Moskva 2013

Friidrotts-VM 15-18/8

Ryssland och Moskva, check!
Har väntat lång tid på att det skulle dyka upp något bra event i Moskva så att man fick en anledning att åka dit. Sommaren 2013 så kom
äntligen evenemanget som var värt att besöka, friidrotts-VM. Jag presenterade en bra resa för arbetskamraten Kenta och han lovade
direkt att stå för hela äventyret om Lengans Sportresor fixade allting. Flyget med SAS var inga problem att styra upp och hotellet
bokades efter ett bra tips från TV-sportens Marie Lehman. Biljetter till friidrotten var också smidigt att boka, däremot visumet....
Där blev det problem, mycket skulle fixas. Inbjudan  från Ryssland krävdes, det var strul med försäkringspapper, flera utlandsresor
gjorde att jag inte kunde lämna ifrån mig passet mm mm. Till sist så var allting klart och vi kunde åka till den fantastiska staden Moskva.

Europas största stad med ca 11,5 miljoner invånare var mycket vackrare än vad jag hade förväntat mig, i centrum där vi tillbringade
tiden ska väl tilläggas.. Det var ju magiskt att vandra runt på Röda torget nattetid när alla mäktiga byggnader var upplysta.
Vi bodde på Moscow City Center, Voznesenskiy Pereulok 7. Ett mycket bra hotell, 10 minuters gångväg från Röda torget.
Goda Mojitos och bra mat i restaurangen. Ett tips är att om man ska beställa taxi så beställ inte i taxidisken, beställ en citytaxi i
receptionen, halva priset...
Friidrotten gick på Lutzjnikistadion som för övrigt är klassad av UEFA som en femstjärnig fotbollsarena.
Jag gillar ju stora arenor och den här imponerade på mig, den var riktigt mäktig. Däremot var det inte så mycket folk de första dagarna.
På lördagen när Bolt sprang 200 meter så var det ordentligt välfyllt på arenan och stämningen var härlig :) Vi fick se friidrott i absolut
världsklass med ett Svenskt VM-guld som höjdpunkt.

Resedagbok:

15/8:
Inledde resan med bubbel på Arlanda för att fira in kortsemestern. Flygresan tog inte mer än två timmar och passkontrollen klarades
av på kort tid. Vi hade bråttom för att hinna till arenan innan Aregawi skulle springa hem sitt guld så vi chansade på att ta tåget in till
stan istället för taxi. Jag hade blivit varnad innan att trafiken kunde vara hemsk i Moskva. Från flygplatsen till centrum kan det ta tre
timmar om man har otur. Tåget tog bara 35 minuter in till stationen Belorusskaya och därifrån tog vi en taxi till hotellet.
Snabbt ombyte och sedan vidare mot arenan och vi intog våra platser lagom till att se slutet på en otrolig höjdhoppsfinal för herrar.
Bondarenko vann på 2.41 och gjorde tre bra försök på världsrekordhöjden 2.46.
Så var det dags för 1500 meter och Abeba Aregawi. Det var ett spännande och jämt lopp fram till sista kurvan, då ryckte Aregawi
undan från fältet, precis framför våran plats. Gåshuden var ett faktum och Aregawi vann ohotat på 4.02.67.

Kvällspasset på arenan var över så vi åkte till Svenska landslagets hotell Golden ring. Där firade vi guldet med rom & cola :)
Ute på gatan såg vi sedan ett rejält gatuslagsmål, en av slagskämparna låg orörlig kvar på gatan och fick hjälp av vännerna.

Guldmiddagen tog vi hemma på vårat hotell vid midnatt. Hungriga efter en lång dag så åt vi två varmrätter var, vansinne!
Jag vaknade med magknip senare på natten hahaha.

16/8:
Skönt med sovmorgon till klockan nio. Frukostbuffén var klart femstjärnig med allt man kunde önska sig, inklusive en kock som stekte
ägg och omeletter. Wienerbröden med kiwi och jordgubbar var också top noch...
Efter frukosten så var det dags för resans viktigaste uppdrag. Under ett års tid så hade jag letat efter boende till vinter-OS i Sochi.
Strax innan resan till Moskva så hade jag hittat en resebyrå i Ryssland som erbjöd boende på ett kryssningsfartyg under OS.
Jag bokade men det var helt omöjligt att lyckas med betalningen hemma i Sverige så jag frågade om jag inte kunde få betala på plats
hos resebyrån i Moskva. Det skulle gå alldeles utmärkt så nu var det dags att leta upp deras kontor.
Vi tog en taxi till adressen som jag hade och vi kom till ett stort hyreshus i tegel. Ingångarna var låsta men till sist så hittade vi en passage
in till gården och där på en dörr stod det: Svoy TT, vi hade kommit rätt. Jag träffade Olga, såklart att hon hette så...och betalningen
med Visakortet fungerade utmärkt. Boendet till OS fixat i Moskva, kändes helt rätt!!

Vi firade betalningen med en väldigt fin mojito :)
Sedan tänkte vi ta oss till Röda torget via tunnelbanan men gissa om vi kom vilse bland stationerna. Vi hamnade på fel linje, åkte åt fel
håll och när vi till sist kom fram till centrum var vi så svettiga att det krävdes en ny mojito för att lugna ner oss :)
På vägen in till Röda torget satt flera look a likes och försökte tjäna pengar på folk som ville bli fotograferade tillsammans med dem.
En gjorde verkligen sitt jobb bra då han imiterade Putin.

