EM-kval i fotboll
Weekend i Vaduz Liechtenstein och Zürich Schweiz, 9-11/10 2015

Vänta lite nu, var det en hage med getter vi precis passerade utanför fotbollsstadion i Liechtenstein? Eller var det ett gäng utklädda huliganer?...

Jag och mina vänner älskar att åka på olika evenemang och vi kombinerar dem gärna med att besöka nya städer och länder. Det har blivit många sport och musikresor över hela världen och det kommer bli kul att så småningom skriva mina memoarer ;) Mitt motto är: "I himlen ska jag vara en berättare, inte en lyssnare" Ska man få ihop några roliga berättelser till himlen så kan man ju inte sitta hemma i soffan, det gäller att samla på sig en del minnesvärda upplevelser och en del av dem delar jag med mig av här i Zleepinghotels reseblogg.

Vi brukar följa Sveriges fotbollslandslag och när det stod klart att de skulle möta Liechtenstein i kvalet till Europamästerskapet i Frankrike 2016 så blev vi sugna på att åka på bortamatchen. Till sist var vi tio stycken fotbollssupportrar som bestämde sig för att resa till Furstendömet Liechtenstein.

Liechtenstein ligger mellan Österrike och Schweiz, huvudstaden Vaduz har cirka 5000 invånare. Stadens fotbollsarena Rheinparkstadion kan ta in strax över 6000 åskådare. (Och ett okänt antal getter betar utanför...)
Staden omges av vackra berg, jag gissar att det var i de bergen som utförsåkarna Hanni och Andreas Wenzel tränade i slutet av 70-talet då de skördade stora framgångar i Världscupen.

Matchdagen inleddes med att vi lämnade Stockholm på morgonen och flög till Zürich i Schweiz. På flygplatsen väntade två hyrbilar och vi började vår färd genom ett vackert landskap. Dalgångarna var klädda i höstfärger och de imponerande bergskedjorna hade branta sidor och dimhöljda toppar. När vi passerade sjön Walensee så gick kamerorna varma inifrån bilarna, inte ett kort blev bra... vi borde nog ha tagit oss tid för ett kort turiststopp men hela gänget ville komma fram till slutdestinationen.
Efter en timmes bilfärd kom vi fram till Sevelen, en grannstad till Vaduz fast på den Schweiziska sidan om gränsen. Efter en snabb incheckning på vårt boende så samlades vi på restaurangen Bahnhof där vi åt väldigt fina schnitzlar. Solen sken och runtomkring oss hade vi bergen som kuliss. In på borden kom små snapsar direkt från restaurangens egna plastdunkar... -Det är ju inget scoutläger vi är på!! Vi provade på snapsar i olika färger och de smakade inget vidare men de gav en bra start på uppladdningen inför kvällens match som skulle äga rum några kilometer öster om Sevelen.

Efter en kort taxifärd så kom vi in i Liechtensteins huvudstad Vaduz. På bergssluttningen ovanför oss låg det vackra slottet Schloss Vaduz som är residens för Fursten Hans Adam ll. Längs de små gatorna vimlade det av svenska fans som hade börjat värma upp inför matchen. På ett torg fans ett stort partytält där den officiella samlingen hölls. Stämningen var hög när hundratals fans sjöng allsång till klassiska hits. Restaurangerna runt torget hade nog årets bästa eftermiddag då de gulklädda fansen åt och drack under flera timmar i solen. När det närmade sig matchstart så var det dags för den traditionella marschen till arenan. Supportrarna vandrade genom Vaduz och hejaramsorna ekade mellan fasaderna. Precis innan Rheinparkstadion så passerade vi hagen med getterna, inget vanligt inslag i våra supportermarscher...

Inför 4740 personer spelades nationalsångerna och sedan var det dags för kvalmatch. Efter lite problem att hitta positionerna i början så tog sedan Sverige över matchen totalt och i den 19:e minuten så gjorde Marcus Berg 1-0 till de gulklädda svenskarna. Zlatan Ibrahimovic missade en straff i slutet av första halvleken och i halvtid stod det fortfarande 1-0. Vi på den svenska läktaren var inte speciellt nöjda med utdelningen men stämningen blev bättre i den 56:e minuten då Zlatan bombade in 2-0 vilket även blev slutresultatet. Det var ingen match som går till historien som en rolig och underhållande tillställning men allting runtomkring var som vanligt väldigt kul. Och jag hittade palmer i Vaduz, bra stad...

Dagen efter matchen bilade vi tillbaka till Zürich och checkade in på Hotel Basilea. Vi passade på att stanna ett dygn i den största staden i Schweiz. Firandet av segern hade nu övergått till att fira en i sällskapet som fyllde år. På gågatan Niederdorfstrasse hittade vi restaurangen Vallocaia där vi skålade och sjöng för Petri på hans födelsedag. Några av oss hamnade i shoppingområdet kring Bahnhofstrasse och där inhandlades bland annat ett par stycken Swiss army knifes på Victorinox, en riktig och en i choklad...
Trötta av all shopping så satte vi oss på en uteservering vid floden Limmat som rinner genom staden. Den sightseeing vi hann med var då vi promenerade runt i centrum, ingen sightseeingbuss denna gång...
På kvällen fortsatte firandet av Petri och vi hann med många roliga pubar med dans och gapskratt. På Niederdorfstrasse fanns det gott om trevliga barer och natten avslutades med Champagne på Big Ben för att fira att spelet på hästar hade gått bra under dagen..

Trötta fotbollsfans åkte sedan tillbaka till Sverige med ett härligt äventyr i bagaget. Många skratt, vackra vyer, seger i matchen och trevligt sällskap. Alla var väldigt nöjda med resan och vi kommer synas igen när Sverige är ute i Europa och spelar kvalmatcher till nästa mästerskap. Som sagt, att kombinera evenemang med att se nya städer är ett bra resekoncept :)

Ett stort tack till hela gänget som var med på resan :)