tyskflag.gif (577 bytes) Kulturklubben Oldenburg 2018 tyskflag.gif (577 bytes)

28/11-2/12 2018

Kulturklubben, en samling goa gubbar som besöker julmarknader i Tyskland varje år. Årets resa gick till norra Tyskland och
Oldenburg, ett mindre ställe som inte levererade den bästa marknaden vi besökt...
Men det var kul att vara tillbaka i gänget efter att jag fick ställa in min resa 2016 pga en fotoperation.
Detta år bodde vi på ett himla fint ställe, Weissenhäuser Strand. Ett ställe med en fin badavdelning där vi bastade, simmade
och utförde en avancerad vattengymnastik. Ännu en lyckad resa med ett roligt gäng.

Liten dagbok:

28/11:
Natten mellan tisdag och onsdag så träffades gänget vid Sillekrog söder om Stockholm. Ett gäng hade hyrt en bil med
dubbdäck så de hade spenderat tre timmar med att dra ut dubben eftersom man inte får köra med dubb i Tyskland..
12 man rullade söderut mot Malmö. Vi gjorde en del stopp under natten och det var fruktansvärt kallt. 07:20 körde vi över
Öresundsbron och fortsatte vidare mot Tyskland via Rödby-Puttgarden. Väl framme i Tyskland så gjorde vi vår årliga
spritshopping i Bordershop. Tre våningar fyllda med godsaker, det tog en stund...
Sedan hade vi inte långt att åka med våra fyllda bilar. Vi kom fram till vårt hotell Weissenhäuser Strand och checkade in.
Alla rum hade havsutsikt och låg bredvid varandra så man kunde höra hur det korkades upp i grannrummen...
Folk började bli hungriiga så vi tog taxi till ett litet hak på landsbygden, The Farmer. Där blev det årets första kulturmiddag
med stora fina schnitzlar och jäger. Alla var nöjda och proppmätta! Resten av kvällen spenderades i hotellbaren.

29/11:
Hotellets frukostbuffé var stor och fin, en bra start på dagen. 11:00 var det dags för vattengymnastik... Alla utom Roivas var
på plats och till de betalande pensionärernas fasa så körde vi samma program som dem fast gratis i poolen bredvid.
En del av pensionärerna skrattade, en del såg sura ut.... VI skrattade!! När jag klev ut ur bastun så satt en gammal tysk dam
där och sa till på skarpen "ta av dig byxorna"! Jaja, det vara bara att näcka haha.

Vi tog taxi till Odelberg för att kolla på julmarknaden men möttes av typ fem stånd i en rondell..... Vi testade naturligtvis deras
glühwein och det blev en ganska bra fest ändå! Vi gick in i restaurangen Mephisto och fick fantastisk mat igen. Det är sällan
vi är besvikna på maten i Tyskland. Alla gick all in med mat och dryck och slutnotan blev 30 Euro per man, billigt!!
Sedan blev det efterfest på hotellet igen.

30/11:
Efter frukosten så gick jag och Harbo ner till stranden och kollade. En lång sandstrand  fanns där med en brygga ut i havet.
Det blåste snålt och killarna som monterade en julgran ute på bryggan kämpade på i blåsten.
Efter bad och bastu så tog vi taxi till Lübecks julmarknad. Färden tog 40 min och ibland var vi uppe i 170 km/h...
Lübecks julmarknad är riktigt fin och vi spenderade fem timmar i staden. Det handlades julpynt, korvar, ostar m.m.
21:00 blev vi upphämtade och skjutsades hem till hotellet igen.

1/12:
Frukost, bad och solarium, det var en fin förmiddag :) På eftermiddagen hade vi bouleturningen i hotellets trädgård. Vi dukade
en partybuffé med rom/cola och öl. Högtalaren var med och medan matcherna spelades så poppades gamla godingar.
Stämningen var hög och bland alla skratten så kunde segrande rummet koras, Kenta och Peter, Kulturmästare i boule.
På kvällen hade vi kostymmiddag på hotellet. Jag och Andreas firades av för att vi hade varit med i tio år. Ännu en lyckad
resa närmade sig sitt slut.

2/12:
Avfärd från hotellet 06.00 Skönt att vi bodde i norra Tyskland denna gång, hemfärden gick lite lättare, men den var lika tråkig
som vanligt, känns som om man aldrig närmar sig Stockholm....

Stort tack alla goa gubbar i Kulturklubben, ni är ett jäkla fint gäng :)