italyflag.gif (8575 bytes) Champions League-finalen i Rom 2009 italyflag.gif (8575 bytes)

26-28/5 -09

10.jpg (7321 bytes)

Redan på hösten 2008 bokade jag flyg till finalen i Rom ifall att Liverpool skulle ta sig dit.
Våren 2009 fanns hoppet kvar, LFC var kvar i slutspelet och jag sökte biljett via UEFA. Tyvärr fick
jag ingen biljett och Liverpool åkte ut mot Chelsea efter ett par fantastiska matcher.
Så jag tänkte väl att det är väl lika bra att strunta i resan i år då, får väl spara drömmen att se en final.
Då fick jag mail från Svenska Spel, "spela på Bomben och skriv en motivering varför just du ska vinna
en resa till finalen i Rom." Ok, här fanns chansen tänkte jag och skrev ihop ett rim.....

Några dagar senare fick jag ett mail från vännen Janne: Men grattis då.....
Jag fattade ingenting men sen gick det upp för mig att jag HADE faktiskt vunnit en resa till ROM!!!!
Kollade datumen, puh, insåg att resan hamnade precis mellan en resa till Liverpool och en kryssning
med jobbet, var alltså tvungen att packa tre väskor så att det bara var att byta mellan resorna.
Jag skrev om den tuffa veckan på forumet Reseguiden och en tjej som jobbade med programmet
"Arlanda" på TV3 mailade och undrade om jag ville ställa upp på ett reportage innan resan.
Ok, hur fixar man det efter en tuff helg i England? Jag svarade ja och var nervös som bara den....

Liten dagbok :

Tisdag:
Kom hem från Liverpool 02.00 på natten efter en resa med minimalt med sömn och många intryck.
06.00 gick jag upp och tog fram väska nummer två för "Superweek". Kollade mailen och till min
glädje såg jag att TV-teamet inte skulle hinna med att göra ett reportage så jag satte mig på bussen
till Arlande helt slut men ändå avslappnad :) När jag var en kvart från Arlanda ringde mobilen:
-Tjena, vi tar dig i alla fall, när kommer du? Svetten började rinna, jaha, dom skulle göra reportaget
i alla fall! Framme på flygplatsen väntade Alex & co. Efter en kort genomgång började dom filma
mig i trappan...en gång till fast bakifrån nu, kom igen... -Du måste svara såhär.... jaja det är inte lätt
att få en kamera i ansiktet sådär på morgonen när dagsformen är sisådär...
Teamet från Svenska Spel, Pierre, Patrik och Monika tog emot och filmandet fortsatte.
Gruppen började samlas, det var 5 sloganvinnare och resten var vinnare från Tips-SM, totalt ca 30 pers.

Några timmar senare checkade vi in i varsitt fint dubbelrum i Rom. Stor välkomstmiddag åt vi sedan
på Ristorante Tavernelle. Jag delade bord med Jan Majlard från Svenska Dagbladet, Henrik Strömblad
kommentator på Viasat och Pierre Jonsson, vinnarambassadör på Svenska Spel. Det blev en lyckad
kväll med många roliga minnen och historier från mina bordskamrater. Efter middagen kollade jag
läget på en pub som kryllat med engelsmän tidigare på kvällen men där var det lugnt, det infördes
alkoholförbud i Rom inför finalen.

Onsdag:
Hettan i Rom slog nästan knock på mig. Tog en taxi till Colosseum där jag gick runt en stund och njöt
av atmosfären bland fansen. Barcelonas och Manchester Uniteds fans sjöng sida vid sida.
Under tre timmar betade jag sedan av diverse sevärdheter i hettan och roligast var stämningen vid
Fontana Di Trevi där hundratals Barcelona-fans sjöng så det ekade mellan husväggarna.

Klockan 16 samlades vi vid tunnelbanan som låg vid Manchester Uniteds spelarhotell. Tidigare på dagen
hade jag knallat in där och strosat runt utan att någon vakt frågade vem jag var, hade inte varit svårt
att göra ett attentat där om man hade haft sådana avsikter, konstigt. I ena fönstret kunde vi se bucklan
stå och glända eftersom United var regerande mästare. (Senare på natten var den borta...)
Hela gänget åt middag på Ristorante Ana och sedan tog vi den hemska spårvagnen till arenan.
Det var fruktansvärt varmt och trångt på spårvagnen och att ingen tuppade av var väl ett under.
Vi tog oss in på Olimpico och min plats var ovanför hörnflaggan i Manchester Uniteds kurva.
Stämningen var magisk och det var verkligen underbart att få uppleva drömmen att se en final live.
Nu har jag betat av EM och VM-matcher samt en OS och C.L.-final :)

Efter den mäktiga invigningen kom matchen igång och United var grymt nära att göra 1-0 direkt men
efter deras starka inledning kom Barcelona igen och till sist gjorde dom 1-0, vilket jubel! Brevid mig satt
två Barca-fans som kommit ända från Mexiko för att se finalen, gissa om dom var glada?
SMS strömmade in hela matchen från vänner hemma som ville ha direktrapporter.
I andra halvlek var det utklassning och när Messi gjorde 2-0 visste jublet inga gränser. Barcelonas fans
sjöng så det ekade över hela Rom och när Barca efter slutsignalen lyfte bucklan så hade man gåshud
över hela kroppen och grabbarna brevis från Mexiko grät.

Torsdag:
Utcheckning 11.00 och sedan var det hemfärd via Munchen. Tyvärr missade vi vårat flyg därifrån till
Stockholm så det blev sen kväll innan man kom hem.....bara för att byta väska och dra på kryssning :)

Tack Pierre, Monica, Patrik och Leffe för ett minne för livet :)

Klicka på bilden nedan för att se fotoalbum från resan