italyflag.gif (8575 bytes) Italien 2004 italyflag.gif (8575 bytes)

8-10/5

När Pappa i februari fyllde 60 år så gav jag och mamma honom en fotbollsresa till Italien i present.
Han hade alltid önskat att få se Rom och nu skulle han även få chansen att se Italiensk fotboll.
Trodde vi, men självklart så kunde inte Romafansen sköta sig under seriens slut så Romas tre
sista hemmamatcher blev flyttade till neutral plan, inkl vår match Roma-Perugia. Den spelades
istället i Palermo och Perugia vann med 3-1....

Det fick således bli en helg i Italiens huvudstad med guidade turer runt stan och shopping.
Det var ju trots allt hells staden pappa ville se så han blev nöjd ändå.

8/5

Vi flög med Ryanair från Skavsta till Ciampino i Rom. Från flygplatsen gick det buss in till centralen
och vi var där på ca 30 minuter. Hotellet Acropolis låg väldigt bra till i närheten av centralen Termini
och Piazza Santa Maria Maggiore. Vi checkade in på hotellet och tog sedan en Spagetti-lunch.
På eftermiddagen åkte vi en bra guidad tur med bolaget Appian Line. Först passerade vi Piazza
Venezia
med det enorma Viktor Emanuel II Monumentet, sen passerade vi Circus Maximus för att
sedan komma till vad jag tänker på när jag hör namnet Rom, Colosseum. Denna fantastiska arena
där Gladiatorerna kämpade inför 50 000 åskådare. Den började byggas 72 f.Kr.....

Sedan fortsatte vi förbi Konstantins och Titus triumfbågar för att ta oss in på Forum Romanum.
Ruinerna innehåller en massa kolonner och tempel. Guiden visade i en bok hur det såg ut på den
gamla goda tiden med marmorväggar överallt, det hade varit ngt att upplevt det.
Turens sista stopp var Roms näst största kyrka, Basilikan Sankt Paulus utanför Roms murar.
Ett stort byggnadsverk med massor av mosaik och utsmyckningar.

På kvällen gick vi på restaurangen Gioia Mia, gatan: Via degli Avignonesi 34-35. Det var fullsatt
med Italienare så vi förstod att maten skulle vara bra, och det var den verkligen. Sen gick vi ner till
Fontana di Trevi där Anita Ekberg badade i en berömd filmscen. Där kastar besökarna ett mynt med
höger arm över vänster axel i fontänen för att komma tillbaka till Rom en dag.
Jag önskade såklart att få se Roma spela match nästa besök.....

9/5

Guidad tur igen. Först en kort busstur genom stan sen en promenad förbi Fontana di Trevi fram till
kyrkan Pantheon. Den var precis som alla andra sevärdheter, enorm, vilka byggnadsverk Romarna
fick till! Vandringen fortsatte till Piazza Navona där vi tog en paus för shopping och fika.
Sen var det dags att åka buss igen.
Vi passerade Castel Sant Angelo och kom sedan fram till Vatikanstaten.
Ännu ett land att lägga till listan. Petersplatsen är det stora torget som leder fram till Peterskyrkan.
Kupolen är ca 120 meter hög och kyrkan är mycket större än vad man kan tro från utsidan.
Det finns massor att se, gravar, monument, målningar mm. Bla finns Michelangelos berömda verk
Pieta i ett av kapellen.
Klockan tolv fylldes Petersplatsen av 15-20 000 människor, varför? Jo Påven Johannes Paulus II
höll tal från sitt fönster och välsignade de troende på torget. Alla vinkade till den trötte mannen, han
orkade knappt tala och verkade väldigt svag. Men han höll på i tio minuter och möttes av jubel.

På eftermiddagen strosade vi runt bland de olkia torgen i staden och på kvällen provade vi på
tunnelbanan. Det var trångt och vi höll hårt i plånböckerna men ändå lyckades en ficktjuv ta pappas
plånbok när han skulle stiga av. Som tur var kände han att den var borta och han fick syn på tjuven
som inte gjorde något motstånd då pappa ryckte tillbaka plånboken! Arga över händelsen gick vi
från stationen till Spanska Trappan. Denna sevärdhet fick oss på bättre humör, vi hade jättebra
utsikt över Rom från trappans topp. Därifrån gick vi till Piazza Colonna där fotbollslaget Roma
har sin souvenirshop. Precis som alla storlag hade butiken allt. Matchtröjorna var hutlöst dyra så
det fick bli en t-shirt som minne.
Kvällens middag blev Italiensk pizza på Piazza Silvestro. Till efterrätt gjorde vi som alla andra, åt
glass vid Fontana di Trevi. Där fick jag även sms att Sverige ledde finalen i hockey-VM!
Kvällen avslutades med ett besök vid Spanska Trappan igen. Där satt ungdomar och sjöng, festade
och umgicks med sina kära i skymningen.
När vi kom tillbaka till hotellet nåddes vi av beskedet att Canada vunnit hockey-finalen....

10/5

Tidig uppstigning för utcheckning och bussresa till flygplatsen.