egyptflag.gif (8471 bytes) Egypten Hurghada egyptflag.gif (8471 bytes)

31/5-7/6 2007

egyptsolned.jpg (12991 bytes)

Vi ville göra en 1-veckastripp någonstans. Grekland lockade såklart men sen lutade det mer och mer
åt Egypten. Billigt All Inclusive , solsäkert, häftigt land samt Röda Havet med snorkling och dykning.
Det blev Hurghada med Apollo. Hotellet Arabia var jättefint med pooler, laguner, en konstgjord udde,
barer , restauranger mm.

Hurghada är indelat i tre stadsdelar. Nya Hurghada med stora hotellområden och fina shoppinggator.
Sekkala där de flesta av lokalinnevånarna bor. Där finns även bl.a. Pizza Hut, KFC och Mc Donald´s.
Längst norrut i det ca 40 km långa området ligger Down Town.
Om man vill kan man besöka Kairo och Luxor för att se alla häftiga sevärdheter som finns där men
eftersom det är många timmar i buss dit samt att vi hade över 40 grader varmt så avstod vi de resorna.

Egypten har ca 75 miljoner innevånare men endast 5% av landet är bebott. 80% av folket bor längs
Nilen och resten bor längs kusterna. Resten av landet består av öken.

Strejken på SAS som höll på i flera dagar höll på att förstöra vår resa men två dagar innan avfärd
avbröts konflikten och vi kunde andas ut, resan blev av!

Dagbok

31/5:
Uppstigning redan 02.00 för att packa det sista och sedan ta oss till Arlanda. Flygplatsen var ganska
öde så tidigt på morgonen men vi piggnade till av glädje när det visade sig att vi fått platser vid
nödutgången på flyget = BENUTRYMME!!! Ca 5 timmar och 20 minuter senare landade vi.

Värmen slog emot oss och det var skönt att hoppa in i bussen med AC. Den tog oss till hotellet Arabia
och vi checkade in på rum A340. Vi hade fin utsikt över lagunen och havet. Badkläderna åkte på
direkt och vi kollade in lunchbuffén (ja vi åt också såklart) sen badade vi i Röda havet. ahhhhhhh!
18.00 höll Carolina välkomstmöte och det var många trötta ansikten som fick höra om utflykter,
Egypten, hotellet och Hurghada. Efter middagen gick vi en runda på Ali Baba Bazar. Där fanns ett
myller av butiker med diverse varor. T-shirts, vattenpipor, kryddor och krims krams.
Vi somnade tidigt efter en lååång dag.

1/6:
Fotade soluppgången och somnade om.. Vid 9 klev vi upp och termometern på balkongen visade redan
max, plus 45 i solen. Frukosten var bra och jag drack min blivande favoritdryck, Karkadeh. En "saft"
gjord på torkade Hibiskusblommor.
Förmiddagen badade vi i poolen och när det var dags för lunch åt vi pizza, grillspett, kyckling mm ute
på "Marinan", udden. Sen snorklade jag i en timme vid korallrevet som fanns precis vid udden.
Det var väldigt fina koraller och mycket fisk. Bl.a. såg jag en stor röd bläckfisk som skiftade färger.

Efter en stund i lagunen var det dags för spa. I 2,5 timme badade vi bastu, ångbastu, jacuzzi samt fick
ansiktsbehandling och massage. Man var ganska mör efteråt och somnade ovaggat efter middagen.

2/6:
Helt slut efter uppblåsning av luftmadrassen, men det var det värt. Vad är bättre än att ligga där och
bara njuta av semestern!? Dagen var som vanligt, ett pass i poolen, lunch på udden och eftermiddagen
i lagunen. Trots hettan tog vi en taxi till Sekkala för att titta runt lite. Den lilla plåtlådan till taxi
poppade bra på stereon och föraren försökte som vi redan hade förutspått att blåsa oss på pengar men
han lyckades ej. I det hektiska centrumet besökte vi Apollos kontor och bokade dykning. Sen gick vi
runt i butikerna och tittade på kläder. Emma köpte tröjor och flipp flopp, jag köpte 4 t-shirts för 120 kr.

