Luxemburg 2016

VM-kval i fotboll 6-8/10

Det är ju alltid kul att lägga till nya länder på listan över besökta platser så efter OS i Rio så var jag lite sugen på att åka till Luxemburg
och se VM-kvalmatchen i fotboll. Jag kollade runt bland vännerna och till sist så blev vi fyra starka gubbar som åkte.
Mitt sällskap bestod av Bengt Svensson, Magnus Kågebäck och Håkan Ottosson.
Bortamatcherna är alltid roligare än hemmamatcherna och stämningen brukar vara mäktigare när den gula väggen står på en bortasektion.
Så var dock inte fallet i Luxemburg.... vi fick uppleva den sämsta stämningen någonsin men vad gjorde det, Sverige vann och vi hade en
rolig resa ändå, fotbollen är ju bara 90 minuter ;)

Resedagbok:

6/10:
Vi inledde resan med att ta några timmar i VIP:en på Arlanda. Mat och dryckesbuffé, vi var väldigt nöjda och imponerade av utbudet!
Vi var på bra humör när det var dags att boarda planet till Amsterdam :) Vi hade en natts mellanlandning i Holland och tog en badkväll
på hotellet Best Western Schipol hotel. Kul att prata minnen med dessa vänner, vi har ju hunnet med en hel del under åren.
Det blev en kväll i poolen och baren med många goa skratt.

7/10:
Gameday! Tidig uppstigning för att flyga till Luxemburg. En väldigt liten flygplats välkomnade oss och vi tog oss in till stan med taxi och
tittade in på hotellet Golden Tulip. Våra rum var naturligtvis inte klara så vi åt frukost på hotellet och tog sedan en promenad i stan.
Det första intrycket av staden lovade gott, vi såg fram mot att ta den traditionsenliga sightseeingbussen senare under dagen.
Efter att ha checkat in på hotellet och vilat i 30 minuter så gjorde vi oss i ordning för att "göra stan". Världens mest hungriga sällskap
testade på stadens pizzor och de fick med beröm godkänt. Sedan var det dags att åka sightseeingbuss. Förväntningarna var höga men i
efterhand så kan man konstatera att det blev en timme vi inte kommer få tillbaka... Det var kallt, blåsigt och inte många sevärdheter som
imponerade! MEN, under bussturen så utfördes Lengans Sportresors VM-kvalquiz med fina priser skänkta av Svenska Spel.
Frågor som dök upp var bl.a. Vilken är Luxemburgs nationaldag, vilka färger har flaggan och på vilken plats ligger Luxemburg på
FIFA-rankingen. Efter tretton tuffa frågor så blev det klassisk rättning där deltagarna rättade varandras lappar. Slutställningen blev som
följer: Otto, Bengan, KG. Grattis Otto till den stora segern! Första pris var en Sverigetröja från Svenska spel. Segern firades med att vi
delade på en flaska bubbel som frågeledaren hade smusslat med sig ombord på bussen :)

Lite nedkylda efter bussfärden så sökte vi värme inne på Kaale kaffi café. Kanske det enda stället som jag känner att jag vill
rekommendera i Luxemburg efter resan. Caféet var fyllt av tavlor, konst och vintageprylar. All inredning var till salu och vi trivdes väldigt
bra bland alla grejer. Även här blev det lite bubbel :)

Det började bli dags att ta sig till Camp Swedens samling för att värma upp inför matchen. Det tog en stund att hitta rätt men till sist kom
vi fram till en trevlig pub som låg vid en liten kanal. Det var inte så många svenska fans på plats men de som var där sjöng för full hals!
Det blev några timmar på Scott´s pub och sedan gjorde vi oss i ordning för att i vanlig ordning marschera till arenan. Poliseskorten ledde
oss genom Luxemburgs gator och sångerna ekade mellan fasaderna. Väl på plats möttes vi av en liten och sliten arena. Ville man handla
något så var det bara att ställa sig i kön till den enda luckan som var öppen.. Det tog tid kan man säga....
Jag fick min korv med bröd precis till nationalsången och jag sprang tillbaka till vår plats på läktaren för att sjunga med. Pling pling, sms:
"bra mediatid, inzoomad under nationalsången" De svenska fansen var utspridda längs kortsidan och det var svårt att få igång stämningen.
Matchen var lika dålig som stämningen, i halvtid stod det 0-0, mot Luxemburg!! Jag frös och saknade allsången och värmen från EM i
Frankrike. Spelet i andra halvlek värmde inte heller men vi lyckades i alla fall få in bollen i mål och matchen slutade 1-0 till Sverige!
Det kändes inte jättejobbigt att lämna arenan och kylan för att få i oss lite mat istället. Vi avnjöt en fantastisk nattmiddag på Donken.

Det hade varit en väldigt lång och innehållsrik dag för oss så det blev inget mer festande denna dag, hotellet lockade mer...

8/10:
Frukosten på Golden Tulip fick absolut godkänt! Efter att ha gått igenom matchen under frukosten så var det dags att checka ut och
eftersom flyget hem inte skulle gå förrän på kvällen så tog vi en sightseeingrunda på stan. I de små gränderna fanns det gott om caféer
och fina butiker. På torget DÁrmes var det loppmarknad och många av stadens invånare var ute och flanerade. Efter ett cafébesök och
några timmars vandrande så avslutade vi besöket i Luxemburg med en varsin Club sandwich. Vi summerade resan med att sällskapet
gav mer än vad själva staden gjorde haha. Det började planeras för fler resor tillsammans!
Hemresan gick sedan via Amsterdam och för ovanlighetens skull så var alla flyg i tid, jag brukar alltid lyckas med att hamna i försenade
flygplan :) Ett stort tack till Bengan, KG och Otto för att ni ville hänga med på ett äventyr :)