uk.gif (16476 bytes)  Liverpool - Arsenal  uk.gif (16476 bytes)

liverpool.gif (8994 bytes)
Resan till Anfield Road 11-14/12  2009.

Tredje resan till Liverpool 2009. Vad är det som lockar mig till denna stad om och om igen?
Är det bara fotbollen eller? Nej staden har så mycket mer än så. Mathew Street med alla sina barer, livemusik och glada människor. Church Street, Liverpool One och Concert Square.
Platser fyllda med människor som shoppar, umgås, tar en eftermiddags öl eller äter en lunch på någon pub.
Under denna resa i december var Liverpool julpyntat och längs gågatorna fanns små marknadsstånd som sålde
allt möjligt. En skridskobana hade också satts upp. Engelsmännen hade väldigt svårt med åkningen :)

Resesällskapet bestod av ca 40 medlemmar ur Liverpools svenska supporterklubb samt vännen Jenny från
Reseguiden.se. Jenny och jag gjorde vår andra resa på en månad och vi älskar denna stad båda två.
Vi hade planerat att se staden lite mer ingående denna gång men schemat blev lite ändrat så....detta är vad
som hände:

Resedagbok:

11/12:
Jag flög från Skavsta med Ryanair och planet var fyllt av förväntansfulla supportrar, vi skulle ju få se en
stormatch, Liverpool-Arsenal.
Vi var flera som hade tänkt sova på flyget över men med så många fotbollsintresserade blev det ingen sömn,
bara bollsnack.
På hotellet Novotel träffade jag Jenny och vi visste direkt vart vi ville gå först. Till supportershopen såklart!
Jag hade fått lite pengar att handla julklappar för och det var inga problem att göra av med dom :)
Plötsligt kom jag på att jag hade skickat in en bild på mig och Jenny till matchprogrammet inför matchen.
Jag berättade om vår förra resa samt att vi skulle se denna match med flera vänner från den svenska
supporterklubben. Och när jag hittade ett program i shopen och slog upp sidan 70 så nog var vi med allt!!
Jenny blev helt chockad för hon visste inget i förväg. Kul att göra någon glad som mitt motto är :)
Med fulla kassar blev det en bra lunch på The Queen. Ca 3 pund för fish and chips, gott och billigt.
På kvällen blev det dans kring granen, julklappar, Jennys hembakta godis samt fest på The Flanagans.
Där träffade vi några av de andra resenärerna och det blev som vanligt i Liverpool, en jättekul kväll som
avslutades med nattmat på Ashtray.

12/12:
En släng av "Liverpoolsjukan" hade man fått... På eftermiddagen hade vi gemensam middag med
supporterklubben på Sports Café.
Vi fick sällskap vid bordet av "Skövdegänget" och efter god mat och frågesport var det dags för en gammal spelarlegend att hälsa på. Phil Neal är en av englands mest meriterade spelare  och han berättade om sina år i
Liverpool. Flera roliga historier från fester och omklädningsrummet gav skrattsalvor från det svenska lägret.
Sportnytt från SVT var med och gjorde reportage om resan. Jag och Jenny var med hela tre sekunder från
restaurangen :)

Efter träffen gick vi tillsammans med delar av styrelsen till baren Yate´s. Där visades fotboll på tv´n och vi
slängde ett getöga på rivalen Manchester Uniteds förlust mot Aston Villa medans vi bekantade oss med
varandra. Timmarna gick och plötsligt hade baren förvandlats till disco och gänget hade en otroligt kul kväll
tillsammans. Det blev ännu en gång Flanagans och där anslöt Skövdegänget. Kul att möta många nya ansikten
och det blev även denna gång flera nya vänner på facebook :) När vi vandrade hem genom stan träffade vi två
engelsmän som ville ha hjälp att hitta till deras hotell. Vi försökte få dom att öka takten medans vi gick men då
ropade en av dom på oss och knackade på ena benet, bonk bonk bonk. Han hade protes och kunde inte gå
fortare, eftersom han själv skojade om det så skrattadevi ordentligt tillsammans :)

13/12:
Matchdag, än en gång! Vi tog oss upp till Liverpools arena, Anfield Road. Där fick vi köa för att komma in på
baren The Park. Där sjunger fansen inför matcherna så att man har konstant gåshud. Och det är fruktansvärt
varmt och trångt. Jag försökte fota och filma men i början immade linsen igen. SVT´s fotograf lånade ut sin
linsduk så det blev lite bilder till sist.
Svettiga tog vi oss ut i kylan och in på arenan. Vi satt nästan högst upp på kortsidan, THE KOP, Liverpools
mäktiga hejaklack. Där strax under taket var volymen enorm när klacken sjöng sina sånger, fantastiskt!!!
Precis före matchstart spelades lagets hymn You´ll never walk alone och hela arenan sjöng med!
Första halvlek var det äntligen bra spel av hemmalaget. Det hade vi saknat under hösten och till vår stora glädje
tryckte Liverpool in 1-0!!!! Äntligen, skulle vi få uppleva en vinst i en stormatch? 1-0 stod sig hela halvleken ut
och det var nog påfrestande för en del. Mannen som satt brevid Jenny somnade och sov hela pausvilan ....
Han borde nog sovit vidare för efter bara några minuter i andra halvlek kvitterade Arsenal på ett självmål.
Och jag var helt säker innan matchen att Arsenals ryss skulle göra mål...jodå, han gjorde mål och Arsenal vann
med 2-1. Vi var helt tomma efter matchen och beslöt oss för att ta det lugnt och åka till Skandinaviska
Sjömanskyrkan där vi lämnat in vårat bagage för den sista matchen.

2.jpg (7440 bytes)

Vandrarhemmet där drivs av mysdamen Catherine. Hon bjöd oss på Lussebullar och vi firade Lucia med kaffe
te, mojito och skumpa :)
Skövdegänget bodde också i "kyrkan" och eftersom våran taxi till flygplatsen skulle hämta oss 03.30 så var vi
vakna hela natten.
Det blev några dvd-filmer med historiska Liverpoolmatcher....och många trötta skratt :) Jenny som skulle åka
hem med ett annat flyg lämnade oss vid 02.30 och det var såklart trist att skiljas åt. Det händer så många
otroligt roliga och konstiga saker när vi umgås. En fantastisk resekompis tack vare reseguiden.se :)

14/12:
Vid flygplatsen 04.00, flög hem 06.30, buss direkt från Skavsta till jobbet i Stockholm, med max 20 minuters
sömn på flyget!
Det var ingen rolig dag på jobbet!!! Men flyget hem var trevligt med alla nya vänner och minnen att diskutera :)