tyskflag.gif (577 bytes) Lübeck med Kulturklubben tyskflag.gif (577 bytes)

23-27/11 2011

Kulturklubben är 12 goa gubbar som besöker olika julmarknader varje år. Resan 2011 gick till Lübeck,
denna julmarknadsklassiker i norra Tyskland.
Vi hade en väldigt skojig helg med shopping, mycket mat, roliga fester och julmarknadsmingel.
Hotellet Radisson Blue var också till full belåtenhet. Stora fina rum, bra service och en riktigt bra avdelning
med pool, bastu och solarium.

Julmarknaden var inte så stor som jag hade hoppats men den låg väldigt fint bland de gamla husen i stan.
Vi konsumerade en hel del korvar, glühwein, champinjoner och öl.
Kulturklubbens stadgar kräver lite sightseeing varje år så vi tog en titt i Holstentor, Lübecks gamla stadsport.
Där fanns ett stadsmuseum med diverse utställningsföremål. Bl.a. fanns där gamla vapen och tortyrredskap.
Vi åkte även en båttur på kanalen som går runt stadens kärna men den var inte så himla intressant.

Mellan alla korvar så hann vi även med några bra restaurangbesök:

Dagbok:

23/11:
Gänget samlades som vanligt vid Sillekrog söder om Södertälje. 2010 hade vi väldigt dåligt väder med
massor av snö men nu hade vi barmark hela vägen ner till färjan i Göteborg. Ombord på båten så valde vi
att äta julbord och det blev en trivsam start på resan ner till Kiel.

24/11:
När färjan anlänt till Kiel så tog vi det lugnt från hytterna ner till bildäck. Där möttes vi av sura miner från
alla som satt i sina bilar och inte kom av färjan p.g.a. tre stora vanar som saknade sina passagerare :)
Till sist kom vi av i alla fall men vi fick vänta utanför på Peder som inte hunnit med oss ner till bilarna.
När han kom till bildäck blev han lite paff då det inte fanns en enda bil kvar. Han fick knalla av båten från
bilrampen och möttes av skrattande medresenärer på land.

Någon timme senare så hade vi tagit oss ner till Lübeck och checkade in på fina Radison Blue Hotel.
Alla var hungriga så vi gick upp på stan och hittade Locanda Anjuna, en mycket trevlig liten restaurang som
erbjöd oss resans första schnitzlar. Maten var jättebra och alla blev rejält mätta.
Efter middagen hann vi med ett pubbesök innan det var dags för första glaset med glühwein. Vi klarade även
av en annan tradition direkt, nämligen att åka Pariserhjul.

Fram till klockan 22 så minglade vi runt på julmarknaden och när den stängde så blev det barrunda i stan.
Det blev ett bra party som varade ända hem till hotellbaren under småtimmarna.

25/11:
Trötta men ivriga att testa hotellpoolen så begav vi oss till poolen kl 9 på morgonen. Härlig start på dagen
som sedan skulle innehålla shopping på Citti markt. Där fyllde vi våra bilar med sånt man handlar i Tyskland,
öl, vin och sprit. Det tog ett par timmar innan alla var nöjda och vi kunde återvända till hotellet.

I skymningen bar det av till julmarknaden utanför Rådhuset. Jag blev inte så imponerad som jag hade trott
innan resan. Har ju alltid föreställt mig att Lübecks julmarknad skulle vara jättestor men den var av det
mindre slaget. Missnöjd var jag absolut inte. Ge mig lite glühwein, julmusik och lite roliga marknadsstånd
så njuter jag :)

På kvällen besökte vi en rockbar som hade ett rockabillyband, The boogie beat busters som underhöll.
Det blev ett grymt bra drag i lokalen och hela gänget samlades på dansgolvet. Det var nog en av de mest
lyckade utekvällarna i klubbens tioåriga historia. Det blev en lång rolig natt i rockens tecken.

26/11:
Vi har som tradition att alltid försöka hitta några sevärdheter på våra resmål. I Lübeck var det inte så mycket
som lockade men vi visste ju att staden var lite känd för sin marsipan så vi besökte ett marsipanmuseum i
några minuter men det var inget som imponerade på oss så vi gick vidare till stadsporten Holstentor.
Det är två torn som är sammanbyggda som en port och där inne finns ett litet museum med stadens historia.

Vi var väl inte helt roade av det besöket heller men nästa evenemang passade oss bra. Vi tog oss ombord
på en båttur som gick i stadens kanaler. Ombord på båten fanns det en bar och stämningen höjdes rejält.
En i gänget råkade somna till och när han vaknade var det bara att följa en av klubbens regler:
somnar man ute på stan får man bjuda på en runda :)

Vi hann med lite mer shopping och glühwein på stan innan det var dags för poolparty på hotellet.
Gänget badade och tvättade sig noga inför klubbens årligen återkommande kostymmiddag.
Restaurangen vi hade valt var Schifferesellschaft på Breitterstrasse 2, ett mycket lyckat val.

Efter middagen avslutade vi kvällen på vår rockbar.

27/11:
Tidig hemfärd genom Danmark och norrut mot Stockholm. Det var storm så vi hade tur som kom över
Öresundsbron för några timmar senare så stängdes den.
Trötta kom vi hem med fullastade bilar och ett nytt äventyr i bagaget :)

Klicka nedan för att se foton från resan