Thailand Koh Samet 2018

Efter de Olympiska spelen i Sydkorea blev det badsemester 26/2-5/3

När jag och kompisen Tompa började planera OS-resan till PyeongChang så tänkte vi att det vore nog skönt att lägga in en badvecka efter OS för att vila upp, och vi var ju ändå i Asien så det skulle ju passa bra att flyga från Seoul till något varmt land. Vi spånade lite på Bali eller Filippinerna men till sist så föll rösten på Thailand eftersom vi endast hade en veckas ledighet att utnyttja. Thailand låg bra till och man kunde snabbt ta sig till en badort. Valet föll på Koh Samet. Jag lät Tompa välja eftersom jag var tacksam att han ville följa med till OS. Tompa hade besökt ön tidigare och lovordade stränderna.
Måndagen den 26e Februari så var OS över och vi begav oss till Thailand för några varma och sköna dagar!

Resedagbok

26/2:
Dygnet inleddes med fest på natten med provinsens guvernör i PyeongChang, Choi Moon-Soon. Vi hade sett avslutningsceremonin och nu festade vi med guvernören och hans "hov". Klockan tre på natten var det dags att lämna OS-byn för att åka till flygplatsen i Seoul. Vi fick skjuts av en av hotellets personal, en bilfärd på 24 mil. Väl framme på flygplatsen så var det gott om idrottare som var på väg hem från OS. Vi hade turen att få äran att "eskortera" Ingvild Flugstad och Marit Björgen genom säkerhetskontrollen och efteråt så signerade Marit min biljett från tremilen. En historisk biljett eftersom Marit blev den bäste vinter-olympiern genom tiderna då hon vann loppet.
Vi flög till Bangkok och tog sedan en taxi söderut till hamnen Ban Phe. Bilresan tog 2,5 timme och vi kunde se ett åskväder framför oss..... vi som skulle åka båt snart... Sista färjan hade gått så vi fick boka en privat speedboat för att ta oss ut till ön Koh Samet. Det blev en spännande båtresa i mörkret. Blixtrar lyste upp himlen då och då och det var svårt att orientera sig. Men efter en kvart så angjorde vi båten vid en pir och färden fortsatte sedan på ett bilflak. Vi stannade till vid ett ställe för att betala 200 baht för vistelsen på ön och sedan fortsatte vi till strande Ao Prao och hotellet Sea Breeze. Vi fick en egen liten bungalow och efter en snabb uppackning så satt vi nere vid havet och åt middag. Det kändes overkligt att efter de intensiva och kalla OS-veckorna så satt vi nu och lekte med sanden mellan tårna i värmen samtidigt som vi tryckte i oss god Thailändsk mat. Vi var väldigt trötta efter ett intensivt dygn utan sömn så efter middagen var det sovdags och vi gav oss själva lyxen att sova i nio timmar.

27/2:
Utvilade så kunde vi njuta av resans första frukost vid havet. För 150 baht fick jag korv, bacon, rostat bröd, ägg, tomat samt Tompas kaffe i knät... Tur att det hade hunnit svalna innan han råkade knuffa till koppen, det kunde ju ha slutat med en rejäl brännskada innan jag ens hade tagit första doppet...
Efter frukost så promenerade vi längs den långa stranden och utforskade området. Jag hade ganska ont i min opererade fot så jag kände direkt att det var resans enda upptäcksfärd, resten av veckan skulle jag vila.
Äntligen var det dags för bad och vattnet höll nog en temperatur på 28 grader, härligt magiskt! Det var verkligen skönt att ligga där och vila efter alla stressiga dagar på OS. Nu hade vi inga tider att passa, det var bara att njuta av solen så länge den stekte oss.

Vi hade sett en liten bar i hörnet av stranden och när solen började lämna bukten så började killarna i baren att spela 80-talsrock. Baren var typ som ett litet skjul på 1,5 gånger 1,5 meter och framför den fanns ett par bord och några stolar i sanden. Självklart gick vi dit och satte oss och fem minuter senare så stod det en hink mojito för 300 baht på bordet. Livsnjutning i solnedgången! En av barkillarna tog fram ett fyra i rad-spel till oss och matcherna drog igång. Jag och Tompa spelade jämna matcher men när vi spelade mot barkillen så var det tufft att få till en vinst. Ur högtalarna spelades det Springsteen, Van Halen, Europe och andra klassiska band. När mörkret föll så tändes mängder av färgglada lampor och det blev nästan julstämning, vi trivdes otroligt bra.
Det blev ett par hinkar innan vi knallade hem och öppnade min Absolut Korea på terassen. Den var lite svårblandad tyckte jag men Tompa gillade smaken av kaffe och chili.
På kvällen gick vi bort till  Naga bar där det var full fart. Vi köpte några spett med köttbullar och korv och vi åt oss mätta för 100 baht. Det fanns mycket roligt att titta på och vi skrattade gott den kvällen. Härlig känsla att vandra hem i natten med shorts och t-shirt!

