uk.gif (16476 bytes)  Liverpool/London  uk.gif (16476 bytes)

4-7/5 2012

Final i FA-Cupen samt Liverpoolmingel

..håller jag streckkoden på biljetten åt fel håll? Upp och ner? En meter till så är jag inne på Wembley för att förverkliga en
dröm, att se Liverpool spela en stor final. Jag vänder på biljetten och rör den fram och tillbaka.....

Jag och kompisarna Tompa, Antonio och Ronny bestämde oss redan i Juni 2010 för att åka på Liverpools sista hemmamatch i serien 2012. Det fanns ett orosmoment med matchen Liverpool-Chelsea. Om något av lagen skulle ta sig till final i FA-cupen så skulle våran match flyttas eftersom finalen skulle spelas samma helg. Nu föll det sig så att båda lagen tog sig till finalen i London så vi fick göra lite nya planer. Vi bestämde oss för att behålla helgen i Liverpool men att utöka resan med en dagstripp ner till London för att försöka komma in på finalen.

Det blev en weekend med sex flygresor, bra musik, fotboll på tv, festnätter och härligt kompismingel.
Liverpool är en fantastisk stad även om det inte står någon fotbollsmatch på programmet.

Dagbok:

4/5:
Flög till Manchester via Paris. Mellanlandningen var endast 50 minuter så jag fick springa från terminal F till E. Där emellan var jag tvungen att ta mig förbi passkontrollen och säkerhetskontrollen. När min väska till sist åkte in i röntgenmaskinen så
var det 10 minuter kvar tills det att gaten skulle stänga. Självklart så strulade det för kvinnan före mig så det kändes som en evighet innan min väska kom ut. Sedan sprang jag till gaten och de stängde den så fort min biljett var scannad. Jag kom med flyget men det är verkligen inte kul att springa på en flygplats!

I Liverpool so checkade jag in på Eleanor Rigby Hotel på Stanley Street 34. Hotellet ligger precis vid bargatan Mathew Street så det går faktiskt inte att bo bättre om man vill bo nära stadens nöjesutbud. Efter de obligatoriska besöken på Liverpool FC´s supportershopar så handle jag ett litet förfestkit och satte mig vid tågstationen och väntade på Tompa som var på ingång från Manchester. När Tompa var installerad och klar på rum 206 så gick vi över till vårat stamställe Yates. Där träffade vi Christer med fam. från Sundsvall. Jag överraskade Tompa med ett förbokad fönsterbord i våra namn och sedan åkte vinflaskorna fram. Vi har många sköna minnen från Yates så det blev en hel del skratt då olika historier luftades på eftermiddagen. Nästa stopp blev Café Sports där vi hade bokat bord för middag. Penne Carragher och Chicken fajitas är två rätter som starkt rekommenderas! Miljön är också mysig så stället passar bra som första kvällens mötesplats.

Efter lite förfestande på rummet (15 m från Café Sports) så kom en av helgens stora höjdpunkter. På berömda Cavern så spelade ett Bon Jovi tributeband och det var fullsatt med glada och högsjungande besökare. Bandet är otroligt likt originalet både till utseende och röstmässigt så det blev ett väldigt bra drag. Allsången var grym till de gamla hitsen.
Efter showen så lyssnade vi på ett annat tributeband som spelade Beatleslåtar, även de var mycket bra.
Det blev även ett besök på Flanagans innan vi rundade av med den traditionella kebaben på Hot Spot, eller Ashtray som vi döpt om stället till. Det är där på Temple Court som gatan heter som du hittar världens längsta kebabbitar....

