige under November.
Staden överraskade positivt! Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara så trevlig och julmarknaden var större än vad som
jag trott innan. Marknaden låg i gamla stan och omgärdades av gamla tegelhus och kyrkor, otroligt vacker stadsdel.

Liten dagbok:

22/11:
Tisdag kväll och samling vid Sillekrog klockan 22:00 på kvällen. Det blev en lång natt men jag slapp i alla fall att köra direkt.

23/11:
04:00 var det min tur att köra och det var inga problem, jag är ju van att kliva upp den tiden. 04:42 passerade vi Öresundsbron
och sedan trummade vi på genom Danmark. Vi tog färjen Rödby-Puttgarden och sedan stannade vi till vid Calles och gjorde
årets stora alkoholshopping. Bilarna fylldes till spränggränsen och rullade sedan vidare mot Bremen.
Vi som inte körde sista sträckan passade på att testa grejerna vi handlat på Calles, skål!
Vid 15-tiden rullade vi äntligen in i Bremen och vi checkade in på hotellet Elements pure. Vi hoppade in i bastun direkt och
tvagade av oss resdammet. Skönt att vara framme och få kicka igång festen :)

Jag hade rekat lite inför resan och bl.a. hittat en restaurang som vi testade första kvällen. Inne i restaurangen Edel weiss trivdes
vi bra bland alla julpynt och borden fylldes med schnitzlar, snapsar, öl och vin. En bra start på vistelsen i Bremen.
Kvällen fortsatte sedan i den irländska baren Paddy´s pit.

24/11:
Bra hotellfrukost, kyckling, chicken bits, korvar och skinka. Även bubbel fanns så... hörde vi skål?!
Vi tog en sightseeing till fots och stannade naturligtvis till vid första bästa glühweinstuga. Mmmmm!!! Solen sken över
julmarknaden och vi njöt av den härliga atmosfären. Det blev barstopp på Böttcherstrasse och sedan fortsatte vi att utforska
alla marknadsstånd i gamla stan. Enligt tradition så åkte jag och Harbo pariserhjul och sedan hamnade hela gänget i en stuga
där det festades ordentligt med glühwein, jäger och öl. En i gänget fick ett positivt cancerbesked så vi firade livet!!

Eftermiddagen övergick till kväll och vi lyckades få ett bord inne i Rathauskeller där vi intog en lång och rolig middag.
Det var livat vi borden!!! Ojojoj... Kvällen fortsatte med högt tempo på hotellet och sedan ute på stan.

25/11:
Herregud så trötta! Jag klev ur sängen vid 12-tiden... Jag, Harbo, Kenta, Roivas och Peter gick runt på julmarknaden men
hamnade sedan på en bar och vilade. Det blev en lång dag av plåga och trötthet.... Redan vid 20:00 på kvällen så var vi
tillbaka på hotellet. Jag låg i sängen och pluggade V75 ett tag innan tröttheten tog ut sin rätt... bra dag/kväll...

26/11:
Lite piggare! Jag, Harbo, Peter och Kenta tog en sightseeing-dag. Vi besökte gamla stan och gick sedan längs floden där vi
tittade runt på en bedrövlig loppmarknad samt en mycket trevlig julmarknad. Resten av gänget besökte ett bilmuseum.
Trots att vi hade en långhelg så gick tiden väldigt snabbt.
På kvällen var det den årliga kostymmiddagen och hotellet hade fixat ett bord åt oss på en trevlig restaurang. Vi åt och drack
i massor och trots det slutade notan endast på 30 euro per gubbe, trevligt ;)

27/11:
Uppstigning 05:00 för en lång väg hem. Vi hade tur med vädret och det var bra väglag hela vägen hem.
Stort tack till alla goa gubbar som var med på resan, vi ses nästa år igen!!!