thailandflagga.gif (12693 bytes) Thailand 2003 thailandflagga.gif (12693 bytes)

12-27/11 -03

Varför åkte jag och Johnny Sörman tvärs över jordklotet för att spendera alla pengar som fanns på kontot?
För att i november 2002 syntes inte solen en enda gång i Sverige och då bestämdes det att november
2003 skulle spenderas i ett bättre klimat. Brasilien och Sri Lanka var fullbokat så det blev en gammal
favorit, Phuket. Thailand, som fram till 1939 hette Siam välkomnade oss med 34 gradig värme och en
grym luftfuktighet, men det slår Sveriges novemberväder med hästlängder.

Dagboken:

12/11: Handlade lite på Arlanda och sedan bar det av mot Förenade Arabemiraten. 6 timmar senare
mellanlandade vi i Sharja. Efter en kort bensträckare och lite shopping bar det av mot Phuket.

13/11: Historiens längsta 6 timmar senare tog vi mark i Thailand. 09.30 landade vi och 11.45 checkade vi
in på Patong City Hotel. Hyfsat fint hotell men det låg alldeles för långt från stranden så vi knallade iväg
till ett hotell som jag läst om på internet. The Beach House som ägs och drivs av en Svensk kille, Peter,
verkade helt okej så vi reserverade ett rum där för nästa natt och drog sen vidare. Tillbaka på Patong
City Hotel på eftermiddagen, där tog vi ett dopp i jacuzzin i trädgården, helt okej. Efter en lugn kväll på
stan stöp vi i säng redan vid 21.00.

14/11: Kanonfrukost med stor buffé. Sen checkade vi ut och åkte på vingresors välkomstmöte på Buffalo.
Vi sög i oss lite goda råd och checkade sedan in på The Beach House. Kanonrum med havsutsikt och ca
10 meter till vattnet. Äntligen bad!! På kvällen festade vi på Irish bar och sedan var det efterfest i
hotellbaren. Sov en timme för....

15/11: Helt slut steg vi upp för att hämtas av en minibuss. Nu var vi på väg mot Phi Phi öarna. Peter på
The Beach House hade hjälp oss att boka ett paket med transfer + hotell på Phi Phi i tre dagar.
Efter en seg resa med färja i nästan två timmar kom vi fram. Vi checkade in på Phi Phi Don Chukit och
fick en bungalow ca fyra meter från stranden. Det är nog det bästa läget jag någonsin har haft på en resa.
Träffade Kicki, en gammal arbetskamrat på stranden, världen är liten.
Kvällen startade lugnt, hade ju som sagt inte sovit något natten innan. Vi sökte upp Reggae Bar.
Hemifrån hade vi fått rapporter om att man måste prova på att dricka grogg ur hinkar där. Peter Holst
påstod att man måste dricka tre, efter två hade det räckt med hade Holsten klarat tre så....
Carlitos besöktes också men vi var ju trötta så...... somnade vid fem.

16/11: Tidig uppstigning igen. Vi sprang nästen genom byn för att hinna i tid till en Longtailbåt som vi bokat.
Båten tog oss runt Phi Phi Leih för snorkling. I Maya Bay där filmen "The beach" spelades in såg vi två
feta muränor samt en massa tigerfish. Vi fortsatte runt och gjorde flera stopp, vackrast var Pi Leh Cove,
en helt suverän lagun. Sista stoppet gjorde vi utanför Monkey Beach.
På kvällen var vi verkligen slut efter ett par hårda dagr/nätter. Vi valde en buffé där vi fick göra egna
pizzor. En skål trodde vi innehöll ost. Efter att ha vräkt på "osten" och sedan provsmakat det färdiga
resultatet kunde vi bara konstatera att det var vitlök, liiite starkt....
Eftersom Phi Phi Don har byggts sönder totalt sen jag var där sist så lyckades vi gå vilse bland alla
plåtskjul. Hällregn och vilse... Till sist hittade vi i alla fall tillbaka till Reggae Bra där vi kollade på
thaiboxning.

