tyskflag.gif (577 bytes) Ruhpolding & Salzburg
Skidskytte-VM 2-5/3 2012

Mitt stora intresse här i livet är som bekant att besöka olika evenemang och ett som jag verkligen ville uppleva var ett
skidskytte-VM i sportens mecka, Tyska Ruhpolding. Jag förverkligade drömmen tillsammans med ett par vänner och
under några härliga dagar så bodde vi i Salzburg Österrike, och pendlade med tåg till tävlingarna i Ruhpolding.

I Salzburg bodde vi på fina Radisson Blue som låg precis bredvid tågstationen. Staden som är uppsatt på Unescos
världsarvslista är väldigt mysig och känns liten och intim trots sina över 150 000 invånare. Alperna ligger precis intill
och det var väldigt trevligt att ta en drink i solen på ett av stadens torg och samtidigt titta upp mot snötäckta berg.
Vi besökte stadens mest kända sevärdhet såklart, fästningen Hohensalzburg. En annan udda upplevelse var att överallt
se affärer som sålde Mozartgodis....kan kanske ha att göra med att kompositören föddes i staden...

Ruhpolding är en känd kur-och turistort i södra Tyskland med cirka 6300 invånare. För oss Svenskar är nog orten
mest känd för Chiemgau Arena där världscupen har en deltävling i skidskytte varje år.
Detta år var det VM och vilken fantastisk folkfest det var! Jag njöt varje sekund i vårsolen. Vi träffade många roliga
fans och bland andra ett gäng från Östersund som jag hade stött på under OS i Vancouver.

Här följer en liten dagbok från resan.

Dagbok:

2/3:
06.00 lämnade jag Arlanda och flög till Frankfurt där det var en mellanlandning. Perfekt för mig då jag hittade en ny
Absolut Vodkaflaska till min samling, Absolut Elyx, bra start på resan :) Sedan fortsatte resan mot Salzburg med
Austian Arrows, Tyrolian airlines... Det var som att ta en flygresa på 70-talet. Vilka gräsliga färger det var på planets
inredning och personalens kläder ska vi inte prata om hahaha. Men huvudsaken var väl att jag kom fram till en stad
som dränktes i den värmande vårsolen. Jag checkade snabbt in på Radisson Blue och begav mig sedan ut till första
bästa uteservering där jag satte mig med en drink och njöt av solen och de snötäckta bergen runt staden.
Magnus och Anna-Carin hade redan varit på plats i ett dygn och de anslöt nu till semesternjutningen.

När solen gav upp för dagen så handlande vi lite rumsgodis och öppnade sedan lite bubbel på hotellet. Vi beslöt oss
för att ta bussen från hauptbahnhof till Altstadt där vi hade tänkt att leta upp någon restaurang. Problemet var bara att
bussen åkte ju inte direkt dit vi hade tänkt oss. Ett tag trodde vi att bussen var på väg att ta oss in i Alperna men till
sist så vände bussen in mot centrum igen och vi kom fram till gamla stan. Vi hittade ett bra ställe med god schnitzel så
så vi var nöjda. Jag var väldigt trött efter en lång resdag och även en begynnande förkylning gjorde att krafterna tröt.
Det blev tidigt i säng men det gjorde inget, nästa dag var det ju dags för VM.

3/3:
Solen sken då vi lämnade Österrike med tåg för att ta oss till tyska Traunstein där det var tågbyte. Under resan lärde
vi känna ett tyskt par som också var på väg till tävlingarna. De blev våra guider och gav oss en del tips under resan.
I Traunstein blev det fotografering av stadsskylten eftersom jag känner Romy Angerer som bor där. Hon blev såklart
glad när hon fick se bilden på Facebook, tyvärr hann vi aldrig träffas under helgen.

I Ruhpolding så klev vi på bussar som tog oss upp till Chiemgau Arena. Jag hade min kobjällra under tröjan och när
en tysk tjej kom åt magen utbrast hon -Jösses Maria! Hennes pojkvän undrade om jag hade ätit en ko till frukost...
Utanför arenan var folkfesten igång. Det var väldigt varmt i solskenet så understället åkte av direkt. I små stugor fanns
mat och dryck till försäljning så vi intog ett bord och började dagen med lite glühwein och smörgåsar.
Ett gäng från Östersund dök upp och jag kände igen Frasse från skidskyttetävlingarna i OS i Whistler 2010.
Han hade med sig ett härligt gäng, bl.a. Johnny och Gunnar, och tillsammans hade vi ett par otroligt roliga dagar.
Frasse gjorde pr för att Östersund skulle få VM 2017 så han var nöjd när vi satte på oss hans reklampins.
Efter några timmar var det dags att ta plats på läktaren för att titta på herrarnas sprint. Arenan låg omgiven av höga
berg så det blev en fantastisk upplevelse både visuellt och ljudmässigt. Vilken makalös stämning det var när 28000
besökare, nytt arenarekord, började att väsnas. Jag fick gåshud då tusentals flaggor vajade innan start!

