uk.gif (16476 bytes)  LFC - Middlesbrough  uk.gif (16476 bytes)

liverpool.gif (8994 bytes)
Resan till Anfield Road 19-22 maj 2017.

Som vanligt så åker vi ett gäng till Liverpool varje år i maj, vi ser alltid den sista hemmamatchen i Premier League.
Detta år inleddes helgen extra bra med att Rickard, Magnus, Thomas och Jimmy kom upp till mig från Skara och firade min
födelsedag på torsdagen. Det blev en grillkväll med ishockey-VM på TV. På fredagen var det tidig uppstigning och vi åkte
till Arlanda för att ta oss över till England.

Resedagbok:

19/5:
Det var fint väder då vi åkte till Arlanda, det utlovades 25 plusgrader i Sverige medan England lovade regn som vanligt.
På Arlanda var det de längsta köerna någonsin till säkerhetskontrollen men till sist så var vi på väg.
I Manchester anslöt Tompa och tillsammans tog vi en förbeställd taxi till Liverpool och under resan dit så delade vi på en
flaska whiskey, bra start på resan! Vi checkade in i Urban Gottfridssons lägenhet på 14e våningen och njöt av den bekanta
utsikten, vi har ju varit där i många år nu. Gänget tog sig ut på stan och tog en efterlängtad lunch på en kvarterspub.
Hamburgare och öl, England here we are!

Ett obligatoriskt stopp i Liverpool-shopen resulterade i en ny LFC-tröja. Av någon anledning så hamnade vi som vanligt på
Yates och Tompa inledde eftermiddagen med en kanna Long Island Iced Tea.... Det blev en trevlig eftermiddag med många
skratt, ett härligt gäng. Proviant inhandlades till lägenheten och sedan fortsatte festen där tills det var dags för utgång.
Vädret var på vår sida denna kväll och himlen färgades vackert rosa. Vi hamnade konstigt nog på Matthew street och där
testades gamla och nya barer. Överallt spelades det livemusik och stämningen var hög hela natten. För första gången
någonsin besöktes inte The Cavern under en resa men kebabstället Ashtray (jag har döpt stället,,) hamnade vi på...

20/5:
Trött!! Det var en tuff vecka innan resan, övertid på jobbet måndag och tisdag, Solvalla på onsdagen och födelsedagsfest på
torsdagen, nu var jag helt slut.. Det regnade så det var skönt med en vilodag i lägenheten. Vi skulle på Iron Maiden på
kvällen så när klockan närmade sig 19 så begav vi oss ner till Echo Arena där vi mötte upp med Tompas kompisar.
Naken-Ronny var en rolig prick som ingick i Tompas kompisgäng hahaha.
Echo arena låg fint nere vid vattnet, vid Albert Dock. Vi knallade in och fortsatte festen i arenan. En kille framför oss på
läktaren somnade då konserten inleddes. Hans två kompisar hade jätteroligt och fotade den sovande vännen och skrattade.
Fem minuter senare sov alla tre och resten av läktaren skrattade åt dem....
Konserten var sådär, tre av fem plus, kändes som om man kastat bort en kväll i denna fantastiska stad.
Vi återupptog festen på Matthew street och nere i Flanagans källare träffade vi inte helt oväntat Jenny, Elin och Peter.
Goda vänner som vi festade med resten av natten, ja och som vanligt avslutade vi på Ashtray.

21/5:
Matchdag, äntligen dags att besöka Anfield igen! Vi tog taxi upp till arenan och ingen av oss kände igen sig. Ena långsidan
hade byggts ut och området runt arenan var mycket finare än tidigare år. Vi ställde oss och inväntade spelarbussen och när
den kom åkandes mellan hundratals sjungande fans så fick man lite gåshud. Röd rök från pyro svepte in bussen så den
syntes knappt när den kom körandes. Fansen sjöng och det måste ha känts bra för spelarna att välkomnas på detta sätt.

Innan vi gick in i arenan så hann jag med att hälsa på Nicklas Holmgren och Glenn Strömberg. Den nya läktaren var väldigt
fin och taket var tätt inpå stolarna så det blev en bra stämning. Däremot var första halvlek blek. Liverpool var pressade att
vinna för att ta en kvalplats till Champions League. Vi spelade dåligt och vi på läktaren började frukta att matchen skulle bli
mållös men i den 46e minuten gjorde Liverpool 1-0! Vilket jubel!!

Den andra halvleken dominerades av hemmalaget och vi vann komfortabelt med 3-0. Jag och Tompa åkte ner till Yates
och firade med en flaska vin och chokladkaka haha. Buskas och Magnus anslöt och det blev en trevlig stund på den soliga
uteserveringen. Det blev sedan en lugn kväll i lägenheten med mat och dryck och VM-finalen i ishockey, Sve-Kan.
Det blev en rysare som avgjordes på straffar, guld till Sverige!!!

22/5:
06:30 hämtade taxin oss och resan hem inleddes. Som vanligt var helgen ett välkommet avbräck i en tuff vår med mycket
övertid på jobbet. Älskar detta kompisgäng!!

23/5
När jag vaknade för att åka till jobbet så möttes jag av nyhten att det varit ett terrordåd i Manchester under en konsert.
Mer 20 människor hade dödats! Vi var ju nyss i Manchester, det var ju bara timmar sedan... Kunde det lika gärna ha varit
Iron Maiden-konserten som fanns med i terroristernas planer? Skrämmande tanke :(