Fotbolls-EM i Ukraina
[Eller Ya khotiv by zamovyty borshch! Jag vill beställa rödbetssoppa]

Kiev 14-17/6 2012

Efter roliga EM-kvalresor till San Marino och Finland så levde hoppet för Sverige att gå vidare till slutspelet i Polen/Ukraina.
Sista kvalmatchen spelades mot Holland hemma och efter en fantastisk fight så stod Sverige som vinnare med 3-2. Vi som var
där på läktarna kunde knappt tro att det var sant, Sverige var klara för EM 2012!!

Några veckor senare satt jag på en middag i Hamburg tillsammans med ett gäng som hade vunnit en resa dit. Min kompis Jenny
och jag hade svårt att koncentrera oss på maten. Trots fantastisk mat, häftig miljö och trevligt sällskap så satt vi och rullade
texterna på våra smarta mobiler. Det som tilldrog våran uppmärksamhet var lottningen av EM´s grundspel. De andra i gänget
frågade ibland hur det såg ut och vi kunde meddela att motståndarna skulle bli Ukraina, England och Frankrike.
Några timmar senare så hade jag bokat flyg till Kiev.

Sverige skulle spela tre matcher i Kiev men vi kände att eftersom det även var en resa till OS inbokat samma sommar så fick
det räcka med att se en match på plats, samt att hålla nere boendekostnaderna genom att tälta på Camp Sweden.
Camp Sweden är en supporterförening till det Svenska landslaget i fotboll. De ordnar samlingar före matcherna samt ser till
att höja stämningen inne på arenorna. I Kiev hade föreningen ordnat en camping tillsammans med företaget Nickes.com.
Campingen hade ett perfekt läge på en ö, 15 minuters gångväg från centrala Kiev. Under EM så bodde ca 5000 svenska
fans på området.

Innan avresan så hade jag tillsammans med kompisarna Tompa Svensson och Jonas Nordenberg fixat biljetter till matchen,
bokat campingplats, campingutrustning samt ordnat med snygga matchtröjor som sponsrades av flygstolen.se
Första matchen i gruppspelet spelades mot Ukraina och den såg jag i SVT´s EM-studio i Stockholm. Det blev förlust med
2-1 så det var verkligen en måstematch som vi såg fram emot då äventyret startade den fjortonde Juni.

Dagbok:

14/6:
Jonas och Tompa flög från Köpenhamn medans jag startade resan ifrån Arlanda. Det var många fans som flög med samma
flight som jag så det blev en del fotbollssnack på resan mot Riga där vi mellanlandade. När vi skulle flyga vidare mot Kiev så
lämnade jag fram mitt boardingkort men det funkade inte. Då informerade en kvinna mig att flyget var överbokat och jag skulle
eventuellt få flyga en annan rutt, och komma fram i Kiev sex timmar senare än beräknat. Jag blev vansinnig. Resan var bokad
ett halvår innan, och i Kiev skulle jag hämta upp Tompa och Jonas för att ta hand om incheckningen på campingen. Jag hade
alla papper till campingen så jag försökte förklara det för den ointresserade kvinnan. -You have to wait!
Personalen gjorde verkligen allt för att fylla planet utan mig kändes det som. De letade efter kvarvarande passagerare samt
ropade ut deras namn flera gånger medans den sista bussen med passagerare som skulle köra dem fram till planet stod och
väntade i värmen. Till sist så stängde incheckningen och två personer hade missat att komma till boardingen, -You will fly sir!
Jag fick stiga ombord i den väntande bussen där alla passagerare blängde irriterat, de trodde ju att det var mig som alla hade
fått vänta på. Jag fick ingen ursäkt heller av personalen men var ändå otroligt nöjd att få stiga in i planet med hjärtklappning.

I Kiev möttes jag på flygplatsen av Camp Swedens personal som tog emot på ett proffsigt sätt. De delade ut guider och gav
nyttiga tips till oss nyanlända. Efter att ha hämtat upp Jonas och Tompa så hoppade vi in i en taxi, tvingade chauffören att
plugga in Tompas Ipod och sedan poppades det svenska fotbollslåtar på vägen in till Kiev. Undrar vad han tänkte då vi sjöng
till Markoolio, Hellstrand, E-type och Kenta... Han ville nog komma fram snabbt för det kördes väldigt häftigt genom skogar
och på spårvagnsspår. Nöjda att vi levde så hälsade vi på några av våra vänner från Enköping som hade kommit till campingen
för att välkomna oss. Incheckningen och uthämtningen av den förbeställda campingutrustningen gick väldigt smidigt. Värre var
det med uppsättningen av tältet... Det fanns inte ens en bild på hur tältet skulle se ut så det blev några svordomar innan vi hade
lyckats med att resa det. Mellan tre träd hade vi hittat vår drömplats på stranden, 15 meter från vattnet.

