Grekland Aten/Egina

Lata dagar på Egina samt U2-konsert i Aten

29/8-5/9 2010

2009 såg jag U2 i Dublin och Göteborg och det var grymma konserter. När det blev klart att de skulle komma
tillbaka till Europa med turnén 2010 så började jag titta på ev. resor till konsertstäder. Moskva var på tapeten
men till sist bestämde jag mig för att åka till Helsingfors och Aten. 2004 upplevde vi fantastiska veckor i Aten
under sommar-OS så nu frågade jag en av kompisarna från den resan, Simon från Malmö, om han ville följa med
till Aten och minnas tillbaka samt se U2 live på Olympiastadion. Han sa ja direkt och efter att ha funderat länge på
antalet resdagar så bestämde vi oss för att ta en veckas semester. Söndag-onsdag på ön Egina och onsdag-
söndag i Aten. Ett perfekt upplägg! Egina var väldigt lugnt så där vilade vi upp oss några dagar innan vi intog Aten
och hade poolparty på hotellets takterrass i fyra dagar:)

På fredagen kom vännerna Annelie och Tompa till Aten och anslöt till oss lagom till den fantastiska konserten.
Mer om det i dagboken. Måste passa på att rekommendera hotellet Candia i Aten. Stort rum, stor balkong och
takterrass på 7e våningen med utsikt över hela Aten samt pool. Där hade vi väldigt trevliga kvällar:)

Dagbok:

29/8:
Uppstigning 03.00.... Åkte till Arlanda i shorts och t-shirt, inte helt igenomtänkt eftersom det var 3 grader på
parkeringen när jag väntade på bussen som skulle ta mig till terminal 2. Resten av dagen gick bättre, och det blev
även ganska så mycket varmare... När jag hämtade mitt bagage på flygplatsen i Aten så stod en sliten Simon där
och väntade. Han hade landat 15 minuter före mig och led av sviterna från en svensexa :) Efter en bussresa till
hamnen i Pireus började sökandet efter färjan till Egina. Det var mitt på dagen och solen stekte oss obarmhärtigt
när vi gick där fram och tillbaka med packningen innan färjan var lokaliserad. För att slippa vänta på färjan som
skulle ta oss till rätt sida av ön så tog vi båten som skulle gå precis, vilket betydde att vi kom till Eginas västra
sida istället för den östra. Därifrån fick vi ta en mardrömstur med lokalbussen över bergen till Aghina marina.
Det var så fruktansvärt varmt och Simon som inte hade sovit på ett dygn såg lite lagom pigg ut hahaha.
Till sist kunde vi hitta hotellet Katarina och svettiga checkade vi in. I Aten gissade jag att vi skulle vara på plats
kl 15.25, 15.20 hoppade vi i poolen och gissa om vi njöt då? Högsäsongen var över så det fanns väl kanske
15 gäster på hotellet. Inte så svårt att få tag i solstolar vid poolen direkt :)

När vi tog oss ut på huvudgatan...om man kan kalla den så...så var det lika lugnt. Inga problem att få plats på
den lokala sportbaren för att se Liverpool spela. Det var nästan 30 grader varmt när vi hoppade i poolen igen
strax före åtta på kvällen.  Det blev en sen middag nere i hamnen där vi skrattade åt Lady & Glufsen som satt vid
bordet bredvid oss. Grekiskt skulle vi ha så det fick bli moussaka. En av dagens höjdpunkter var bussresan från
flygplatsen till hamnen. Bussen passerade flera av de OS-arenor vi besökte 2004 och en mängd av minnen kom
på tal där i Aten.

30/8:
Semester när den är som bäst! Vi tillbringade större delen av dagen på beachen, eller rättare sagt så var vi ute i
vattnet på våra luftmadrasser. Aghina Marinas strand var helt ok och där fanns även gott om ställen att luncha på.
Vi hade ju intalat oss att beta av en massa Grekiska rätter så det blev lamm och Grekisk sallad till lunch.
På väg hem från beachen träffade vi Dimitris som hade en butik på huvudgatan. Och hade han grejer då?!!
Man kunde knappt ta sig in i butiken pga alla saker som hängde på väggarna och i taket. Dimitris var en trevlig
prick så vi stannade till och pratade med honom flera gånger under resan.
Efter obligatoriskt poolbad blev det balkongfest med U2 i stereon. Gissa om vi längtade till konserten?!
Simon måste ha haft lite svårt att kommunicera med lokalbefolkningen för det var ofta som han blev missförstådd.
På middagen försökte han beställa räkor med ost...varpå han fick in en stekt ost...utan räkor såklart.

