Tunisien, Djerba

17-24/7 2010

Äntligen, min första solresa på 2,5 år!! Jag hade ett presentkort på Apollo som gick ut i midsommarhelgen så jag
frågade min kompis Jonas om vi skulle boka en sista minutenresa till semestern och han var med på noterna direkt.

Valet föll på den Tunisiska ön Djerba. Avresedagen passade bra, billigt hotell med all inclusive och Tunisien såg ut
att kunna erbjuda några roliga utflykter. Det var även ett land som jag inte hade besökt tidigare.
Folket talade "Tunisisk Arabiska" och Franska. Engelskan var de inget vidare på. Jobbigast var den enorma hettan
som kramade energin ur oss. +40 grader på eftermiddagarna och ett rum med dålig AC tärde på krafterna.
MEN, vi behövde ju inte så mycket kraft till att bada så vi var supernöjda med resan :)

Dagbok:

17/7:
Åskluften var bedövande när vi lämnade Sverige 1,5 timme försenade. Skulle luften i nordafrika vara bättre?
Inte ett dugg! Efter att ha avverkat världens långsammaste passkontroll och den sedvanliga charterinformationen
i bussen till hotellet Abir så rann svetten efter ryggen. Air condition på rummet? Nja, den höll 26 grader...svalt....
Vi kom fram sent på kvällen så det enda som serverades i matväg var pizza. Vi testade såklart och jag saknade
direkt dom goda pizzorna som vi levde på under OS i Vancouver tidigare under året. All inclusivebaren bjöd på
öl och drinkar men ingen svalka. Vi var sjöblöta av svett vid det här laget och kunde bara hoppas att vi skulle
vänja oss senare i veckan....

18/7:
Det tog inte många sekunder innan man hade fått en utskällning vid poolen av en rysk kärring.... I receptionen fick
jag en poolhandduk och när jag kom till solstolarna störtade  ryskan fram och påstod att det var hennes handduk.
Hon övertygade mig då hon tillkallade hennes man till diskussionen...(Karelins farbror..) Bra start på resan haha.
I övrigt trivdes vi bra vid poolen. +28 i vattnet, fria drinkar i baren, palmer och hög musik, bara att njuta :)

Efter lunch visade termometern +36 i skuggan och vi gick ner till beachen. Stranden var flera kilometer lång och
full av aktiviteter. Kamelridning, kanoter, vattenskidåkning, vindsurfing mm mm. Vattnet är nog det varmaste hav
jag badat i. Apollos katalog uppgav att det skulle vara +21 i vattnet men det var minst +30, härligt härligt !!!!
Det var inte många minuter mellan doppen för svetten kom rinnandes ganska snabbt i solstolen.

Klockan fem hade Apollo välkomstmöte 15 minuters gångtid från hotellet. Det var många många lidande turister
som satt och svettades på det mötet. Vi fick den sedvanliga informationen om utflykter och om resmålet Djerba.
Vi gav upp idén om att åka på en tvådagarstur i Sahara då reseledaren sa att det var 10 grader varmare där....
Vi bokade båtutflykten istället och drog iväg på jakt efter en badmadrass och en keps. Prutning gäller såklart i
Tunisien och efter en kvarts diskussion var köpen klara. Vi var knappast vinnarna i dealen..

19/7:
Heldag med sol och bad! Vi lade upp ett bra schema att följa. Frukostbuffé, bad i poolen fram till lunch. Buffé.
Sedan häst och vagn till stranden. Lata timmar fram till middagsbuffén :) Det var verkligen en perfekt semesterdag,
inga måsten alls utan bara slappa i solen Jonas hade bränt sig hyfsat så han fick ta skuggplats.:)

20/7:
Utflyktsdags. Vi åkte på båtutflykt tillsammans med Micke & Ingela som vi träffade på flyget ner. Tolv stycken
piratskepp lämnade hamnen med skrålande högtalare. Piraterna tog oss ut till Flamingoön, ca 1 timmes båtresa.
Det blåste friskt och skönt på ön där vi badade bland kameler och försäljare. På lunchen hamnade vi bredvid ett
bord med norrmän och det blev genast en trevlig stämning med Bröderna Dahl-skämt och sportgliringar.
Maten var inget vidare! Couscous med en liten liten  grillad firre. Det var nog den som förstörde min mage...
Hemresan bjöd på ett jäkla drag av piraterna. "Kaptenen" älskade att showa så det var inte en lugn stund på resan
in till hamnen. Norrmännen var väldigt nöjda i bussen då vi summerade utflykten, jag tyckte den var sådär...

