VM-kval i Lissabon

Portugal-Sverige 15-17/11 2013

"Stå uuuuupp vi é gul o blå, stå uuupp, vi é gul o blå.." En av de klassiska ramsorna som får mig att njuta på samlingarna innan
Sveriges bortamatcher. Hemma i Friends arena blir det aldrig i närheten av samma stämning som man upplever på landslagets
bortamatcher i fotboll. Tusentals gulklädda fans sjunger sånger, skålar med varandra och testar det lokala köket.
Många ansikten känner man igen från tidigare matcher men även gamla OS-vänner dyker upp ibland.

När gruppspelet i VM-kvalet var över så hade Tyskland vunnit gruppen och Sverige lyckats knipa andraplatsen efter en
fantastisk hemmaseger mot Österrike. Sverige gick vidare till play off och lottades oturligt nog mot Portugal.
Det blev tyvärr två smärtsamma förluster och VM-drömmen gick upp i rök, men det blev i alla fall en härlig helg i Lissabon.

Resedagbok

15/11:
Jag flög från Arlanda på matchdagen och hade räknat med många fans på flighten men de flesta verkade ha flugit ner tidigare.
Efter en mellanlandning i Frankfurt så steg nervositeten inför matchen då vi gjorde en väldigt häftig inflygning över Lissabon.
Piloten: "For our Swedish supporters onboard, Zlatan fixar segern ikväll"
Jag hoppades väl på fint väder men blev ändå förvånad över hur varmt det var då jag steg ut från flygplatsen och fäste
blicken på en park fylld med palmer. Jag älskar ju att resa och det är något med palmer som får mig att må bra...
Jag checkade in på hotellet, en liten felbokning, det blev lyxhotellet Lisboa Plaza... Har aldrig bott så flott på någon av mina
fotbollsresor tidigare. De resorna brukar gå under begreppet "Hellre ofta och billigt än sällan och dyrt"

Jag tog mig ner till torget Praca do Comércio där Sveriges fans hade en samling under eftermiddagen. Där vid vattnet mötte
jag upp med mina vänner från Enköping som hade flugit ner en dag tidigare. De skulle fyga hem tidigt lördag morgon men
jag hade aldrig varit i Lissabon och ville självklart vara kvar hela helgen så därför valde jag en egen resrutt.
Där vid vattenbrynet skålades det med öl, vin och Sangria i solskenet. Humöret var på topp och alla hoppades på ett bra
resultat i matchen. Under eftermiddagen minglade vi runt på torgets uteserveringar och träffade många vänner hemifrån
samt från olika sportresor under åren.

När det närmade sig match så begav sig hela supporterskaran till tunnelbanan och åkte till arenan. Det var hög stämning på
tåget såklart när ramsorna avlöste varandra. Framme vid arenan Estadio da Luz så visade det sig att vi som ofta förr fått
dåliga platser uppe i ett hörn med ett nät framför oss som var riktigt irriterande att se igenom.
Men stämning var fortfarande bra och vi hejade fram det Svenska laget som gjorde en riktigt bra första halvlek.
Hemmafansen var ganska så tysta förutom en blåsorkester som förde oväsen...
Vi började hoppas på ett bra resultat men självklart så gjorde den omöjlige Ronaldo 1-0 till Portugal och arenan exploderade
av lyckliga hemmafans. Matchen slutade 1-0 och trötta ville vi komma iväg från arenan så fort som möjligt men vi hölls
kvar av säkerhetsskäl en lång stund och stämning blev väldigt irriterad. När vi väl motats iväg till tunnelbanan så hände
ingenting i kön så vi beslutade att gå mot centrum. Efter ett matstopp längs vägen så tog vi taxi till Hard Rock Café.
Den taxifärden glömmer vi inte... Chauffören körde i 100 km/h på gatorna...
Inne på Hard Rock blev det party och bartendern gjorde olika tricks iförd Sverigeperuk. När jag skulle ta mig hem så tog
jag en taxi utanför stället, den körde ca 300 m sedan var jag hemma vid hotellet... Trodde att jag bodde längre bort...

16/11:
Stor onyttig frukost, gällde ju att krama ur det man hade betalat för...
Jag mötte upp med vännerna Ola och Lars-Göran "Lenken" för att ägna dagen åt sightseeing.
Vi hade inget bestämt men att åka spårvagn i desmala gränderna hade vi nog tänkt göra. Vi passerade den berömda hissen
Elevador de Santa Justa och tog kort på den, check på en av sevärdheterna.
Efter att ett par spårvagnar knökfulla av människor hade passerat så lade vi ner den tanken.
Det blev ett glas vin på torget där supportersamlingen varit dagen innan istället. Där träffade vi Malin Fors och hennes vänner.
De hade många roliga upplevelser från resan att berätta. En av vännerna berättade hur han blivit av med mobilen, sovit och
missat samlingen, kommit för sent till arenan och missat biljettutdelningen så han kom inte in. Åkte hem till lägenheten
precis i det ögonblicket som Ronaldo gjorde mål, inte helt lyckad dag...

Vi gick och kollade i ett stånd som sålde biljetter till bussrundturer i stan men försäljaren var så ointresserad att vi gick
därifrån och frågade en tuk tuk-förare vad en rundtur med honom skulle kosta. 45 € för en timme var taget :)
Klockrent! Han körde oss runt i små gränder, visade stans bästa utsiktsplatser samt berättade om stadens historia.
På kullarna runt stadens fästning hade vi en fantastisk utsikt över Lissabon och vädret hade vi på vår sida. Sol och +20/C
I den lilla gränden Rua de Sao Miguel hamnade vi på vinprovning i baren O Cantinho da rute. Fem olika portviner fick vi
smaka medans lukten från grillar ute i gränden trängde sig in i baren.
Tuk tuk-turen avslutades i stadsdelen Bairro Alto där vi mingalde runt en stund.
Efter en hotellpaus så tog vi en taxi ut till Jesusstatyn Cristo Rei i Almada.

Vi kom ut till statyn fem minuter innan solnedgången och fick se en magisk utsikt över Tejo-floden och Lissabon.
Den nästan 80 meter höga Jesusstatyn var naturligtvis också imponerande, resans höjdpunkt.
Bron Ponto 25 de abril är nästan en kopia av Golten Gate-bron, det skiljer ca 100 meter i längd bara. Den blev otroligt
vacker där i solnedgången och vi var väldigt nöjda att vi till sist bestämde oss för att åka ut till platsen.

Vi var törstiga så taxin fick ta oss till Bairro Alto där vi tog oss upp till terrassen på hotellet Bairro Alto hotel.
Ännu en fin utsikt över Tejofloden samt Jesustatyn avnjöts med goda mojitos.
Det hade varit en lång dag full av upplevelser och hungern smög sig på. Vi hittade en mysig restaurang fylld med halsdukar
och foton på väggar och tak med fotbollsanknytning. Adega de S. Roque hittas på Rua da Misericórdia 120.
Efter den sena middagen så var det slut på energi så jag tackade för mig och gick hem till hotellet zzzzzzzzzzzzzzzz

17/11:
Hemresedag efter en rolig helg med fotboll, sightseeing och ett nytt land avbockat.

Vi ses på nya äventyr/ Lengan :)

Klicka för att se fotoalbum från resan