31/8:
"The bag-lady", väsktjejen var en kvinna som under hela vår vistelse på Egina satt med ett antal resväskor och
kassar utanför en butik. Hon bytte sida på gatan under dagen för att slippa undan den stekande solen. Vi passerade
henne flera gånger om dagen och hon såg bra sliten ut. Vi hade många teorier om varför hon satt där och vi lär ju
aldrig få veta anledningen eftersom vi aldrig tog modet till oss att fråga. Det var min uppgift att fråga henne men
det blev liksom aldrig av.... Desto lättare var det att prata med apotekaren då jag ville ha medicin mot förkylning.
Det var en rolig kille som tyckte att jag borde arresteras för att jag tagit med mig en förkylning från Sverige.
Efter en lång dag på stranden så blev det balkongfest igen med nötter, öl, whiskey och fotbollsquizz.
Simon vann alla frågesporter och var på ett strålande humör resten av kvällen. Om möjligt blev han på ännu bättre
humör då vi skrattade åt de manliga anställda på restaurangen där vi åt middag. De samlades runt tv´n där det
visades erotisk film....såg väldigt komiskt ut :)

1/9:
Sista dagen på Egina. Vi packade väskorna och körde sedan poolbad tills det var dags att checka ut. Nu var det
sista chansen att fråga väsktjejen om varför hon satt där, och självklart så var hon ju inte där, väskorna stod dock
kvar på samma plats som vanligt. I väntan på färjan så beställde vi lunch och gick igenom alla teorier om Bag-lady.
Maten dröjde och inte förrän färjan höll på att lägga till så kom maten in. Det blev till att slänga i sig maten för att
sedan må riktigt illa på båten då vi satte kurs mot Aten. En timme senare var vi framme i Pireus och begav oss till
vårat hotell Candia. Jag hade läst lite dåliga recensioner om stället så jag var lite nervös men det var helt obefogat.
Vi fick en jättebra rum och när vi tog oss upp på terrassen på 7e våningen så möttes vi av en grym utsikt över hela
Aten samt solstolar och en pool. Det var ju bara att springa ner på rummet och byta om till badkläder.
Efter en stunds badande så insåg vi att det måste ju till ett poolparty så jag sprang till närmaste kiosk och handlade
ett partykitt och sedan hämtade jag ipoden på rummet. Poolparty! På Egina försvann solen från poolområdet
klockan 17.00, nu hade vi perfekt utsikt mot solnedgången 19.45. "Ful-Ylva" och "Fubbiken" från Hamburg anslöt
och vi hade en riktigt bra förfest innan det var dags att bege oss till Dennis creperia. Hans crepes har blivit något vi
alltid nämner då vi minns tillbaka på OS. Där åt vi alltid på nätterna och på andra sidan gatan låg "Sverige-baren"
Agora där Svenska fans och idrottare minglade under OS. Nu skulle vi äntligen få återse stället och vi var hoppfulla
om att träffa Dennis eftersom en annan i OS-gänget från 2004 hade träffat honom där tidigare på sommaren.
Men nu kom resans första bakslag, varken Agora eller Dennis creperia hade öppet :( Bara att dra vidare mot nästa
klassiker som vi måste återse, vaktavlösningen. Den såg vi också flera gånger under OS, den är grymt rolig och
går faktiskt inte att beskriva i ord, den måste ses på plats på Syntagma! Och visst  var den lika bra nu som då.
Vi njöt under hela ceremonin och efteråt började vi prata med en spansk tjej...eller prata är väl en överdrift.
Hon kunde ungefär lika många ord på engelska som vi kunde på spanska. På något konstigt sätt lyckades vi ändå
få henne att följa med på en öl och det blev ju en hyfsat minnesvärd barkväll.... Tystnad.... tystnad... och sen en
spansk utläggning om någonting från henne som vi självklart inte förstod. Som sagt, minnesvärd kväll..

2/9:
Sightseeing day. Vi började med att kolla om Dennis hade öppnat creperian men den var stängd så vi fortsatte upp
till Akropolis för att uppleva den härliga utsikten över Aten. Ett par timmar senare var vi nere hos Dennis igen men
det var fortfarande stängt så vi gick in i affären bredvid och fick det tråkiga beskedet att creperian var såld!!
Jag är inte helt övertygad om att tjejen vi pratade med förstod vad vi menade så Dennis kanske står där idag....
Efter lunchstopp i Plaka tog vi en tur till Zeus tempel och sedan den gamla Olympiastadion. Det var rejält varmt när
vi fortsatte till torget där Holland Heineken House låg under OS. Oj vilka minnen jag har från den platsen så det var
häftigt att stå där igen och tänka på alla nätter som vi festade där med fans och idrottare.
Efter att ha sett vakterna på Syntagma en sista gång så åkte vi hem till hotellet, bunkrade upp för ett nytt poolparty
och tog plats på takterrassen. När solen började gå ner så fick vi sms från Ful-Ylva och Fubbiken som undrade
om dom skulle ta med sig rosévin till poolen. Vi svarade såklart ja och skrattade gott när dom dök upp med 1,5 l
rosé i plastflaska hahaha. Men det var drickbart och festen pågick till efter kl 23 då personalen tyckte att det var
dags för oss att lämna taket :) Vi fortsatte festen på en restaurang i närheten som hade 1 kg rosé på menyn....

