Stralsund
Kulturklubben 25-29/11 2015

Varje år är vi 12 stycken vänner som åker till Tyskland på julmarknad och årets resa gick till Stralsund, en liten stad i norra Tyskland.
En otroligt vacker stad med tegelhus vars fasader var väldigt imponerande. Tyvärr var julmarknaden ganska liten men det gjorde inget, vi gjorde en utflykt till Rostock en dag och där är julmarknaden gigantisk :) Shoppingen av alkolvaror skedde på Citti och bordershop så bilarna gick som vanligt på bakhjulen hem....

Dagbok:

25/11:
04:00 var det samling vid Sillekrog söder om Södertälje. Alla var på plats i tid och resan söderut kunde börja. Vi åkte via Öresundsbron till Gedser i Danmark där vi fortsatte med färja till Rostock. Sedan var det cirka en timmes bilfärd till Stralsund, den resan gick snabbt eftersom vi som inte körde korkade upp varor som vi köpt ombord på färjan...
Väl på plats så checkade vi in på det fina hotellet "Hafen Residenz" på Seestrasse 10-13.
Vi var sugna på resans första schnitzel så vi begav oss ut för att hitta en restaurang. Efter bara 200 meter så snubblade en i gänget och slog sönder ansiktet i gatstenen. Vilken start! Ambulans tillkallades och sjuklingen blev inlagd på sjukhus över natten...
Vi andra fortsatte till Rådhusplatsen där vi hittade restaurangen "Wulfamstuben", Alter markt 5.
Där serverades vi grymma schnitzlar och goda snapsar. Kulturkören stämde upp i snapssånger och stämningen var på topp!
Julmarknaden skulle öppna först nästa dag så kvällen fortsatte på några av stadens barer. Tyvärr så var det tillåtet att röka inne på barerna så kläderna luktade hemskt dagen efter...

26/11:
Hotellet hade en stor fin frukostbuffé med havsutsikt. På pigga ben promenerade vi bort till resans första kulturevenemang. Vi gick på stadens finaste museum "Ozeanium", ett marint museum med akvarium och utställningar. Det var en bra start på dagen och efter besöket så anslöt vår sjukling från sjukhuset. Han mådde helt okej efter omständigheterna, ihopsydd med nio stygn i pannan. Det blev en långlunch på "Fritz Braugasthaus Binz", Schillerstrasse 8. Vi fick fina schnitzlar (igen) och en hel del snapsar hahaha. Efter lunchen gick vi till korsningen där "sjuklingen" hade snubblat, han ville leta efter en tand han tappat....
Några av oss gick sedan vidare till julmarknaden och vi blev lite besvikna när vi såg hur liten den var, dock var glühweinen lika god som vanligt. Nere i rådhusets källare fanns en hantverksmarknad och där var det ganska trevligt att vandra omkring under de fina valven.
På kvällen var hela gänget med på julmarknaden och vi njöt av glühwein, korvar, kött och sötsaker.

27/11:
Denna dag var det tänkt att vi skulle göra den stora alkoholshopingen i Bordershopen i Sassnitz men när vi kom dit så visade det sig att man inte komma fram till butiken, den var bara tillgänglig för färjeresenärer. Fiasko. Flera timmar i bil bortkastat, det fick bli shopping på Citti i stralsund istället. Bilarna fylldes som vanligt och de flesta var nöjda med sina inköp. Jag handlade för ca 2700 kronor, det fanns de som handlade för betydligt mycket mer....
På kvällen åt vi en fin middag på "Scheelehof", Fährstrasse och sedan fortsatte vi med att mingla på julmarknaden samt baren "Sky bar"

28/11:
09:30 var det samling i receptionen. Vi tog taxi till tågstationen och åkte sedan tåg till Rostock där vi möttes av ett piskande höstregn.
Men julmarknaden fick oss snart på bra humör. Alla möjliga marknadsstånd och ett tivoli lockar tusentals besökare. Där finns även en medeltidsmarknad med uppträdanden, mat och hantverk. På eftermiddagen hittade solen fram och den traditionella åkturen med pariserhjulet skedde i vackert väder.
Till sist var det dags att åka tillbaka till Stralsund för att ha den årliga kostymmiddagen. Denna gång hade vi bokat restaurangen på hotellet. Maten var bra men det tog alldeles för lång tid att få in rätterna så det blev dåligt med dricks till personalen...
Resans sista kväll spenderades sedan på julmarknaden och Sky bar. Det blev en lugn afton med tanke på den långa bilfärden som väntade nästa dag.

29/11:
06:30 skulle vi åka från hotellet men som vanligt fick vi vänta på folk så vi kom iväg först 06:50 Det blev ett besök i Rostocks Bordershop innan de fullastade bilarna rullade ombord på färjan som erbjöd oss en gungande hemfärd. Det blåste med orkanstyrka i vissa delar av Danmark och vi hade tur som åkte tidigt på dagen, senare under dagen så stängdes Öresundsbron men då var vi nästan hemma.

Ännu en resa med Kulturklubben var över och som vanligt så längtar man redan efter nästa års första schnitzel....