Inne på torget så såg vi direkt den berömda Vasilijkatedralen med sina färgglada lökar till tak. Den invigdes år 1561 och har blivit en
symbol för hela Ryssland. Jag trodde att den skulle vara större men den var absolut vackrare än vad jag hade föreställt mig.
Vilken känsla det var att stå på den plats som jag alltid har förknippat Moskva med. Lite som när man står högst uppe i Empire
State Building i New York. Vi gick en sväng i ett av Rysslands största varuhus, GUM, vilket ställe... Flera våningar och sidogator med
fina butiker, knappast Moskvas billigaste fredagsnöje. På väg hem till vårat hotell så gick vi förbi hotellet Ritz. Precis framför mig
hoppade förre världsmästaren på 100 meter Yohan Blake ur en bil. Jag stannade till en stund och funderade på om jag skulle
fråga om att få ta ett foto tillsammans med honom men jag blev så paff att det inte blev av. Gissa om jag ångrade mig sen, vi stod precis
bredvid varandra en stund medans han pratade med sina vänner och en fotograf. Jaja, vi kanske ses igen...

Utanför arenan så träffade vi Ola från Byske, en friidrottsfantast som jag lärt känna på Twitter. Nu var det första gången vi träffades
så det var kul att det var på ett så fint event som VM. Vi skyndade oss in och fick höra den Svenska nationalsången då Aregawis
prisutdelning gick av stapeln. Det var nog första gången jag hört den live på friidrott sedan Kallur vann EM-guld.
Ryssland hade en bra kväll och stämningen på arenan var häftig då de på kort tid vann både herrarnas längdhopp och damernas slägga.
Bredvid mig på läktaren satt den Kubanska trestegshopparen Mabel Gay. I Berlin vann hon silver men i Moskva blev hon utan medalj.
Jag visade henne mina bilder i kameran från Havanna, det imponerade på henne och hon visade bilderna för hennes lagkompis.
Jag ångrade mig även där att jag inte tog något foto på oss tillsammans...
En av mina favoriter, Mo Farah vann guld på 10 000 meter och Ryssland tog brons inför en fanatisk hemmapublik på 4*400 meter.
En annan av mina favoriter vann 200 meter för damer, Shelly-Ann Fraser-Pryce från Jamaica. Usain Bolt sprang semifinal på 200 m
och det är alltid lika kul att se legenden live.
Efter friidrottspasset blev det goda mojitos och middag på hotellet, denna gång med endast en varmrätt var....

17/8:
Dags för den obligatoriska rundturen med Hop on hop off-buss :) Måste ju göras i alla större städer, i Moskva kombinerades den även
med en båttur. Vid bytet från buss till båt så upplevde vi något märkligt. Vid båten fanns en bro och på den stod små metallträd där
brudpar låste fast hänglås och sedan slängde de nyckeln i floden som ett tecken på evig kärlek. Nu snackar vi inte om två brudpar
på plats... På 20 minuter såg vi nog 20 brudpar, 15 stora limosiner och hundratals festande släktingar. Och så pågick det förmodligen
hela dagen...häftig upplevelse att se så mycket glädje på en och samma gång, bra energikick!!
Efter bussturen så blev det ett besök i Boscos OS-butik vid Röda torget, där försvann det en del rubel...
Sedan mojito, igen...

Utanför arenan träffade vi denna afton Tord-Eric från Östersund, ännu en internet-bekant. Jag var lite nervös för radiosportens Bengt
Skött hade hört av sig på mail att han ville intervjua mig men han dök aldrig upp.
Vi satt bra i kurvan där spjutfinalen med Kim Amb utspelade sig men han misslyckades tyvärr och fick bara kasta tre kast.
Kvällens andra blågula inslag var Emma Green Tregaro i höjdhopp men inte heller hon lyckades knipa en medalj. Men hon blev väldigt
känd ändå under VM då hon målade sina naglar i regnbågens färger som en hyllning till alla homosexuella som har det tufft i Ryssland.
Det blev en av VMs största nyheter, större än när jag stod och viftade med flaggan i tv då Rollins från USA vann häckfinalen.
Usain Bolt showade hem guldet i 200 meter och ärevarvet var ett Jamaicanskt party. Jag försökte få Fraser-Pryce autograf när hon
skyndade förbi för att gå till sin prisutdelning men hon ursäktade sig att hon hade bråttom och var sen...men hon pratade med mig ;) ;)

Vi tog tunnelbanan till Röda torget och upplevde hur magiskt det var att gå runt bland alla de mäktiga upplysta byggnaderna.
Fullmånen gjorde sitt till att skapa en magiskt stämning och självklart startade ett fyrverkeri också, top noch!!
Under middagen på Sorriso så blev vi bjudna på gula snapsar "on the house" för att vi hade så snygga Sverigetröjor :)

18/8:
Hemresedag så vi tog en liten sightseeingtur på stan och efter tre dagars letande så hittade jag äntligen en Absolut Vodka Moskva till
min Absolutsamling hemma i baren :) Än en gång svek mitt "ta ett kort tillsammans med en atlet-mod" då flera av tjejerna i Jamaicas
lag gick förbi på stan. Radiosporten hörde av sig igen för en intervju men nu skulle vi ju åka hem...
Taxi och tåg till flygplatsen och en kort flygresa senare så var vi hemma på Arlanda.
Med på planet hem fanns Kajsa Berkvist så jag passade på att hälsa på henne när vi landat, vi sågs ett par gånger under OS i London.

Moskva och VM var över, en superbra resa som jag verkligen är glad över att vi gjorde, och jag tror faktiskt att Lengans
Sportresor fick med beröm godkänt för arrangemanget :)