Under loppet så skrek naturligtvis publiken för full hals vid varje träff som de tyska åkarna fick in, men även de övriga
deltagarna fick bra stöd. Vi stod i t-shirt och njöt av Carl-Johan Bergmans insats. Han hade lämnat sin höggravida fru
för att tävla och belöningen för det blev ett VM-brons! Guldet vanns av Martin Fourcade. Vi firade medaljen vid
vårat stambord och Östersundsgänget var självklart med. Det blev många historier och skratt där!
Lördagens andra tävling var damernas sprint. Stämningen var på topp och publikens jubel studsade mot den höga
bergssluttningen som reste sig som en vägg bakom skjutvallen. Arenan badade i glädjerus då hemmaåkaren Neuner
segrade med Helena Ekholm på en fjärdeplats.

Efter tävlingarna tog vi oss in i ett av de gigantiska öltälten och vilket party det var! Överallt stod fans på bänkar och
bord och sjöng med i det tyska bandets sånger. Enorma mängder öl vräktes ut till besökarna och vi hittade några
platser i ett stort norskt gäng. Vi var populära i våra Sverigetröjor och vi blev ännu mer uppskattade efter det att vi
hade fått norgefärger målat i våra ansikten... Efter några timmars bronsfirande så tog vi tåget tillbaka till Salzburg och
totalt utpumpade slocknade vi på våra rum.

4/3:
Vi hoppade på tåget igen och träffade våra tyska "tågvänner". Vädret var inte lika fint som under lördagen men det var
ändå varmt i luften. Framme på arenan så tog vi plats vid vårat stambord och efter ett tag så anslöt Östersundsgänget.
Vi var taggade efter lördagens bronsmedalj och hoppades på nya framgångar för de Svenska åkarna.
Söndagens första tävling var herrarnas jaktstart. Vi gick upp på läktaren och ställde oss med ett gäng Svenska fans.
Efter en kort stund tyckte jag att jag kände igen mannen bredvid mig och jag frågade om det inte var Hans? Jodå, det
var Helena Ekholms pappa som jag inte träffat tidigare men som jag var vän med på Facebook. Han var där med ett
trevligt gäng och vi hade kul ihop där på läktaren. Plötsligt ringde en blank mobil, alla fick svara....

Loppet gick bra för Carl-Johan Bergman som lyckades ta sin andra medalj på två dagar, ett VM-silver! Segraren var
samma åkare som dagen innan, Martin Fourcade. Det fanns inget annat att göra än att fira silvret tillsammans med en
hel del andra Svenskar vid stambordet. Alltid kul att träffa andra fans vid stora evenemang.
Damernas lopp för dagen var jaktstart 10 km. Vi tog plats vid Hans gäng på läktaren igen och de var väldigt nervösa
inför loppet, Helena låg ju väldigt bra till. Men det ville sig inte riktigt, Helena slutade på en femteplats och VM-guldet
gick till Darja Domratjeva. Men vi hade i alla fall ett silver att fira och det gjorde vi tillsammans med våra goa vänner
från Östersund i öltältet. Allsången ekade och ringdansen for runt mig medans jag njöt av en schnitzel. Festen drog
sedan vidare ner till Ruhpolding där den stora scenen bjöd på prisutdelning. Det var väldigt pampigt med en stor scen,
hög musik och pulserande scenljus. Tusentals fans fick se Carl-Johan Bergman ta emot silvermedaljen.

Två fantastiska tävlingsdagar var över och vi tog farväl av Östersundsgänget. Efter ett besök på en av stans alla barer
så tog vi tåget hem igen tillsammans med alla festande Tyskar. Vilken härlig upplevelse VM var :)

5/3:
Sista dagen i Österrike ägnade vi åt att göra lite sightseeing i Salzburg. Vi tog bergbanan upp till Hohensalzburg som
är stadens fästning. Därifrån hade vi fin utsikt över Salzburg och dess omgivningar. Inne i fästningen fanns flera olika
utställningar att besöka. Väl värt några timmar om man är i staden.
Sedan strosade vi runt i gamla stan och tittade på alla butiker som sålde Mozart-godis... En Kina-buffé satt som en
smäck och sedan tog jag och Magnus ett dopp i hotellets pool innan det var dags att checka ut.

En mycket lyckad helg var över och ännu ett evenemang kunde bockas av från min "Have to do list".
Kan starkt rekommendera ett besök till Salzburg, en jättefin stad, och varför inte kombinera med en världscuptävling
i skidskytte i Ruhplding :)

Klicka nedan för att se foton från resan