EM-finalen i Prag 2015

U21-landslaget i fotboll vann EM-guld i Tjeckien! 30/6-1/7

..när fullmånens strålar träffade den lilla trollsländan som flög över planen i slutet av matchen och fick den att se ut som ett
sagoväsen, då sa jag till min kompis: -Titta, det är Tingeling, hon kommer med guldet, det är ett omen!
20 minuter senare exploderade "Den gula väggen" av glädjerus....

Ända sedan Sveriges U21-lag i fotboll vann den gastkramande playoffmatchen mot Frankrike så har jag haft känslan att
detta lag skulle kunna göra något stort nere i Tjeckien under EM. Bara att de tog sig dit var en stor bragd.
I mötet mot Turkiet var Sverige tvingade att vinna och på övertid gjorde laget 4-3 vilket tog dem till playoff.
Där mötte svenskarna Frankrike i bäst av två matcher och den första matchen vann Frankrike med 2-0 och spelarna
hånade svenskarna med att göra en honnörgest. Den skulle komma igen...
I hemmamötet gjorde det svenska laget en fantastisk insats och ledde i slutet av matchen med 3-0 då Frankrike lyckades
peta in reduceringen 3-1 som betydde att fransmännen var klara för EM. Fransmännen gjorde återigen honnörgesten
vilket skulle ge en extra tändvätska till svenskarna, ett mål till för Sverige och EM-drömmen levde igen.
Svenskarna pressade på och i slutminuterna kom 4-1, glädjen visste inga gränser då svenskarna hamnade i en stor hög
på planen. Svenskarna gjorde honnören tillbaka och när domaren blåste av matchen så var Sverige klara för EM!!

När turneringen drog igång så inledde Sverige med att få en utvisning och en straff emot sig i mötet med Italien.
Italienarna gjorde 1-0 och det kändes tungt, men de ca 1000 svenska fans som var på plats bar fram laget och till sist
kom kvitteringen och i slutminuterna så tog Sverige ledningen med 2-1! Resultatet stod sig matchen ut, vilken EM-start!

Den andra matchen spelades mot England och det var en jämn tillställning som engelsmännen kunde vinna till slut efter
ett sent mål. Gruppen var jämn och vad som helst kunde hända i den sista omgången.
Sverige mötte Portugal och när svenskarna i slutet av matchen låg under med 1-0 så var Portugal och Italen vidare till
semifinal. Det stod även en OS-plats på spel så jag var rejält deppig hemma i tv-soffan. Med enbart några minuter kvar
av matchen så kvitterade Sverige vilket betydde att just då var Sverige och Portugal vidare till semifinal.
Jag drog av mig sverigetröjan och sprang runt hemma och skrek som en galning, det var väldigt längesedan som jag
blev så glad över ett mål. De sista minuterna bollade Portugal runt bollen på egen planhalva utan att försöka anfalla
och svenskarna tittade nöjda på. Efter slutsignalen så jublade svenskarna och portugiserna samtidigt som italienarna
anklagade de båda semifinallagen för att matchen var uppgjord...

Sverige skulle möta Danmark i semifinal och jag började titta på flyg för att ta mig ner till Tjeckien men de var för dyra
för att jag skulle göra slag i saken. Istället såg jag på TV hur svenskarna spelade ut Danmark och vann matchen med
4-1, den enda klara segern under turneringen. NU skulle jag bara ner till finalen!!!

Jag satt vid datorn till klockan 02:00 på natten utan att lyckas hitta något bra och billigt flyg, jag var uppgiven..
Min kompis Christian Borg var med på noterna när jag frågade om han ville följa med.
Jag gick in på biljettsidan för turneringen och vips så hade jag köpt två biljetter till finalen, men vi hade inget flyg...
Tre timmar senare så hade jag lyckats få ihop en resa med flyg, hotell och matchbiljetter. Flygbiljetterna var dyrare än
vad det kostade att flyga till Los Angeles tidigare under året... Men det visade sig vara värt varenda öre...
Ca 3000 svenska fans mobiliserade sig och tog sig ner till Prag med några dagars varsel, en makalös siffra.
Fans bilade från norra Sverige till Tjeckien, åkte buss, tåg eller flyg. Helt enastående och unikt.

30/6:
Jag och Christian lämnade Arlanda och åkte till Köpenhamn för en kortare mellanlandning. Därifrån fortsatte vi mot Prag
tillsammans med många andra svenska fans. Förväntningarna var på topp och en del ramsor hördes från stolsraderna.
Bredvid oss hamnade Uffe från Svenska spel, en bekant som jag lärt känna under några VIP-event i Tele2 och Friends.
Den gamle storbacken Daniel Majstorovic kom fram och hälsade på Uffe och han tog även mig och Christian i hand.
-Daniel! -Lengan! -Samma sällskap antar jag? -Nä men det är ok...