3/9:
Trötta av all sightseeing så bestämde vi oss för att ta en heldag i poolen i väntan på att Tompa och Annelie från
Helsingborg skulle anlända till Aten. Det var konsertdag så det blev U2-poolparty tillsammans med våra vänner
från Sverige . Gissa om det var fyra taggade svenskar som tillsammans med Ful-Ylva och Fubbiken tog taxi till
området där flera av de Olympiska arenorna ligger. Det var fantastiskt att gå där sex år efter OS och se den vackra
Olympiastadion torna upp sig i slutet av området. När vi köade för att komma in fick vi sms från Fubbiken att han
och Ful-Ylva redan var inne på arenan. De hade inga biljetter men hade lyckats muta några vakter med 50 euro
per person så vakterna släppte in dom direkt hahaha.
Gåshuden knottrade sig på armarna när vi klev in på arenan där Sverige tog 3 guld 2004. Holm, Olsson och Carro
gjorde succé på innerplanen då men nu var det Simon/Lengan/Tompa/Annelie/U2-show! Snow Patrol var förband
och publiken tog emot dom med öppna armar så jag började tro på en magisk U2-kväll. Och visst blev det så!!
När The Edge inledde konserten med Beautiful Day kokade hela arenan och det fortsatte resten av konserten.
Klassikerna blandades med nya låtar och under One så gick vi fram till grindarna som skilde oss "bakre" fans från
de som stod längst framme vid scenen, fansen som köat hela dagen eller betalat mer för att stå front row.
Vi kom inte in för det var fullt sa vakten men då gjorde vi egna stämplar på händerna med min svarta penna och
vips så lurade vi oss in i The Circle, området längst fram. Överlyckliga hoppade vi runt i området och vi blev
barnsligt glada då sångaren Bono såg våra sverigetröjor och pekade på oss :) Kamerans minneskort var tyvärr fullt
så jag skulle byta med det tomma som låg i plånboken då jag upptäckte att plånboken var borta. Det blev en dyr
konsert men det var det värt! Stämningen var så grym att Bono bara slog ut med händerna och såg chockad ut :)

Efter konserten tog det nästan två timmar för oss att komma hem till hotellet igen. Ca 90 000 personer skulle hem
samtidigt och området kunde inte riktigt hantera det....men vi var höga på U2-adrenalin så det gjorde inget :)

4/9:
Jag och Simon tog oss ner till stranden efter en lång resa med tunnelbana och tram. Stranden var inget vidare så
efter ett par timmar gav vi upp och tog en lunch tillsammans med Annelie och Tompa. Efter lunchen hamnade vi i
Monastiraki och Anneli befann sig i shoppinghimlen. Jag blev tvungen att sätta ner foten och säga till att det var hög
tid för poolparty! Hem till hotellet igen och ny poolfest. Där träffade vi tre svenska tjejer som hade beställt biljetter
till U2 via en engelsk webbsite. Inga biljetter hade dykt upp och istället för att försöka hitta nya vid arenan så hade
de bara gett upp och gått ut på stan istället.... Gissa om vi visade bilder och filmer från konserten....
På kvällen var vi i området Giza och letade efter en U2-fest men självklart så hittade vi den inte. Istället fick vi sjukt
mycket mat på en restaurang som vi sedan försökte smälta på Tapas Bar. Bra avslutningskväll på resan.

5/9:
Vi packade ihop och begav oss till flygplatsen för att avsluta resan som verkligen varit lyckad. Tompa och Annelie
stannade dock kvar ett par dagar till och shoppade ;)

Citat och personer vi minns :)

-Whats your name?
-Lengan
-And yours?
-Simon
-Aha, a biblic name, Simon and Petrus, see you again!

-Jag trodde den där båten var en ö!
-Den heter MSC
-Ja, Muscö

-Tjurfäktaren blev stångad av en tjur men jag minns inte riktigt var
-I Spanien kanske?
-I munnen var det!

-Simon got his first feeta on the trip

-I brought a cold from Sweden
-You should be arrested! Take it home with you !
-No, thats why I´m here in your drugstore...

-Du är ju störd!

-You´re gonna have a Gremlin

-We have very nice lamb
-Jag vill inte ha lamm
-Yes, the veal is nice too

-Can we mix this with cola?
-Nooo that is the best bottle here, just drink it with ice!
-Ok, we´ll take this vodka instead

-Du har fina vader

-Du har fina ögon

-Jag brukar åka ner till Norrland!
-Vad brukar du göra där?
-Äh, det är bara ett talesätt!

Tack till: Simon, Tompa, Annelie, Fulyala, Wijnko, Apotekaren, Väsktjejen, Dimitris, Bordellmamman, Bubka,
Spanjorskan, Städerskan mfl :)

Klicka nedan för att se foton från resan