Fotbolls-EM Holland 2000

EM 2000 spelades i Holland/Belgien. Jag och Isberg var på plats under Sveriges matcher mot Turkiet och Italien. Här kommer en liten enkel dagbok från resan:

10/6: Såg på Belgien-Sverige hos Hedin. 2-1 till Belgien efter mycket dåligt försvarsspel.

11: En full buss med deltagare till Broloppet  över Öresundsbron for till Malmö. På kvällen såg vi Robyn uppträda.

12: Dags för själva loppet, en halvmara på 2,1 mil. Mycket häftig känsla att vara bland de första svenskar att ta sig över bron.

13: Lugn dag i Helsingborg i väntan på att Isberg skulle komma med bil. Övernattning på vandrarhem.

14: Vi åkte mot Amsterdam tidigt på morgonen och var framme vid hotellet sent på eftermiddagen. Med oss hade vi ett riktigt pucko till liftare. Vi slängde av honom en bit ifrån hotellet och checkade in på Tulip in Tropen.

15: Dags för match mot Turkarna. Bussen mot Eindhoven gick på förmiddagen och en av passagerarna var vår förre förbundskapten Tommy Svensson. Han berättade lite om vad han förväntade sig av matchen och sedan drog han även laguppställningen som han fått genom lite insidertips...
Väl framme tog vi oss till ett torg där tusentals svenskar hade samlats. Det var partystämning hela dagen tills ett par hundra Turkar drog in på torget. Det var lugnt ett tag men plötsligt började det att flyga flaskor i luften och sedan var det kaos. Kravallpoliser och tio polisbilar spärrade av torget medan flaskor, burkar och annat flög i luften.
Själva matchen var inte så bra framför TV:n kanske, men på plats så var stämningen helt otrolig. Svenska klacken var osvenskt bra! 0-0 slutade det hela.

16: Först besökte vi Amsterdams Olympiska Stadion och sedan åkte vi till Amsterdam Arena, Ajax hemmaplan med plats för ca 50 000 åskådare. Den imponerade mer på mig än vad Wembley gjorde. Arenan har bla ett tag som går att öppna eller stänga.
PÅ kvällen gick vi på Teaser, en bar med treevliga bar-tjejer. Därefter gick vi till Rembrandts Plein och firade Hollands seger över Danmark som betydde att Holland var klara för kvartsfinal. Det var ett sanslöst firande med orange-klädda människor dansande på gatan.
Vi avslutade kvällen i Red Light där de prostituerade står i fönstren med neonljus och lockar kunder. Tragiskt men ändå spännande att se. Jobbigt med alla som ville sälja knark i alla dess former.

17: Gick runt på stan samt åkte runt i en kanalbåt. På kvällen gjorde vi stan igen..

18: Värmen började bli riktigt jobbig. Vi spelade kubb i Oosterpaark och sedan åkte vi till Amsterdam Arena för att försöka köpa biljetter svart till Spanien-Slovenien. Vi lyckades komma in och det blev en jätte-upplevelse att se en match därinne. 43 000 på läktaren. När den stora slovenien-klacken sjöng och hoppade så gungade vi på andra kortsidan. Det var inte så att vi bara kände hur det vibrerade, läktaren gungade verkligen några centimeter!
Spanien vann med 2-1 i värmen.

19: Sveriges sista match. Det var nästan 35 grader varmt när vi tog tåget till Eindhoven. PÅ torget var stämningen lite lugnare än mot Turkiet. Det gick inte att göra något annat än att ligga på flaggan och slappa. Reste man sig upp var man genomsvettig direkt så det blev en lång dag.
Till sist blev det i alla fall match och efter Sveriges kvittering till 1-1 hoppades vi på ett mirakel och klacken sjöng högre än någonsin med det hjälpte inte då Italien gjorde 2-1 och vann. Endast Ljungberg kom fram till läktaren efter matchen, svagt!
Vi tröstade oss med att ta kort på Magdalena Graaf och sedan drog vi hem till hotellet.

Italien och Turkiet gick vidare, vi åkte hem..

Sammanfattning

Roligast: Stämningen på Sverige-klacken.
Roligast 2: Att Norge åkte ur på ett så roligt sätt :)
Roligast 3: Red Light
Jobbigast: Den sanslösa värmen.
Dummast: Vår liftare.
Tjatigt: Mc Donald´s
Fräckt: Hela Amsterdam var pyntat i orange.
Farligast: Vår taxichaufför från Turkiet. "I loove this job"
I närbild: Lengan i Holländsk TV, flera gånger efter "Turk-bråket".