17/11: Utcheckning igen. Därefter gick vi och hyrde en longtailbåt igen för ytterligare en snorkeltur.
Denna gång åkte vi efter Phi Phi Dons östra stränder. Han som körde båten hoppade i vattnet och visade
oss bla lila sjöstjärnor, sjöborrar och sjöhästar på nära håll.
Sen blev det färjan tillbaka till Phuket och ny incheckning på The Beach House. Lugn kväll.

18/11: Första morgonen utan väckarklocka! När vi tittade ut på förmiddagen kom ett lämmeltåg av folk
från en stor färja som lagt till inne i bukten. Ca 3000 passagerare från Singapore var på sightseing....
Bad till 17.00. På kvällen gick vi för första gången till Scruffy Murphy´s. Där träffade vi Sam från vårat
hotell, det var även då vi träffade Morten och hans flickvän Bo för första gången. Trubaduren Lee
Shamrock fixade ett kanondrag! Bla gjorde han grymma versioner av You´ll never walk alone samt
With or without you. En tjej från Filipinerna, "Irish" gjorde ett gästspel och sjöng låtarna "Whats up" och
"Baby can I hold you tonight". Wow vilken röst, alla jublade!! Sen natt igen...

19/11: Sov till 11, sen beachen med färsk ananas såklart. Ny fest på Scruffys och nytt coverband,
The red hot potatoes. De mobbade oss direkt för vårat språk, de härmade den svenske kocken i mupparna
och sedan fick vi höra det varje kväll, -The swedes are here, hubidubidu!!!!
Morten, Bo, Ester från Holland och Rene från Californien sjöng för full hals hela natten.

20/11: Trötta som vanligt tog vi en longtailbåt till Freedom Beach. Otroligt vackert med klippor, berg och
massor med palmer. Där var vi hela dagen och bara njöt av ledigheten, i Sverige låg dimman tät...
Kvällens besök på Scruffys videofilmades. När puben stängde gick vi på Kangaroo tvärs över gatan.
Där festade vi med "Scruffy-bandet" till fem på morgonen. När vi gick hem på beachgatan kom som vanligt
de omopererade killarna och försökte sälja sig, uääää! -Go to the beach, 100 baht?

21/11: Sov bort halva dagen igen. Kom till sist ner på stranden, då kom ösregnet......
Morten hade fixat biljetter till Thaiboxning i Phuket Town så vi hängde på. Kvällen blev inte som vi
väntat oss.... Morten flickvän har en far och bror som är högt uppsatta poliser i Bangkok och Patong.
På så vis verkar hon ha en hel del respekt på ön. Medan vi satt på första parkett på boxningen åkte hon
till ett disco och fixade bord åt oss. När vi till sist dök upp på "The Timber Hut" slussades vi fram till ett
eget bord två meter från scenen. Överallt trängdes thailändare som galna för att få se ett kännt band
uppträda och där satt vi, tre utlänningar på bästa plats hehe. Morten hade en liter vodka med sig in
(helt okej) och på bordet hade Bo fått in ett par flaskor wiskey. Vi fick även en egen bartender som hela
tiden fixade nya drinkar och höll bordet rent. Vi satt där som kungar och när någon Thailändare frågade
om han fick sitta där sa bara bartendern, -No, very special guests!! Maffia hördes bakom ryggen men vi
njöt av något man aldrig upplevt tidigare. När flaskorna tömts av oss och några vänner till Bo så ordnade
vi bara in en ny flaska. Sanslös kväll. När discot stängde tog vi med oss flaskan och glasen med grogg i,
passerade vakten och hoppade in i den utanför entrén väntande bilen med privatchaffis, helt sjukt.
Sen åkte vi till Kangroo i Patong där festen fortsatte till fem.

22/11: Tung dag på stranden... På eftermiddagen såg vi vm-finalen i rugby på Scruffys. Vilket ös, ca 200
pers. hade samlats och när Wilkinson kickade hem guldet några sekunder före slutet exploderade puben
i glädjerus, man bara stod och rös.

På kvällen var vi hemma hos Morten och Bo. Där såg vi på fotboll, åt en kanonmiddag samt kollade
på vår videofilm från Scruffys. Efter det var vi så sugna på att gå ut så det blev moppe till.....Scruffys.

