Polen 2017

U21-EM Sverige-England samt Krakow 14-17/6

2015 upplevde jag en klassiker i Prag, i den varma sommarkvällen vann Sverige EM-guld i fotboll, U21. Sverige vann på straffar framför den stora gula klacken och det var fullständigt glädjekaos i värmen! Nu var det dags för EM igen och det stod tidigt klart att det skulle bli en svensk invasion av fans igen. Det var inga svårigheter att övertala kompisen Håkan att åka med eftersom det även fanns en chans att besöka Auschwitz, ett besök som fanns med på både Håkans och min bucketlist. Vi valde att se sveriges första match i turneringen, Sverige-England, den spelades i Kielce som låg endast en kort tågresa bort från Kraków så Kraków fick bli vår bas. Därifrån var det också enkelt att ta en utflykt till Auschwitz samt den berömda saltgruvan i Wieliczka.

KZ Auschwitz var det största koncentrations- och förintelselägret i Nazityskland. Lägret var verksamt 1940-1945.
Auschwitz bestod av tre läger: I Stammlager, koncentrationsläger och det administrativa centret. II Birkenau, koncentrationsläger och förintelseläger. III Monowitz, arbetsläger.
Man uppskattar att 1,3 miljoner människor deporterades till lägret och ca 1,1 miljoner dödades. 90% av fångarna var judar, resterande fångar var bl.a. polacker, ryska krigsfångar, romer och andra minoriteter.

1/9 1939 anföll Tyskland Polen och Generalplan Öst utarbetades under de kommande åren i olika omgångar. Var och en var hemliga planer för den tyska koloniseringen av Europa och koncentrationsläger började byggas. Alla judar och romer skulle avlägsnas, polacker och andra folkgrupper skulle användas som slavarbetare. Hösten 1941 inleddes Operation Reinhard, planen för utrotandet av alla judar i Generalguvernementet. Nu började förintelselägren att byggas. 20/1 1942 hölls Wannseekonferensen och där togs beslutet om "den slutgiltiga lösningen av judefrågan" Alla judar skulle förintas.

1940 inrättades Auschwitz i den polska arméns tegelbyggnader. 1941 fick lägret besök av Himmler och han beordrade att lägret skulle byggas ut. 1940-1942 var Auschwitz ett arbetsläger men sedan utökades det till förintelseläger.
1941 testades gasen Zyklon B för första gången på hundratals fångar. Året efter gasades fångar ihjäl och brändes i massgravar.
Fångarna anlände till Auschwitz i trånga tågvagnar och på perrongen delades de upp, män, kvinnor, arbetsdugliga och övriga. De övriga avrättades direkt i gaskamrarna. De gick ner i kamrarna i tron om att de skulle duschas och desinfekteras men de mötte ett grymt öde.
Sommaren 1944 närmade sig den Röda armén Warzawa och den 18/1 1945 beordrar Himmler att Auschwitz ska evakueras.
Tusentals fångar tvingas att vandra mot andra läger och många svaga fångar dör längs vägen. 27/1 når Röda armén fram till lägret och möts av ca 7000 fångar som lämnats kvar. De är så svaga att en vecka senare har 500 av dem avlidit. SS-soldaterna hade försökt dölja alla bevis och gaskamrarna hade sprängts sönder. 300 av de 600 byggnader som skulle uppföras hann färdigställas innan krigsslutet 1945.

Resedagbok:

14/6:
Resan inleddes med avkoppling i Menzines lounge på Arlanda. Vi flög till Köpenhamn för att sedan fortsätta ner till Kraków.
Vi kom fram sent på kvällen och trötta checkade vi in på Red Brick Apartments. Boendet var helt perfekt. Bra läge vid järnvägsstationen och lägenheten bestod av två våningar så vi hade gott om plats. Vi var trötta efter resan så det blev lite snabb shopping för att ha lite tilltugg till kommande dags sightseeing och sedan stöp vi i säng.

15/6:
Efter en mycket bra frukost så gjorde vi oss i ordning för en lång dag. Vi skulle iväg på en 11-timmarstur till Auschwitz och saltgruvan. Klockan 08:45 blev vi hämtade vid hotellet och en minibuss tog oss till Auschwitz. Under bussfärden så visades en film om Auschwitz vilket var mycket bra, man fick lite basfakta innan besöket.
Vid lägret fick vi en mycket bra engelsktalande guide och turen inleddes med att vi kom fram till lägrets berömda grind där skylten "Arbeit macht frei" sitter. Redan där fick man rysningar längs ryggraden, denna skylt innehåller så mycket hemsk historia.
Innanför grinden visade guiden var en orkester brukade sitta och spela för att fångarna skulle hålla takten då de marscherade förbi. Turen fortsatte sedan in bland tegelbyggnaderna och det kändes overkligt att på denna plats hade fasansfulla händelser ägt rum. Nu lös solen, fåglarna kvittrade och grönskan från gräsmattor och stora vackra björkar gav platsen en rofylld känsla.
Vi besökte flera av byggnaderna och fick bl.a. se fasansfulla fotografier på väggarna. I ett rum visades hur fångarna fick sova på golvet, i ett annat fanns gamla resväskor med namn på. Störst intryck gjorde högen av hår som skurits av från avlidna kvinnor. Där låg mängder av hår från ca 45 000 kvinnor... Många besökare gick runt med tårar rinnande längs kinderna. Tusentals skor och glasögon låg i högar och det var nästan för många för att man skulle kunna ta in att de tillhört mördade människor.
I en glasmonter låg tomma burkar som innehållit Zyklon B. Rakborstar och kammar låg också i stora högar.
Vi gick vidare bland taggtrådar och vakttorn. I fängelset fick vi se trånga celler och i källaren testades gasen för första gången. Utanför fängelset fanns en vägg för arkebusering. Där låg mängder med blommor och kransar.