5/5:
Tidig uppstigning för utflykt till London och FA-Cupfinalen. Vi flög från Manchester till London och tog oss efter ett kort matstopp till Wembley där redan tusentals fans från Liverpool och Chelsea minglade omkring. Vi hittade på våra goda vänner Ronny och Antonio som senare på kvällen skulle följa med oss tillbaka till Liverpool. De kom direkt från Sverige och stod där utanför Wembley med sina resväskor och hoppades på att hitta biljetter till matchen. Vi visste att det skulle bli svårt, priserna var väldigt höga på den svarta marknaden. Vi fick flera erbjudanden men rädslan för falska biljetter gjorde oss lite reserverade. Till sist slog jag till på en biljett för väldigt många pund... Killen kändes hyfsat pålitlig och biljetten så äkta ut, jag hade sett en äkta tidigare under dagen. När väl köpet var klart så blev det lite mingel med kompisarna Urban, Peter, Jenny och Elin på puben The Torch. Oron över biljettens äkthet eller inte fick mig att gå till entrén ganska tidigt. Men redan då hördes stämningen inne på arenan där Liverpools fans sjöng upp.
Jag stoppade in min biljett i maskinen som lysta av streckkoderna, ingenting hände... Jag testade att byta håll men ingenting hände. Jag förstod direkt att jag hade blivit grundlurad på väldigt mycket pengar och berövad chansen att få förverkliga min dröm att se Liverpool live i en final. Jag stod en lång stund utanför entrén med tom blick och lyssnade på feststämningen några meter ifrån mig. Tittade på alla förväntansfulla fans som strömmade in i mäktiga Wembley. Jag hade inga mer pengar att spendera på någon ny biljett så jag gick långsamt till tågstationen för att ta tåget in till någon bar i London. Hade jag sett killen som sålde biljetten då....då vet jag inte vad som hade hänt... Jag hade självklart kunnat sålt min falska biljett till någon annan stackare och fått tillbaka pengarna men det är liksom inte min grej att lura folk.
Precis innan jag kom fram till tåget så sprang jag på en lycklig kompis som hade en originalbiljett. Ha så kul sa jag och tog tåget in till centrala London där jag såg matchen tillsammans med Ronny, Tompa och Antonio. Jag brydde mig knappt om matchen och jag var nästan lättad då Chelsea vann. Hade Liverpool vunnit så hade jag varit så enormt mycket mer ledsen över att jag inte kom in.

Vi tog oss ut till Heathrow och flög till Manchester. Med några vinflaskor så gick bussresan till Liverpool galant. Det blev en rolig förfest på rummet till klockan 02 på natten innan vi gick till klubben Smokie Mo´s. Där blev det en oförglömlig festnatt med bl.a. en Engelsk tjej som fixade fram ett groggbord som hon serverade oss drinkar ifrån. Klockan blev närmare 05.30 innan vi kom iväg till Ashtray för kebab nummer två på resan.

6/5:
Jag och Tompa tog sovmorgon till kl 12, sedan bar det iväg till Yates för fotbollssöndag. Manchester City mötte Newcastle och den fullsatta restaurangen jublade då City vann Med 2-0. Folket i Liverpool ville hellre att City skulle vinna ligan än United. Efter matchen så tänkte vi ta lite sightseeing men vi kom bara till första baren på Mathew Street. Där var det full fart trots att klockan bara var fem på söndagseftermiddagen. Ett coverband spelade bra partymusik så vi blev kvar där i flera timmar innan det var dags för besök hos Christer med fam. som hade en lägenhet vid shoppingcentret Liverpool One. Lägenheten hade ett perfekt läge i centrum och det var inte långt att gå till nästa hållplats, Walkabout. Där hade vi naturligtvis satt upp oss på gästlistan så det var bara att kliva in. Där har vi också många minnen från roliga fester.
Vi hann även med barrunda till The Cavern och Smokie Mo´s innan natten avslutades som vanligt....med kebab :)

7/5:
Ännu en rolig helg i Liverpool var över. Tompa for hem en timme före mig och jag tog farväl av vännerna Ronny och Antonio innan även jag tog tåget till Manchester för att sedan flyga hem via Amsterdam. Många nya roliga minnen har vi med oss i bagaget inför nya äventyr. En sak är säker, vi kommer snart tillbaka till Mathew Street igen :)