parisflag.gif (637 bytes) Paris 2005 parisflag.gif (637 bytes)

11-13/3

Jag och Emma bestämde oss för att åka till Paris och fira hennes 25-årsdag.
Vi bokade flyget med Ryanair och hotellet via hotelreservation.se och resan kostade endast 1200:-
Vi bodde bra i närheten av Moulin Rouge och tunnelbanestationen Blanche. Vädret var kanon med
solsken och Parisarna var inte alls som myten, griniga och ovilliga att prata engelska.
Överallt var folk trevliga och hjälpsamma och det var väldigt lätt att hitta i Paris.

Dagbok

11/3: Skavsta flygplats hade drabbats av snöstorm så vi fick vänta 1,5 timme i flygplanet innan
startbanan var tillräckligt säker att starta på. Väl framme i Frankrike tog vi buss till Porte Malliot
i Paris och därifrån taxi till hotellet. Eiffeltornet blixtrade i natten, tjusigt! När vi kom in på hotellet
så fick vi veta att hotellet var fullt och att vi var inbokade på ett annat en bit bort så vi fick gå ett
par kvarter bort till Vintimille Hotel på Rue de Vintimille. Rummet var lite skabbigt och frukosten
var usel men vad gjorde det, vi var i Paris!

12/3: Dags att se sig omkring. Vi köpte ett dagskort för tunnelbanan, ca 80 kr och åkte till Charles
de Gaulle. Där stod vi på paradgatan Champs Èlysèes och tittade på Triumfbågen.
Sen var det dags för klassikern, Eiffeltornet. Vi åkte hissen ända upp i toppen och det kändes
verkligen i magen. Tornet ser inte så himla högt ut men det var en sanslös utsikt.
Tornet syns nästan från hela stan så det är ju verkligen en symbol för Paris.

Sen tåg vi tåget till fotbollsarenan Stade de France. Där tog vi en guidad tur på arenan och vi fick
bl.a. se landslagets omklädningsrum med stjärnornas tröjor upphängda. Man kunde tänka sig
vilket liv det måste ha varit i jacuzzin efter lagets VM-guld på hemmaplan 1998!

Efter arenaturen åt vi en "romantisk" middag på Mc Donald´s och sedan tog vi oss till gatan
Rochechouart där det var totalt kaos med shoppinggalna människor. Det var skönt att ta en lugn
stund på hotellet efter dagens rundtur. Vi hade köpt en flaska vin som vi bad killen i receptionen
att öppna, det slutade med att han skickade flaskan i golvet så det var rödvin över hela golvet.
Han fick skäll av hotellägaren och vi fick pengar till en ny flaska. Jag skaffade en ny och fick den
öppnad på cafeet rakt över gatan. Sen hade vi vin, ost och kex på rummet.

På kvällen åt vi middag på en fin restaurang, förrätten skinka med getmosse var väl inte vår favvo!

13/3: Emmas 25-årsdag! Vi packade ihop våra saker och checkade ut.
Det var dags för en guidad tur runt stan i buss. Vi hade bokat den hemifrån på internet så det var
bara att hämta ut biljett och sätta sig på bussen. www.parisvision.com
Det var en bra tur för man fick hörlurar på bussen och sedan kunde man lyssna på en svensk
guide medan bussen tog oss till platser som Notre Dame, Louvren, Triumfbåben mm.
Efter bussen så var det en båttur på Seine i en timme. Vi gick i land vid Eiffeltornet och tog en
promenad till tunneln där Diana dog. Sen blev det taxi till Porte Malliot där vi åt mat på en
Irländsk pub i väntan på bussen till flygplatsen.