Vi landade i Prag sent på eftermiddagen och tog en taxi till hotellet som låg 150 meter från finalarenan.
Termometern visade 31 grader varmt så det var två svettiga supportrar som checkade in, bytte om till "matchkläder" och
som sedan tog en taxi till Camp Swedens samling som var på en stor uteservering i en av Prags parker. Där hade ca
1500-2000 fans samlats och sångerna ekade mellan de långa köerna till ölserveringarna. Vi hann bara vara där i ett par
timmar men det var härligt att få vara på plats och insupa atmosfären innan finalen. I god tid innan avspark så startade
den obligatoriska marschen från samlingen till arenan. Det var fantastiskt att se alla svenska flaggor och höra ramsorna
eka mellan Prags vackra husfasader. Pragborna hängde ut genom sina fönster och fotograferade det gula lämmeltåget.
Framme vid arenan så gick vi in direkt och hängde upp Fjärdhundraflaggan på läktaren. Sedan checkade vi in på
Facebook och det är nog en av mina mest gillade statusar genom tiderna...

Ca 3000 svenska fans sjöng med i nationalsången och på rad 2 så stod man med gåshud på hela kroppen.
Jag var så lycklig över att vara på plats efter alla timmar som jag satt vid datorn för att fixa resan.
Under hela året hade jag ju haft känslan att laget skulle lyckas bra i Prag och nu visste jag att hur än finalen skulle sluta
så hade jag ju haft rätt känsla i kroppen.

Portugal inledde matchen bäst och de anföll mot oss i gula väggen, vi hjälpte till med försvaret så gott vi kunde.
Portugisernas ribbskott fick varenda duva i närheten av arenan att fly, vilken pärla, tur att den studsade åt rätt håll...
Vi sjöng oss svettiga och nervositeten gjorde oss knäsvaga, men svenska laget höll tätt och i halvtid stod det 0-0.

I andra halvlek kom svenskarna in i matchen lite bättre och sångerna från den gula väggen bar fram laget.
"In med bollen i mål" "Åh Prag, det är våran stad" "Sverige, vi ger aldrig upp" "Vi é svenska fans allihopa"
"Stå upp, vi é gul o blå" "Bärs o luder Tibbling bjuder" "Ni på sittplats är ni klara"
Trots att klacken sjöng högre än när A-landslaget spelar så lyckades en kille bredvid oss sova hela matchen..
Det dök upp några riktigt bra chanser och vi trodde vid ett par tillfällen att bollen skulle borra sig in i Portugals mål men
matchen närmade sig slutet av ordinarie tid och jag började bli rejält nervös. Solen hade gått ner och fullmånen började
vandra över arenan. Då fick jag syn på en trollslända När fullmånens strålar träffade den lilla trollsländan som flög över planen i slutet av matchen och fick den att se ut som ett sagoväsen, då sa jag till min kompis: -Titta, det är Tingeling, hon
kommer med guldet, det är ett omen!
Matchen slutade 0-0 och det var dags för förlängning. två gånger 15 minuter. Under förlängningen så fick båda lagen
en del målchanser men bollen vägrade att rulla in i något av lagens nät. De svenska spelarna manade på klacken att
sjunga ännu högre, något som genomsyrat hela turneringen, laget och fansen gjorde det tillsammans!!!

Herregud, det var dags för straffar i EM-finalen, helt galet, vi fick verkligen valuta för respengarna!
Sverige inledde och straffsparksläggningen ägde rum framför den gula väggen. Mål, 1-0 !! Vilket jubel!!
Sverige satte sina tre första straffar till stort jubel, lika stort jubel blev det när Portugal missade sin tredje straff och
Sverige fick ett drömläge att vinna EM. Då missade Sverige straff nummer fyra medans Portugal satte sin, 3-3.
Skulle det bli en sån där hemsk vändning och guld till Portugal? Nervöst inväntade vi Sveriges femte straff men det var ju
onödigt, mål, hur säkert som helst och ledning med 4-3! När sedan Portugals sista straff räddades av Carlgren i det
svenska målet så visste glädjen inga gränser. "TV-puckhög" med de svenska spelarna och glädjekaos på läktaren.
Vi var Europa-mästare!!! EM-guld i fotboll, helt sanslöst, overkligt, och vi var på plats!!!!
Laget firade med fansen, peruker på, allsång, dans och honnören...
Sverige fick ta emot guldmedaljer och en vacker pokal, vilken upplevelse att få stå där i Pragnatten.

Jag och Christian dröjde oss kvar länge på arenan innan vi tog en taxi in till torget i gamla stan.
Vi firade guldet inne i baren Coyote, allsång till E-types "Campione" tillsammans med goda mojitos.

1/7:
Uppstigning 06:30 efter mindre än tre timmars sömn. Trötta letade vi upp en taxi och åkte till flygplatsen.
Ett propellerplan tog oss söderut till Belgrad där vi hade en lång mellanlandning. I loungen kunde vi med wifi se i våra
mobiler hur det svenska laget landade på Brommas flygplats. De hyllades stort medans vi satt i Serbien....
Till sist kom vi hem efter ett makalöst äventyr.

Förutom "äran" att få uppleva finalen på plats så kommer jag minnas hur laget och fansen gjorde bragden tillsammans!!
Ett stort tack till Christian Borg som hängde med :)