spanienflag.gif (709 bytes) Mallorca 2006 spanienflag.gif (709 bytes)

6/4-9/4 2006

Jag, Emma och min mamma ville åka ner till Mallorca och besöka våra släktingar som bor där så efter
lite letande på internet hittade vi några flygstolar hos vingresor. Min kusin Mona letade efter hotell och
hittade till sist Vora Nova, ett trevligt och bra hotell i Palma Nova.

De flesta på hotellet var sjukskrivna pensionärer från norra Europa så det var rätt lugnt på stället...

Dagbok

6/4:
Flög från Arlanda på eftermiddagen och landade i Palma på kvällen. Mona och hennes dotter Elisabet
mötte oss och skjutsade oss till hotellet. Vi var jättetrötta så efter en kort promenad för att handla
vatten så var det bara att lägga sig och somna in.

7/4:
Efter en god frukostbuffé så var vi sugna på poolen. Vädret var strålande och poolen höll väl 26 grader.
Vi underskattade verkligen vårsolen och solade i tre timmar utan skyddsfaktor, vilket vi skulle ångra...
På eftermiddagen tog vi en promenad ner till stranden och kände på Medelhavet. Vattnet var kallt
men det fanns en del tappra som badade. Kl. 16 kom Mona och hämtade oss och vi åkte till hennes
familjs lägenhet i Puerto Portals. Där väntade min moster Iris som bor i samma lägenhet. Det blev ett
glatt återseende, jag hade inte varit där sedan 1998.
Mamma hade mycket att prata med hennes syster om så jag och Emma gick ner till hamnen en stund.
Där ligger massor av lyxbåtar och lyxbutiker, ett riktigt jetset-ställe. Man tror inte att det är sant när
man tittar på de otroliga båtarna som finns på plats. Och bilarna som snurrar runt där....

Mona bjöd på stekta småfåglar.. räkor mm. Nu började det brännas i skinnet.....

8/4:
Sol och bad vid poolen, men Emmas ansikte hade börjat svälla upp så hon solade väldigt försiktigt.
Mona hade lagat spännande mat igen, kanin. Det smakade faktiskt gott.
På kvällen åkte jag och Emma med Tony (Monas man) för att titta på när deras son spelade fotboll.
Spanjorerna på läktaren var heta och skrek en hel del på domaren. I paus drack vi öl och snapsade
Hierbas, mmmm. Matchen var jämn men Antonios lag förlorade med 1-0, Tony var vansinnig och körde
som en galning hem :) Vi avslutade kvällen på Tonys och Monas restaurang där vi tittade på Spansk
ligafotboll på tv´n.

9/4:
Emma vaknade upp med ett räjält svullet ansikte. Vi fick söka läkarvård på hotellet och fick lite piller.
Jag och Emma tog en shoppingtur och handlade lite presenter till vänner hemma. Sen blev det lite
sol o bad innan vi åkte iväg till Mona för ännu en god middag. Denna gång, pepparstek.
Efter en promenad med glassätande i hamnen var det dags att åka till flygplatsen för hemfärd.

PASSA ER FÖR SOLEN I APRIL, DEN ÄR STARK !!!!