uk.gif (16476 bytes)  LFC - Watford / LFC - Villarreal  uk.gif (16476 bytes)

liverpool.gif (8994 bytes)
Resan till Anfield Road 4-9 maj 2016.

Som vanligt så åker vi ett gäng till Liverpool varje år i maj, vi ser alltid den sista hemmamatchen i Premier League.
Redan under hösten 2015 så hade jag på känn att Liverpool kunde gå långt i Europa league så när det var dags att boka flyg så såg jag till att resa redan under torsdagen ifall det kunde vara en semifinal i cupen under torsdagskvällen...
Under våren 2016 så avancerade Liverpool i Europa league och plötsligt så var de framme i semifinal och vi hade tur i lottningen, den avgörande semifinalen spelades under den torsdagen som vi hade bokat flyg och lyckan var total. Det skulle bli en långhelg i England med två matcher på Anfield :)

Resedagbok:

4/5:
Eftersom jag och Antonio skulle flyga tidigt på torsdagsmorgonen så lyxade vi till det med en hotellnatt på Arlanda, Clarion hotell. Jag checkade in på eftermiddagen och kastade mig direkt i deras 30-gradiga utomhuspool. Där fanns även bastu och gym, jag valde bara det ena av dem.... Antonio anslöt och efter bad och bastu så blev det Champions league och bubbel.

5/5:
Tidigt flyg till Manchester och därifrån tog vi tåget till Liverpool. Där träffade vi Martin och Niklas från Stockholm, ett par trevliga killar som vi träffade flera gånger under resan.
Vi checkade in i vår lägenhet och träffade värden Urban med familj. Sedan blev det mingel på stan i strålande solsken. Vi träffade Martin och Niklas på baren The Beehive´s uteservering och där blev vi kvar i ett par timmar och laddade inför kvällens semifinal på Anfield. Vi åkte upp till Anfield i god tid och det kändes skönt att stå där med biljetter i fickan. Vå vän Ronny var på väg från London med buss, vi fick hela tiden sms som berättade hur trafiken var hemsk. Ronny började bli orolig ifall han skulle hinna fram till matchen.... Jag gick in i arenan medan Antonio väntade kvar utanför, han hade Ronnys biljett... Jag tog plats på klassiska the Kop och stämningen var fantastisk. Liverpool hade haft en dålig säsong i ligen och denna match kunde betyda en bra avslutning på våren. Sången You´ll never walk alone ekade mellan läktarna i flera mäktiga minuter, gåshud!! Det började närma sig matchstart och ingen Antonio eller Ronny på plats.... Med EN minut kvar till avspark så kom grabbarna upp på läktaren, helt otroligt, vilken timing!!

Ett vackert tifo höjde stämningen ännu mer och matchen startade med att Liverpool tog kommandot direkt. Liverpool gjorde 1-0 och arenan kokade!! Nu stod det 1-1 eftersom Villarreal vann den första semifinalen. Men denna gång var spanjorerna chanslösa, Liverpool öste på och gjorde 2-0 och 3-0. Vilket fantastiskt glädjeparty. Vi var lyckliga som fick uppleva denna otroliga kväll då Liverpool blev klara för final i Europa league :) Segern firades sedan på Matthew Street och The Cavern.
Ett på natten anlände Tompa med buss från Manchesters flygplats och kvartetten vandrade hemåt.

6/5:
Vi gick en runda på stan och för första gången fick Tompa se Albert Dock på håll. Vi har varit i Liverpool många gånger men Tompa har aldrig besökt de berömda hamnkvarteren... Inte denna gång heller men han såg Albert Dock på håll... nästa gång kanske.... Vi hann med lite shopping bland alla tusentals engelsmän som var ute på stan i det fina vädret. På eftermiddagen kom resten av vårt gäng och åtta goa gubbar samlades på Yates för att dricka drinkar och prata skit.
På kvällen blev det bubbelfest i lägenheten och stämningen var hög som vanligt :) Natten spenderades som vanligt inne på barerna kring Matthew Street. Det blev till och med lite dans på nattklubben :)

7/5:
Trötta gubbar i lägenheten, men vi piggnade till efter en stor fin frukost. Hela gänget begav sig ut på stan och det var fullt med folk på gågatorna i solskenet. Alla uteserveringar var fyllda med helgfirare så vi gick in på Bierkeller där vi tittade på fotboll och åt lunch. En del av gubbarna i gänget såg lite hängiga ut ;)
I övrigt så flöt dagen på precis som vanligt i Liverpool, lite shopping, pubhäng och ingen sightseeing. Kvällen och natten spenderades på Matthew street såklart :)

8/5:
Matchdag. Vi gick till supportershopen i stan och kollade läget, sedan åkte vi upp till Anfield där vi minglade runt bland pubarna. Stämningen var lite avslaget efter torsdagens urladdning och det märktes även inne på arenan. Sångerna uteblev nästan helt innan match. Jag och Ronny satt i skuggan medan resten av gänget satt på andra långsidan och svettades i solen. Matchen mot Watford blev ett riktigt sömnpiller. Allen och Firmini såg till att Liverpool vann med 2-0 och vi kunde vandra hemåt i vårsolen. Söndagskvällen blev lugn då det var hemfärd till Sverige tidigt måndag morgon.

9/5:
Tidig uppstigning och sedan en stressig taxifärd till Manchesters flygplats i morgontrafiken. Vi hann fram i tid och alla kom hem till Sverige igen, trötta men nöjda efter ännu en rolig helg i England :)