Vi skålade för vår arbetsinsats och gav oss iväg till husbilsdelen på campingen där vår vän Johnny från Brunflo hade slagit läger
med tre vänner. Ännu en kompis från våra Liverpoolresor, Tomas Buskas anslöt för att fira våran ankomst. Grabbarna hade
varit i Kiev några dagar så de delade med sig av sina erfarenheter av staden, den första matchen samt campingen.
Johnny hade en uppblåsbar Sverigedräkt som Tompa fick låna, vi skrattade så tårarna sprutade!!!
På kvällen var vi på väg upp på stan då vi möttes av ett brutalt åskväder. Efter att ha tagit skydd under bron som skiljde våran
ö ifrån staden så blev det sängdags då rgnet var förbi. Eftersom tältet hade överlevt skyfallet så fick vi vara väldigt nöjda med
våran insats i tältresning.

15/6:
Matchdag! Vid Camp Swedens eventområde träffade vi en gammal bekant. Johne jobbade i Svenska Spels tält, där kunde vi
ladda mobilerna, surfa på wifi samt skicka vykort hem via en app som Posten hade. Aftonbladet hade dukat upp med fina
toaletter, duschar samt en bubbelpool. Kön var lång så det fick bli en iskall dusch i ett militärtält, vi vaknade till....
Innan vi lämnade campingen så blev det lite bubbel på stranden utanför tältet, gissa om vi var laddade för match! Från ön till
staden gick ett långt lämmeltåg av Svenska fans. Vi gick in på Fanzone som var en enorm samlingsplats med barer, souvenirer
och storbildsskärmar. Där träffade vi artisten Patrik Isaksson som hade beställt två av mina matchbiljetter. Han trivdes bra i
Fanzone men var mindre nöjd med att han skulle resa hem tidigt nästa dag för ett gig hemma i Sverige.
Solen stekte oss medans vi festade med tusentals Svenskar på Swedish Corner. Sångerna ekade mellan gatorna och det var
hög volym då det blev lite flaskkastning och munhuggning med förbipasserande Engelska fans. Vi hann även med att besöka
våra vänner från Enköping i deras lägenhet. De hade varit på plats i några dagar så när vi fortsatte mot Camp Swedens samling
på torget Lesya Ukrainka Ploshchka så valde Enköpingsgänget att stanna kvar i Fanzone.

Ca 10 000 Svenskar var på Camp Swedens samling och deltog i supportermarschen som gick till Olympiastadion. Det var en
mäktig syn då vi tågade genom Kievs trånga gator och det var många invånare som tittade på. Framme vid arenan så stod vi en
lång stund och tittade bakåt på tåget som aldrig ville ta slut. I solnedgången så vällde det in gulblåa fans från alla håll.
När det var dags för nationalsångerna så var det nästan 20 000 Svenskar på plats inne i den mäktiga Olympiastadion.
Arenans kapacitet är 70 000 personer och alla platser täcks av ett gigantiskt glastak.
När God save the Queen spelades fick vi gåshud, självklart likadant när du gamla du fria spelades. Matchen drog igång och
den Svenska klacken var grymt bra! Dock tystades den lite när Carrol gjorde 1-0 till England, men vi gav inte upp!
Efter två mål av Mellberg så ledde vi matchen och vi sjöng så att skallarna värkte. Men lyckan var kort, Walcott sköt 2-2.
Vi kämpade på, "Stå upp, vi e´gul och blå, stå upp, vi é..." Ridå, Wellbeck klackade in 3-2 till England och de Engelska fansen
sjöng "You´re not singing anymore!" Sverige var med en match kvar att spela redan utslaget ur EM och vi vandrade hem i
sommarnatten, lite besvikna, men ändå nöjda med att ha sett en fantastisk match.
Kvällen avslutades med ett gapskratt på campingen då Jonas köpte ett lass med fysta micropizzor. Kassan hade inge växel så
han tog oätliga pizzor för hela slanten....

16/6:
Vi surfade och laddade mobilerna hos Johne i Svenska Spels tält. Intressant att läsa vad alla skrev om matchen på nätet.
Jag kollade med receptionen hur utcheckningen fungerade, -Kom förbi om ni vill. -Om vi vill skänka tältet? -Låt det stå!
Enkelt och bra tyckte vi! Sedan blev det en heldag vid Johnnys husbil med sololja, trasiga solstolar och mycket bubbel.
Kvällen avslutades med mingel på stan.

Stort tack till våran tröjsponsor:

På flygstolen.se kan man läsa om våran resa, klicka här