Kvällens underhållning fick bli på hotellet pga orolig mage. Vi bjöds på magdans......inget vidare hahahaha

21/7:
Turistmage....lite oroande inför nästa dags utflykt till Sahara....Men i övrigt körde vi på med konceptet vi rutat in.
Frukost, poolen, lunch, stranden, poolen crêpes och sedan middag. Så himla skönt att äntligen hitta tillbaka till
ordet avkoppling. Dagen var otroligt varm....inget nytt. Vattengymnastiken var rolig att titta på...inget nytt.
Bara ännu en superlat dag i norra Afrika :)

22/7:
Ökenutflykt till Sahara. Uppstigning redan 05.20  efter en natt med dålig sömn. 60 m från vår balkong låg ett disco
som pumpade på musik utomhus på nätterna. Humöret blev bättre på bussen då vi träffade de trevliga norrmännen
från båtutflykten. Vi lämnade Djerba och åkte genom Tunisiens fastland mot Sahara. Längs vägen fanns mängder
med "svarta" bensinstationer som bestod av plastdunkar med insmugglad bensin från Libyen. Första stoppet var i
staden Medenine där vi besökte 350 år gamla Gorfas. Magasin som användes av Berberna förr i tiden.
Värmen hade redan tagit ett grepp om oss trots att klockan inte var så mycket. Inte helt fel att fortsätta resan i
bussen och och efter ett kort caféstopp så kom vi fram till en familj som visade oss sin bostad som var nedgrävd
i sanden. Vi bjöds på bröd och te i grottans skugga men svettpärlorna rann längs de flestas ryggar.

I staden Douz hade vi lämnat klippöknen bakom oss och nu var det Saharas sand som mötte blicken. När vi gick
fram till dromedarerna som skulle ta oss ut i öknen så kändes det helt ok men efter några minuter rann svetten.
Hettan var obeskrivlig haha. Men ska det vara en ordentlig upplevelse så ska det väl vara extremt. Jag fick "styra"
min dromedar själv och var hela tiden beredd att hoppa av ifall han skulle sätta fart mot horisonten. Vi var i alla fall
nöjda med ridturen hela gänget. Med blöta kläder på hela gruppen så blev det lunchbuffé och sedan ny kurs mot
Matmatabergen. Där spelades scener in till Star Warsfilmerna och landskapet var väldigt mäktigt.
Vi tog oss tillbaka till Djerba med färja från Jorf och det var skönt med lite havsbris på vattnet. Man kan väl säga
att det var en ganska mör och utmattad grupp som kom hem till hotellen igen den kvällen.....

23/7:
Ännu en dag med bara sol och bad. Verkligen längesen jag kopplade av och bara latade mig :) Det var vår sista
dag på stranden så vi tog det lugnt och njöt in i det sista. På kvällen gjorde vi en liten shoppingrunda för att göra
av med våra sista Dinarer. Jag köpte ett par Converseskor samt ett par Adidasskor för 125 svenska kronor styck.
Ett fint fynd, får väl se hur länge dom håller... :)

Kvällens show på hotellet såg vi på tillsammans med en småländsk familj som vi lärt känna. Showen var som usel
som vanligt och vi var helt överens om betyget IG. Men man kan ju skratta åt en sådan föreställning också :)

24/7:
Sista dagen så blev det poolen för hela slanten. Jag njöt på min luftmadrass innan jag gav bort den till en finsk tjej
som skulle stanna en vecka till. Jag och kompisen kände att en vecka var alldeles lagom i hettan. Det var faktiskt
otroligt skönt att komma hem till ösregn och ta ett matstopp på MAX.

Klicka nedan för att se foton från resan