När vi skulle gå in i en gaskammare och krematorium så stannade flera besökare utanför, det blev för mycket för dem. Inne i gaskammaren rann det många tårar i gruppen igen. Det kändes i maggropen när man tittade upp på hålen i taket där gasburkarna släpptes ner.

Turen i Auschwitz I var klar och bussen tog oss till förintelselägret Birkenau. Där möttes vi av den berömda stationsbyggnaden som tågen rullade igenom då de anlände till den hemska perrongen inne i lägret. Vi vandrade längs den långa perrongen och guiden berättade om hur det gick till då fångarna delades upp direkt i olika grupper. Till vänster om oss låg mängder av tegelbyggnader, till höger stod endast skorstenarna kvar från mängder av träbaracker. Guiden berättade om misären för fångarna och man försökte se framför sig hur det såg ut på plats under kalla vintrar och heta somrar. I slutet av perrongen fanns de söndersprängda gaskamrarna. De fångar som passerade "The seven steps to death", trappan in till gaskammaren, de kom aldrig ut levande igen.

Vi vandrade vidare bland tegelbyggnaderna och besökte ett hus som kallades "The death barrack". Där fick de kvinnor som var för sjuka eller svaga för att arbeta vänta in döden i gaskammaren utan vatten eller mat. Ofta dog de redan i byggnaden..
Den guidade turen i Auschwitz var över och tagna gick vi till bussen. Det var ett besök som verkligen gjorde intryck och det var en lärorik tur.

Bussen tog oss till Wieliczka där vi åt lunch och smälte intrycken från Auschwitz.
Efter lunchen var det dags att klättra ner i den berömda saltgruvan. Ännu en gång fick vi en väldigt bra guide och hon ledde oss ner i gruvan. Hundratals trappsteg senare så började den guidade turen längs korridorer och små kamrar där det fanns fantastiska konstverk gjorda av bergssalt. Om man skulle vilja gå runt i alla gångar så skulle det ta en månad! Vi passerade dockor av människor och hästar som visade hur arbetet i gruvan gått till. Efter att ha vandrat igenom små passager och en del små kapell i gruvgångarna så kom vi plötsligt fram till en gigantisk kyrka i berget. Längs väggarna fanns olika jesusbilder i salt och längst in i kyrkan fanns ett fantastiskt altare och en predikstol. Vi gick vidare och kom fram till flera små sjöar med saltvatten. Det som imponerade mest var en del enorma byggnadsverk av stora stockar som stöttade upp berget. Efter en stor konsertsal så var vi framme vid rundturens slut, en liten hiss som i hissnande fart tog oss upp till jordytan igen. Alla var väldigt nöjda med rundturen då vi i bussen summerade dagen. En 11-timmars sightseeing för endast 550 kr !

Det tog inte lång stund innan vi var tillbaka i Kraków och trötta begav vi oss ut på stan för att hitta något att äta. Vi passerade ett par trevliga gator och gränder innan vi plötsligt kom ut på det stora torget. Wow! Vilket gigantiskt torg! I hörnet där vi kom ut stod en stor kyrka och resten av torgets kanter var fyllda av uteserveringar som var välbesökta i solnedgången. Mängder av hästdroskor gled förbi med vackra vita vagnar. Det var mycket folk på torget denna varma junikväll och det kändes som om man var i Barcelona eller Madrid. Det blev en pizza innan det var dags att utmattad kasta sig i sängen, en väldigt bra dag!

16/6:
Matchdag!! Sverige-England i Kielce. Men vi hade ju knappt sett Kraków så vi inledde dagen med en sightseeingtur i en elbil. Det var som att åka runt i en golfbil och med detta koncept spenderade vi en timme på Krakóws gator och gränder.

Sedan var det dags att byta om till matchkläder och tillsammans med flera andra svenska fans så tog vi tåget till Kielce. Där möttes vi av mängder av blågula supportrar som vandrade omkring i centrum. Vi hämtade ut våra biljetter och sedan gick vi till den stora samlingen som var på ett torg i stadskärnan. Ca 5000 svenskar hade tagit sig till Polen för denna match så det blev ett fantastiskt drag på torget. Sångerna fyllde de solbelysta uteserveringarna och vi njöt verkligen av stämningen!
En hemlös man som sprang runt på torget i bara strumpor fick sitt livs bästa dag. Fansen samlade ihop pengar till en matchtröja, en matchbiljett samt till ett par nya skor, mannen grät av glädje!
Ett par timmar innan match var det dags för den traditionsenliga marschen till arenan. Vilket drag det blev när tusentals svenskar vandrade genom staden!! Dagens enda regnskur kom precis när vi tagit oss in på läktaren och stod under det skyddande taket. Svenska laget kom in för att värma upp och stämningen på läktaren chockade en del av spelarna. 5000 fans på en "ungdomsturnering"!! Matchen kom igång och vi hade stora förväntningar på de regerande mästarna. Tyvärr blev inte matchen så bra som vi hade hoppats. Det var inte så många målchanser men klacken hoppade till då Sverige hade ett skott i ribban. Plötsligt tändes ett hopp då svenskarna fick en straff framför vår läktare. Mobilkameran sattes på videoläge och jag hoppades få filma ett mål och hur läktaren skulle explodera i ett lyckorus. Tyvärr missade straffen och matchen slutade 0-0. Trötta och lite besvikna vandrade vi till stationen och tog tåget tillbaka till Kraków.

17/6:
03:50 steg vi upp och tog en taxi till flygplatsen. Några timmar senare var vi hemma i Sverige igen och vi kunde summera en väldigt bra resa!! Jag rekommenderar verkligen alla att besöka Kraków och Auschwitz.