23/11: Tidig uppstigning för utflykt till Koh Khai Nok/Nai. Vi åkte speedboat ut till öarna för en dag med
snorkling men vädret var inget vidare så för en gångs skull frös vi i solstolarna. Snorklingen var inte heller
så bra, det roligaste var en tysk med string samt ett par lädershorts med snörning i sidorna....
Väl hemma igen värmde vi oss med Indisk vodka på rummet. Den kvällen blev den tuffaste på Scruffys.
Inte så smart med tanke på att vi hade dykning dagen efter... Det var även den här kvällen som jag blev
ilurad ett äta green chili på ett grillspett, jag höll på att dö. När jag kom hem till hotellet så skulle jag
naturligtvis filma mig själv och det var då jag myntade det klassiska uttrycket: -Jag har ätit green chili på,
vad heter det nu igen.... mmmm joooo öööö timberspett.....

24/11: Helt slut ramlade vi in på dykskolan. Som tur var fick vi återkomma ett par timmar senare för ett
par andra killar skulle iväg på läkarundersökning först. När vi kom tillbaka var vi lite piggare men det var
ändå ingen höjdare att plocka ihop utrustning och åka iväg till poolen för att göra lite övningar.
Jag har certifikat men inte Johnny så därför blev det ett pooldyk första dagen med "Hågge".
Lugn kväll på stan, tittade in en stund på Scruffys men vi pallade inte trycket. När vi gick hem skrek
bandet, -Hey, the Swedes have hangover today hahaha hubidubidu! På Molly Malone träffade vi Morten
och Bo en stund men sen var det natti natti.

25/11: Tidig uppstigning. Dyktur till Racha Yai. Första dyket var ner till ca 15 meters djup. Dyket inleddes
med att sju delfiner simmade runt båten till allas jubel. Höjdpunkten under första dyket var när en
sköldpadda kom och simmade förbi oss, helt sjukt vackert. Muränor, blåsfisk och triggerfish simmade
förbi, en snake eel såg väldigt irriterad ut... Efter en lunch på båten dök vi i igen och gick ner till ca 10 m.
Det var riktigt bra dykning och Johnny som var nybörjare fixade det galant!

Sista partykvällen. Morten hade fått besök av ett gäng galningar och vi åt middag på The Beach house.
Sen drog vi till ...... ja, Scruffys! Bo, Morten, Jay, Natasha, Kim, Drew, Johnny och jag sjöng för full hals
när bandet spelade hit efter hit. När The red hot potatoes sa att nu var det slut för kvällen stormade vi
fram och krävde ett extra nummer, det var ju trots allt vår sista partynatt och vi hade ju varit bandets
bästa fans så självklart ställde de upp. Till inledningstonerna av With or without you   skrek de -This is for
Johnny and Magnus och sen var det full fart på puben. Efter ett dopp i havet med gänget ramlade man in
på hotellet sex på morgonen.

26/11: Tio väcktes vi av Kim och Drew, de var fortfarande fulla och nu ville de ha med oss till beachen.
Vi tog en taxi till Surin beach, en jättefin strand där baksmällan kunde botas med snorkling.
Där träffade vi resten av gänget och den sista dagen på stranden blev kanon. Underhållningen stod
The Icecream-man  för. En glassförsäljare som gick omkring och sjöng på världens roligaste sång.
Snorkelhöjdaren var två stora bäckfiskar som simmade förbi.
Sista kvällen var lugn och vi kollade på Lee Shamrock på Scruffys. Hela gänget var lite trötta så vi gick
redan vid tolv och tog vår sedvanliga chickenburger på bangla road.

27/11: Sista frukosten, utcheckning och minibuss till flygplatsen. Ca 13 timmar senare landade vi på
Arlanda i dimman.

Kamikaze Jugle på Scruffy´s: 549 baht
Cd/DVD: 100 baht
Indisk vodka: 199 baht/liter

Stort tack till Peter med personal på The Beach House !!
Tack Morten och Bo för några riktiga höjdardagar!!