28/2:
Semester!! Sova ut, gå till frukosten i badtofflor, hem till bungalowen och smörja in sig med solskydd 15, ner till beachen och bara somna in en stund och vakna till lunch.... underbart! Det var pappas födelsedag så jag ringde hem och gratulerade på en knastrig linje. På eftermiddagen träffade vi ett gäng tjejer från Helsingborg som hade anlänt till ön med sina familjer. Nästan hela gänget hade spytt under natten innan färden till Koh Samet så de var lite möra. Jag och Tompa däremot, vi var starka och avslutade eftermiddagen på vår lilla strandbar Rock bar och njöt av ett par hinkar mojito. Vi fick inga magiska solnedgångar i vår bukt på östra sidan av ön, solen gick ner bakom ryggen på oss bland träden.
Kvällen avslutades såklart på Naga bar med grillspett som middag.

1/3:
Ny månad, ny frukost vid havet. Det var väldigt varmt, nästan lika varmt som på OS-bussarna...
När jag öppnade mail-korgen så hade jag fått ett mail från Svenska spel, den lilla kupongen jag hade lämnat in på gårdagens ishockeymatcher hade gett 4500 kronor i vinst så jag köpte två kuponger till en snorkeltur. Utflykten var först nästa dag, vi behövde ju vila lite till innan vi orkade aktivera oss.... Men jag tog faktiskt en promenad ut på udden, en vandring på fem minuter.
Där under träden höll massagekvinnorna till. De såg min skadade klumpfot och jag frågade vad de ville ha för att såga av den.. 1000 baht, I have a strong saw! Annars var det en vanlig dag för oss i Thailand, Rock bar, två hinkar och Naga bar, fem grillspett.
På stranden var det fire show och de imponerade i alla fall på mig. Det var fullmåne och den lyste så starkt att det blev skuggor av oss på stranden.

2/3:
Efter en härlig heldag på beachen så var det dags för snorkelturen. Vi blev upphämtade av en speedboat och åkte runt ön till den västra sidan där vi gjorde ett par stopp för snorkling. Sikten var inte 100 % bra men det var trevligt ändå eftersom det var längesedan jag snorklade. Jag såg inga speciella fiskar, en Papegojfisk, resten var de "vanliga" som man ser. Guiderna kastade frukt i vattnet och fiskarna blev som tokiga framför våra masker. Ovanför vattenytan så var det också vackert med öns branta klippväggar som steg upp från havet. Tillbaka i båten kunde vi äta oss mätta av ananas och vattenmelon medan båten styrde in i en vik där det låg en riktig lyxresort. Där stannade vi och från stranden fick vi uppleva en helt fantastisk solnedgång med sprakande färger.
På kvällen hann vi med mojito på Rock bar, fire show på stranden, Long island icetea och grillspett på Naga bar....

3/3:
Sista morgonen på ön. Tompa hade mått dåligt under natten så vi avstod frukost och packade väskorna för att resa vidare.
En speedboat hämtade oss och vi vinkade farväl till Koh samet. På fastlandet väntade en taxi och vi satte oss i baksätet och vilade medan bilen tog oss till hotellet Rambrutti i Bangkok. Termometern stod på +34C så vi gick upp till hotellets pool på taket och fortsatte vår vilovecka på bästa möjliga sätt! Men timmarna gick och plötsligt hade jag tagit mitt sista dopp i Thailand för denna gång.
Min vän Åsa Mårdskog bor i Bangkok tillsammans med sin sambo Pontus och vi stämde träff utanför vårt hotell. Det var längesedan vi sågs så det var kul att ses igen och höra hur det är att bo i denna spännande stad. Under kvällen tittade vi runt på den berömda gatan Khaosan Road. I myllret hittade vi allt från grillade spindlar och skorpioner till Mc Donald´s och barer som pumpade ut musik på hög volym. Gatan kantas även av mängder av butiker och gästhem. Vi stannade till vid en bar och slog oss ner för att ta några drinkar samt att beskåda skådespelet framför oss på gatan. När vi började gäspa så var det dags att avrunda kvällen och för mig och Tompa så var det bara att promenera 100 meter bort till hotellet, perfekt läge.

4/3:
Tidig uppstigning för att ta en taxi till flygplatsen, nu var det dags för den långa resa hem. Vi flög tillbaka till Seoul där vi sedan hade en lång väntan fram till dess att incheckningen till flyget hem öppnade. Än en gång utnyttjade vi våra OS-kläder i säkerhetskontrollen, denna gång utan Marit och Ingvild...
Resan hem gick via Doha, en av de finaste flygplatser jag besökt.

5/3:
Bangkok-Seoul-Doha-Arlanda-hem, dörr till dörr tog resan 39 timmar.... Vi möttes av vinterväder och härmed tog denna fantastiska drömresa slut! OS i Sydkorea och en terapivecka i Thailand, oslagbart bra, så himla tacksam för dessa upplevelser!!