Mallorca 2014

Ett besök hos släkten i Palma Nova / Puerto Portals 23-30/7

1982 gifte sig min kusin Mona med Tony på Mallorca och de har sedan dess drivit egna restauranger på ön.
Jag har hälsat på ett par gånger men nu var det många år sedan så det kändes som om det var dags att åka ner en
vecka på semestern och se hur de har det.
De bor i Puerta Portals som ligger väster om Palma så jag bokade ett hotell i närheten, Gabarda i Palma Nova.
Efter ett ha frågat runt lite ifall det fanns någon kompis som ville följa med så tackade Susanne från Stockholm ja
vilket var kul, trist att åka helt själv :)

Det blev en skön vecka med massor av sol och bad samt god mat och mingel med släkten.
Besöket på Monas och Tonys lantställe var veckans höjdpunkt då vi blev bortskämda med poolbad och lunch gjord
på trädgårdens varor :)

***

Hotellet: Hotel Gabarda, ett billigt boende i Palma Nova som hade skrämt upp mitt resesällskap ordentligt innan resan
då kommentarerna på Trip adviser handlade om fylla och slagsmål. Det stämde inte alls. Det var blandad ålder på
gästerna och det var lugnt på nätterna. Christine från Irland tillagade god frukost och det var nära till stranden.
Det enda som var jobbigt var värmen på rummet eftersom det saknades aircondition. Räddningen var takfläkten som
gjorde det möjligt att sova.

***

Restauranger:
Taste of India, Avenida Platja 4. Mycket bra service och mat
My Tapas, Paseo del Mar 17. Kanon, bra service god mat
My Thai, Paseo del Mar 12. Favoritrestaurangen, bra service, stora portioner och underbar mat.

Resedagbok:

23/7:
Mötte upp Susanne på Arlanda och njöt sedan av flygresan till Palma med SAS eftersom vi hade bokat platserna vid
nödutgången så vi hade lyxigt benutrymme.
Lyxet fortsatte på flygplatsen i Palma då vi blev hämtade av min kusin Mona. Oftast letar jag billigaste alternativet att
ta mig från flygplatsen till boendet men nu blev vi alltså skjutsade av Mona och det var väldigt uppskattat såklart :)

Det blev balkonghäng hemma hos Mona eftersom vi var för tidiga för att få checka in. I värmen serverade Mona
lunch så vi blev rejält bortskämda direkt :)
Det var ca 35 grader varmt så direkt efter att vi hade checkat in på Hotel Gabarda så gick vi ner till beachen i
Palma Nova och slängde oss i Medelhavet! Det var lugnt i viken, nästan inga vågor alls i vattnet och på stranden
fanns det väldigt få försäljare, en kontrast mot Copacabana i Rio där det var fullt av försäljare överallt.
Vilken lycka att få bada i Medelhavet igen!!

På kvällen blev det middag på en Indisk restaurang samt mingel på strandpromenaden. Det hade varit en lång dag så
det var inga problem att somna trots att rummet saknade aircondition...

24/7:
Vi köpte luftmadrasser och sedan var det livskvalité på hög nivå då vi i timmar låg ute i vattnet på madrasserna och
stekte fläsket. Jag älskar verkligen att flyta runt sådär när jag är på solsemester :)
På eftermiddagen gick vi till strandbaren Il Charinga för att luncha med Maria som jobbar på Zleepinghotels.com
Vi skulle diskutera ett eventuellt bloggjobb hos dem och det blev en trevlig långlunch med en fantastisk utsikt över
stranden i Palma Nova. En av barens delägare är Cristiano Doni, f.d. VM-spelare för Italien i fotboll.
Han kom in med en gigantisk skumpaflaska men den var tyvärr inte till oss....

Efter hamburgare och mojitos så slängde vi oss upp på madrasserna igen och paddlade ut i Medelhavet.
Det var gott om maneter i vattnet så det var flera badgäster som fick söka hjälp hos badvakterna med att ta hand
om brännskador på ben och armar. Jag klarade mig undan maneterna och som tur var så fanns det inte så många av
dem under resten av resan.
Kvällens middag avnjöts på My Tapas. Skinka, kött, grönsaker och iskall Sangria :)

25/7:
Lite mulet väder så det kändes inget då solen brände våra bleka svenska kroppar :)
Vi låg såklart hela dagen på beachen så det kändes i skinnet att man inte hade varit lika noggrann med solskydd.
Men jag gillar när det river på ryggen när man torkar sig med handduken efter duschen ;)

Min kusin Mona bjöd in till middag på hennes balkong och där träffade vi även hennes brorsdotter med familj.
Det blev en kanonkväll i solnedgången med massor av god hemlagad mat.
Monas familj bor i Puerta Portals och hamnen där är riktigt lyxig med fina restauranger och stora lyxbåtar.
Vi minglade runt där efter middagen och jag älskar att gå runt bland båtarna och se hur de är utrustade med jetskis,
bubbelpooler och annan lyx. Det är inga budgetbilar som står parkerade bredvid båtarna heller...

