tyskflag.gif (577 bytes) Kulturklubben Flensburg 2019 tyskflag.gif (577 bytes)

26/11-1/12 2019

Kulturklubben, en samling goa gubbar som besöker julmarknader i Tyskland varje år. Årets resa gick till norra Tyskland och
Flensburg, ett mindre ställe som inte levererade den bästa marknaden vi besökt...
Ännu en lyckad resa med ett roligt gäng, sällskapet är alltid bättre än städerna ;)

Liten dagbok:

26/11:
Efter jobbet rullade jag ner till Rickey enligt traditionen. I Vagnhärad blev det middag och lite vila innan det var dags att åka
till Sillekrog där hela gänget alltid samlas innan avfärden söderut. Klockan 23:55 var alla på plats och efter kramar och
korvar så rullade tre bilar iväg.

27/11:
Jag hade tur och slapp körning under natten. Jag kunde ligga under ett täcke på golvet och sov hela vägen till Helsingborg.
Det enda minnesvärda under natten var när jag fick sendrag i båda låren under en pisspaus, vidrig smärta.
Klockan sex på morgonen rullade vi ombord på färjan över till Danmark och en timme senare var det frukost.

Vid lunchtid rullade vi in i Flensburg och enligt tradition så ska det handlas alkohol direkt. Vi testade Citti och Fleggard, vid
båda ställena var det kaos, mycket folk, jobbar de aldrig i Tyskand?...
Vi åkte till hotellet istället och gav oss direkt upp till gågatan för korv och Glühwein.
Mörkret la sig och på kvällen blev det schnitzelmiddag nere i ett källarvalv. Mycket bra mat och god stämning.
Efter middagen delade vi på oss. Jag, Kjelle, Andreas och Håkan tog en promenad till julmarknaden och vi möttes av ett
litet torg inramat av kulisserna av gamla hus och en stor kyrka. På torget fanns julmarknaden och trots att den var liten så
njöt vi av stämningen. Glühwein fick avsluta kvällen.

28/11:
Vi åkte till Calles för att fortsätta spritshoppingen och där var det mycket lugnare. Alla fick tag på det de behövde.
En baktung bil åkte tillbaka till hotellet och sedan blev det lunch på stan. Snapsar och sånger rullade in!
Det var dåligt väder ute på stan så vi tog skydd i en stor "lappkåta". Där serverades sprit och musik så vi blev kvar i tre
glada timmar! På kvällen blev det mingel på julmarknaden med grönkål, potatis, kött och korvar.
Nu var vi varma i kläderna så det blev en barrunda under resten av kvällen.

29/11:
Shoppingrunda. Vi besökte bland annat en liten butik fylld av små tunnor som innehöll olika sorters alkohol.
Man kunde välja små glasflaskor i olika storlekar som man sedan fyllde med valfri dryck. Harbo köpte rom såklart!
Solen strålade över juklmarknaden och jag passade på att titta in i kyrkan, årets enda kulturinslag.
Sedan gick vi på museum, rommuseum! Wein & Rumhaus Braasch. Där var det även frikostig provsmakning och de flesta
av oss handlade med sig någon av butikens egna flaskor.

På kvällen åt vi middag på en grekisk restaurang. Full fart med snapsar och köttbuffé!
Citatet "Stäng dörren själv, GUBBJÄVEL!" kommer förevigt minnas i Kulturklubben... Alla blev proppmätta, lyckad afton.

30/11:
Vackert väder och dags för Kultur-boulen. Vi hittade en park nära hotellet där vi dukade upp dryckbuffé och snacks.
Tyvärr var inte alla med, krämpor efter ett par fartfyllda dagar gjorde att ett par gubbar måste vila...
Det var kyligt men det gjorde inget, det blev tuffa matcher i solskenet och många skratt. Efter en hård turnering stod min bil
som vinnare, vilt firande.
14:30 var det dags för årets kostymmiddag/lunch. Uppklädda gubbar bjöds på fisk, fågel och kött som lades upp mitt på
bordet och sedan var det bara att hugga in och skära upp delikatesserna.
På kvällen var det lugnt, nu hade man liksom festat klart... Blev en sista runda på julmarknaden.

1/12:
Första advent och lång hemresa. Snöfri vinter så det var inga problem med körningen. Efter en heldag i bilarna så kom man
äntligen hem och kunde packa in all shopping i hemmet....

Stort tack alla goa gubbar i Kulturklubben, ni är ett jäkla fint gäng :)