irlflag.gif (28398 bytes) Irland 23-25/7 2009 irlflag.gif (28398 bytes)

U2 homecoming Dublin

Denna helg i Juli blev mitt första besök till Dublin och Irland. Ön som tidigare både invaderats av kelter
och vikingar intogs nu av Team Enköping, Kimmo, Curre, Jarno, Stefan och jag. Dublin är en väldigt mysig
stad och befolkningen är hjälpsamma och trevliga. Överallt säljs souvenirer med Irlands gröna färger och
nationalsymbolen treklövern. Den kommer från tiden då Irländarnas skyddshelgon St:Patrick förklarade
den kristna treenigheten med växten.
Det finns ju en del pubar också.... Många turister minglar i det härliga Temple bar-området :)

Dagbok

23/7:
Enköping-Dublin-Enköping, bil, buss, tåg, buss, flyg, flyg, buss, taxi, flyg, flyg, bil....och allt gick bra!!!

Jag hade lite andra resplaner än resten av gänget så jag landade i Dublin på torsdagseftermiddagen.
Lite krångel blev det när jag checkade in på mitt vandrarhem The Dublin Hostel. Jag hade hamnat i ett
fyrbäddsrum med tjejer, inte mig emot men kvinnan i receptionen ville ändå kolla med tjejerna om det var ok.
Självklart var dom inte inne så jag lämnade grejerna i rummet och sa att dom fick väl slänga ner grejerna i
receptionen om dom inte ville ha en kille där. Sen tog jag min första matbit för dagen, och enda :)
Flanigans hade god mat och väldigt bra service, bra start på resan.

Kollade en del souveniraffärer. Massor av snygga (och fula) tröjor, mössor, kepsar mm fanns till försäljning.
Men det var pubområdet Temple Bar som lockade. Jag tittade in på flera barer med det var på Temple Bar
som det kändes bäst. Jag var otroligt trött och tänkte nästan gå hem....men...en GT kunde jag väl ta.
Så jag satte mig på en stol i baren, beställde en GT, och blev kvar där i sex timmar :)
Trubaduren spelade Springsteens The River och puben började fyllas med U2-fans från hela världen.
Bredvid mig i baren satt Wendy, Yogi och Mike från Boston. Vi höll ihop hela kvällen och hade grymt skoj.
Jag oroade mig lite hur det skulle gå på vandrarhemmet men Bostongänget bara skrattade åt situationen.
Nya trubadurer kom på plats och vilken allsång det blev till U2´s With or without you!!!!

Strax före ett på natten kom restan av gänget från Enköping. Jag tog farväl av mina Boston-vänner och
mötte grabbarna utanför deras hotell. Efter en kort reunion så åkte jag hem till mitt hostel. Självklart fanns
ingen nyckel kvar åt mig i receptionen så jag blev tvungen att knacka på och väcka tjejerna.
I fin fin form presenterade jag mig och det var bara att kliva in. Bra det. Fick klättra upp i våningssäng och
och försöka somna. Gick väl sådär eftersom jag började må lite illa efter kvällens festande.....
Jag låg vaken till klockan 03, då drog två av tjejerna iväg till arenan där U2 skulle uppträda. Dom skulle köa
för att få bra platser....efter det lyckades jag somna.

24/7:
Mötte grabbarna på deras hotell. Det var en del trötta ögon där på morgonen. Dags för sightseeing.
Vi gick till bryggeriet Guinness Storehouse. Där kan man på 7 våningar följa hela processen hur deras
kända öl blir till. Vår "guide" Kimmo sa: -Nä men vi tar väl hissen till sjuan direkt va? Det är där deras bar
ligger med panoramavy över hela Dublin. Där får man en Guinness på entrebiljetten.... Vi satt där ett bra tag
och njöt av utsikten innan vi drog vidare. Hiss ner till shopen och sedan ut....bryggprocessen får man väl se
en annan resa antar jag....

Vi gick en lite pubrunda vid Temple bar inkl lunch. Uppladdning inför konserten!
Vi handlade med oss lite godsaker och tog taxi till Croke Park. Där slog vi oss ner vid en liten kanal som
rann utanför arenan och när vi öppnade första vinflaskan körde U2 soundcheck . Vädret var lite oroande.
Flera regnskurar kom under eftermiddagen och strax innan konserten åskade det till och med en bit bort.
Men lagom till att U2 skulle kliva upp på scenen så blev det klar himmel och solsken.
21.00 jublade 80 000 fans då Bono, The Edge, Larry och Adam gick upp på den fantastiska scenen.
Efter en tung månad med rykten om osämja i gruppen, skatteproblem på Irland och dåliga recentioner i
Amsterdam så var det ett taggat U2 som drog igång på hemmaplan. Och redan i första låten Breathe så
var segern i hamn, publikens vrål var öronbedövande!! När alla sjöng med i Desire fick man gåshud!
Det måste ha hörts över hela Irland! Bono sa: - Det har kommit fans hit från hela världen ikväll, bara för
att dom vet, att ska man se U2 är detta bästa platsen!!! Och alla jublade såklart :)

7.jpg (6296 bytes)

Mina personliga favoriter "Where the streets have no name" och "With or without you" var magiska.
Enda kritiken jag kan ha är att det var alldeles för kort med endast två timmar. Men jag är ju lite bortskämd
med att Springsteen spelar tre timmar... Scenbygget och ljusshowen får absolut högsta betyg!

Låtlistan:
07/24/2009 Croke Park - Dublin, Ireland
Breathe, No Line On The Horizon, Get On Your Boots, Magnificent, Here Comes The Sun (snippet) / ,
Beautiful Day / Blackbird (snippet), Elevation, Desire, Stuck In A Moment You Can't Get Out Of, The Auld Triangle,
One, Until The End Of The World / Break On Through (snippet), The Unforgettable Fire, City Of Blinding Lights,
Vertigo / Do You Remember Rock 'n' Roll Radio? (snippet), O Come All Ye Faithful (snippet) / ,
I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight, Sunday Bloody Sunday / Rock The Casbah (snippet),
Pride (In The Name Of Love), MLK, Walk On / You'll Never Walk Alone (snippet),
Where The Streets Have No Name / All You Need Is Love (snippet), 40 (snippet) / , Bad / Fool To Cry (snippet)
encores: Ultra Violet (Light My Way), With Or Without You, Moment of Surrender

Efter konserten pustade vi ut på planen, lyckliga och saliga :)
Det blev en gruppkram och godnatt för mig som tyvärr skulle upp 05.50 för att flyga hem på lördagen.....
Resten av gänget for vidare ut i Dublinnatten.

25/7:
05.50 ja det var ju bara att ta sig upp, taxi till flygplatsen och lämna den underbara staden.
Ännu ett äventyr var över, men ett nytt land att sätta en nål på kartan för :)

Tack till boysen som var med och John som hämtade vid flygplatsen i Västerås :)

Klicka på bilden nedan för att se fotoalbum från resan