På kvällen åkte vi till Siwa Bar i Nya Hurghada. Där visades EM-kvalmatchen i fotboll mellan
Danmark och Sverige. (Med Arabisktalande kommentator..) My Travels och Apollos reseledare var
också på plats och det jublades när Sverige stänkte in tre mål i första halvlek. I andra gick danskarna
ifatt till 3-3 och nervöst följde vi dramat till ljudet och doften av vattenpipor runt borden.
Sverige fick straff, domaren blev attackerad av en åskådare, matchen bröts en stund och sändningen
likaså. Efter en stund fick jag per telefon veta att domaren avbrutit matchen och att Sverige vunnit
med 3-0, jubel!!

3/6:
Utflykt till ön Giftun Island. Vi åkte båt till stranden Mahmya. Där fanns barer och restauranger
i olika etage på en bergssida. Solparasollen hade torkade palmblad som tak och utsikten var kanon.
Färgerna på omgivningen gjorde att man njöt i fulla drag. Vi åkte ut till ett korallrev och snorklade i
45 minuter. Vackra färger och bra sikt! Se var det lunch, fisk, kyckling, ris, pasta och suverän melon.
Efter en stunds snorkling vid stranden var det hemfärd, en riktigt bra utflykt.

4/6:
Jag blev hämtad av en minibuss som körde mig till Colona dykcenter. Efter att ha fixat utrustningen
körde en åsna med vagn ut grejerna till båten. Efter en timmes båttur var vi framme vid Giftun Island.
Jag dök tillsammans med en kines, Tan, och platsen hette Eltorfa. Sikten var perfekt och vi dök
runt korallerna i 46 minuter. Sen var det lunch och vila på båten.
Andra dyket var vid Sabina garden och höjdpunkten var en havssköldpadda som simmade förbi!!
Det var väldigt fina dyk som varmt rekomenderas.

5/6:
Utflykt i öknen. Vi var ett glatt gäng som åkte ut i en jeep med AC, skönt. Vid första stoppet tittade
vi på en hägring. Man trodde att havet låg där en kilomter framför oss men egentligen hade vi vattnet
bakom oss. Hettan var grym och man blev torr i munnen direkt. Vid nästa stopp klättrade vi upp för
en bergsrygg, på andra sidan låg en stor sanddyn. Guiden Carolina utmanade oss på tävling nerför
sanden och några hängde på. Full fart mot bussens AC.... Sen kom vi till en beduinby där vår lokalguide
berättade om livet i byn samt Egyptens historia. Sen fick vi ta en tur på byns kameler. Ryckigt var det!
Kamelen kan lagra 60 liter vatten totalt i två magar samt mat i puckeln. På det kan den klara sig i ca en
månad utan mat och vatten.

Vi fick en genomgång av beduinernas läkemedel, frukter och örter. Man kunde även köpa smycken.
Guiden berättade även om hur de ber till Mecka och sedan fick vi smaka på bröd, bakat över öppen eld
När vi fick lunch var det bästa och godaste Pepsin som låg i ett isbad, ljuvligt!!
Kvällen närmade sig och vi åkte till ett annat läger där vi satt i ett tält och såg på solnedgången.
Det serverades coca cola och vattenpipa till tända ljus. När det blev mörkt kom en fantastisk
stjärnhimmel fram. Vi fick se på olika planeter i stora stjärnkikare. Saturnus, Jupiter m.fl.
Det var en väldigt lyckad och bra utflykt i Egyptens öken.

6/6:
Inledde Sveriges nationaldag med nationalsången på rummet :) Sedan blev det som vanligt.
Madrassen i poolen, snorkling och sedan lagunen. På kvällen åkte vi till Papas II för att se på matchen
Sverige-Island. Tyvärr var det dåligt väder så parabolen strejkade. Jag fick meddela de andra
svenskarna i baren hur målen trillade in, ett efter ett till klara 5-0. SMS-målservice.
Sen gjorde vi en shoppingrunda utanför hotellet och jag köpte en vattenpipa för 60 kr.

7/6:
Efter frukosten var det bara att packa och vänta på bussen för avfärd hemmåt.
När vi kom till flygplatsen fick vi veta att flyget var två timmar försenat. Ingen kul väntan direkt men
det fanns bra shopping där så reskassan tog nästan slut i alla fall....

En jättebra resa var slut och jag kan absolut tänka mig att återvända!!