usa.gif (15202 bytes) Springsteen i New York 2016 usa.gif (15202 bytes)
Bruce & NHL, making dreams come true tour 26-29/3 2016

I Januari 2016 åkte jag över till New York för att se Bruce Springsteen i Madison Square Garden. Tyvärr härjade en stor snöstorm på USA´s Östkust den helgen så i New York föll det ungefär 60 cm snö! På konsertdagen var det fint väder igen men det var för sent för lastbilarna med scenen att ta sig in i staden så konserten blev inställd och flyttad till annandag påsk istället. Jag funderade ett par dagar och sedan bokade jag en ny resa till NY, jag ville ju uppfylla min dröm att se Bruce i Madison Square Garden. Det blev en härlig helg där jag mötte våren i USA.

Resedagbok:

26/3:
Jag flög via Helsingfors och under mellanlandningen där passade jag på att träffa Laura som jag mötte under resan till Lahti tidigare under året.
Jag hade tre timmar på flygplatsen i Helsingfors så det var kul att Laura tog bilen från Lahti för att ses under en långfika :)
Jag flög med Finnair till JFK i NY och jag var inte så imponerad av flygplanet. På flygplatsen var det väldigt lång kö till passkontrollen, don´t like. Sedan gick det smidigt, tog Airtrain från flygplatsen till Jamaica station där jag bytte till tåget LIRR som gick till Penn station på Manhattan. Där hade jag 50 meter till hotellet Pennsylvania. Jag checkade in och gick sedan över till Madison Square Garden (50 meter) och kollade om det fanns någon biljett över till kvällens basketmatch i NBA, tyvärr var det en stormatch och alla biljetter var slutsålda. Så det blev det vanliga promenaden upp till Times square, jag älskar de höga byggnaderna som är beklädda med reklamskyltar. Jag tog en sväng in på Marriot hotel och testade de häftiga hissarna som går mitt i hotellet, i hyfsad fart kan jag berätta :) Jetlagen är alltid tuff i NY så strax efter klockan 22 var jag i säng, trött efter en lång första dag.

27/3:
Jetlag... Vaknade 03 och kunde inte somna om... När det äntligen blev morgon så tog jag tunnelbanan över till Brooklyn och York station. Därifrån tog jag mig upp på Manhattan bridge och njöt av utsikten, Manhattans skyline, Freedom tower, Frihetsgudinnan och Brooklyn bridge.
Jag promenerade över till Manhattan och tog sedan tunnelbanan till Times square och därifrån gick jag till Hell´s kitchen flea market. Jag hade läst om loppmarknaden i en guidebok men blev inte så imponerad... Inget resetips från mig! Jag fortsatte till The High Line, ett gammalt järnvägsspår där det nu finns en fin vandringsled. Vårsolen värmde och det var gott om folk som var ute och promenerade på leden. Efter en bit klev jag av leden och passerade fem avenyer för att komma fram till The Flatiron building vid Madison square park. Den mysiga parken var dekorerad med vårblommor och jag njöt verkligen av New York :)
Jag hade fått tips om söndagsbrunchen uppe på 230 Fith Rooftop bar så jag tog hissen upp och möttes av en fantastisk utsikt över Manhattan. Empire State Building tornade upp sig mäktigt i vårsolen och jag njöt lite av utsikten innan jag slog mig ner och tog av mig jackan, det var ju
t-shirtväder! Sedan var det bara att börja plocka av den enorma brunchbuffén! Där fanns allt möjligt att välja på, väldigt lyxigt! Jag blev kvar i fyra timmar och solen brände mig ordentligt i pannan medan musiken pumpade och stämningen var hög. Mojiton smakade kanon!! Sen kom chocken, notan var lite väl saftig men det var i alla fall en fantastisk eftermiddag!

Jag gick till Madison Square Garden för att handla en keps till en kompis samt att kolla om det fanns någon biljett till kvällens ishockey. Tyvärr fanns det bara dyra biljetter kvar så jag gick till hotellet och tog det lugnt en stund. Strax innan matchstart gick jag tillbaka till MSG och frågade efter biljetter, jo plötsligt hade det kommit något återbud på säsongsbiljetterna så jag fick ett specialpris, mindre än halva priset för att sitta mitt på långsidan på Club Level. Det var den bästa platsen jag haft i MSG någonsin så jag var hyfsat nöjd. New York Rangers mötte Pittsburgh och matchen var jämn och spännande. Publiken var med på noterna och när tredje perioden var över så var ställningen 2-2. Dags för sudden death. För andra gången i mitt liv fick jag se Crosby avgöra en sudden, Pittburgh vann med 3-2.

28/3:
Vaknade 05:30... Gick en morgonpromenad, lite sämre väder, regn i luften. Men vad gjorde det, det var ju konsertdag!! Nu skulle det väl ändå inte bli inställt! På eftermiddagen gick jag bort till Madison Square Gardens garage där jag tidigare träffat legendarer som Peter Forsberg, Henrik Lundqvist och Ulf Samuelsson. Nu träffade jag mina amerikanska vänner Deb och Helen och tillsammans väntade vi på att få se bandet anlända till MSG inför konserten. Några av medlemmarna i The E Street Band kördes in och när solen äntligen tittade fram så märktes det på vakterna att det var dags för the big one. Till sist kom den stora svarta bilen med The Boss! Bruce Springsteen hade vevat ner rutan och tittade på oss samtidigt som han gjorde v-tecknet. Jag tog en fin bild på hans coola entré och lade upp den på twitter, efter några timmar hade den blivit väldigt populär på nätet :)
Efter den lyckade stalkingen så åt vi middag tillsammans på en närbelägen bar och sedan gick jag in i MSG och köpte ett par turnétröjor samt en specialframtagen poster för kvällen. Perfekt med ett hotell på andra sidan gatan, jag gick till rummet och lämnade mina inköp och gick sedan tillbaka in i MSG och njöt av atmosfären innan showen.

Till sist var det dags att förverkliga drömmen att se Springsteen i NY/MSG. Bandet klev ut på scenen och rev av "Meet me in the city" Publikens gensvar knockade bandet och resten av kvällen var ett rent triumftåg. Bandet spelade alla låtarna från albumet The River i en följd. Sedan spelades blandade låtar från Springsteens långa karriär. Kvällens höjdpunkter var Because the night, Jungleland, Thunder road, Dancing in the dark och Born to run! Jag var så lycklig efteråt då jag klev ut i den stormiga NY-natten.

29/3:
Hemresedag, checkade ut och promenerade sedan runt i Central Park där våren verkligen var på gång. Det fanns inte ett moln på himlen och New York visade sig från sin bästa sida, jag antar att vi ses igen :)