26/7:
Ännu en heldag på beachen. Sju timmars solande och badande, livskvalité!! Jag provade att snorkla lite men det var
ju inte direkt som i Thailand så det var ju bara att lägga ner, fick bli luftmadrassen istället.
Det var så skönt med dessa lugna dagar efter de intensiva resorna till OS och fotbolls-VM.
På kvällen åt vi på favoritrestaurangen My Thai. På beachen hade en stor bioduk satts upp och där visades filmen
Croodarna. Folk satt i sina solstolar och hade picknick, ett riktigt mysigt initiativ :)

27/7:
Dags för utflykt till Monas och Tonys lantställe i Algaida, ca 25 minuters bilfärd från Palma Nova.
När vi kom fram möttes vi av familjens tre hundar varav en av dem väger 60 kg hahaha. De var helt vilda i början
men efter ett tag så lugnade de ner sig så att vi kunde gå runt på gården och titta på alla odlingar.
De hade bl.a. oliver, persikor, äpplen, granatäpplen, mandariner, apelsiner, plommon, tomater, chili, mynta,
lagerblad, vindruvor, paprikor och höns. Där fanns även en pool med svalt skönt källvatten, vilken mysig oas!!
Tony serverade en god sangria och sedan blev det en stor lunch med grönsaker, skinka, korv och grillspett.
Vi blev så otroligt bortskämda och efter den fantastiska lunchen så hamnade vi i poolen, jag somnade direkt på en
luftmadrass. Efter en stund kom Mona till poolkanten med färsk melon, alltså hur bra kan man ha det ibland?

Efter besöket på gården så åkte vi till en kyrkogård i Palma där min moster Iris ligger begravd. Det var fint att få
besöka hennes viloplats, jag gillade henne mycket. Vi lämnade en bukett blommor från lantstället och åkte sedan
vidare till en restaurang där Monas dotter Jessica jobbar. Där fick vi resans bästa mojitos, värt att notera haha :)
Lugn kväll på strandpromenaden efter en mycket bra dag på landet!

28/7:
8,5 timme på stranden med kokosolja haha, dags att fixa brännan ordentligt!! Inte så mycket att skriva om denna dag
alltså förutom att det var en underbar semesterdag haha.
My Thai levererade en toppenmiddag igen på kvällen och natten spenderades som vanligt under takfläkten eftersom
vi inte hade någon ac.

29/7:
Vi hade koll på vädret och denna dag var det regnvarning så vi hade planerat in den som shoppingdag i Palma
tillsammans med Mona. Det hade tydligen även alla andra turister gjort så det var kaos i stan. Alla skulle shoppa och
göra sightseeing eftersom det inte var något strandväder, tur att vi hade Mona som kunde lotsa oss runt.
Vi startade på El Corte Inglés där det var stor sommar-rea. Jag var ganska snabb med att kolla runt på herrarnas
våning och sedan satt jag i cafeterian och väntade på Susanne och Mona, tur att där fanns wifi :)
Varuhuset bjöd på paella och vin, snyggt initiativ.

Vi hade även tänkt göra ett besök vid Katedralen men där var det kaos så vi fortsatte till nästa galleria, Porto Pi.
Efter sex timmars shopping så hade jag handlat en Coca Cola för 2,65 euro, Susanne hade handlat lite mer...

Jag tog sedan en promenad bland lyxbåtarna i hamnen vid Monas lägenhet, jag trivs så himla bra där.
Skulle kunna sitta på någon av barerna där en hel dag och bara titta på folklivet.
På Monas balkong serverades ännu en gång en god middag och efter det så hann jag med ett sista bad i Palma Nova.
Det var resans sista kväll och man kände inte direkt att det skulle bli skönt att åka hem. Det gör jag väldigt sällan.
Jag hade lätt kunnat stanna en vecka till, men tyvärr så var semestern över.

30/7:
Mona kom och hämtade oss och skjutsade oss till flygplatsen, dags att ta farväl för denna gång.
Hoppas vi ses snart igen, det var en fantastisk vecka!!