Fotbolls-VM i Ryssland 2018

Tillbaka till Sochi, 21-24/6 2018.

Gyllene tiders "Bäst när det gäller" pumpas ut ur högtalarna i Fisth Arena i Sochi och i den varma sommarkvällen sjunger 6000 svenska fans med i refrängen: VI....E....BÄST...NÄR DET GÄLLER! Gåshuden knottrar sig på armar och ben och jag ser hur de i sällskapet som aldrig tidigare har varit på en stor fotbollsmatch står hänförda av upplevelsen och förväntningarna som vibrerar i luften skapar en mäktig inramning. Vi är på Fotbolls-VM och ska få uppleva 95 minuters gastkramande dramatik i den ryska hettan.

Det hade vi ingen aning om då vi 1,5 månad tidigare stod på en fotbollsplan på Lidingö för att spela in en reklamfilm under Maj månads enda kylslagna dag... Denna VM-resa inleddes i April då jag fick ett mail från LeoVegas: "Vill du spela in en reklamfilm åt oss och sedan följa med till Sochi och titta på Tyskland-Sverige i VM?" Jag blev nästan tårögd... Jag bestämde mig redan i Frankrike under EM 2016 att jag skulle stå över att resa till Ryssland eftersom deras fans uppträdde väldigt illa.
Men när detta erbjudande kom så tog det inte många hundradelar att tacka ja! Jag ville ju gärna tillbaka till OS-parken i Sochi där jag upplevde så många fantastiska stunder under Vinterspelen 2014. Så den tredje Maj stod jag och Patrick Ekwall på en fotbollsplan på Lidingö och huttrade i shorts och fotbollströjor. Regnet låg i luften så det vore ju bra om vi kunde göra så få tagningar som möjligt ;) I den första scenen så stod jag och gjorde vågen medan Patrick undrade vad jag sysslade med... Inför den andra scenen som utspelade sig framför ett tomt mål så blev jag tillfrågad om jag trodde att jag skulle kunna skjuta över målet... ja herregud, hur svårt kan det vara att missa mål?...
"Tystnad tagning, varsågoda" Smack! Ribba över! "Spik!! Det är klart!" En tagning blev det eftersom skottet blev perfekt hahaha. Alla verkade glada över att inspelningen gick snabbt och precis när vi var klara så kom regnet.
Ett par veckor senare så började reklamfilmen att rulla på TV, kändes ju lite ovant att höra sig själv från dumburken.

VM drog igång och resfebern började infinna sig. Det är en lycka att packa reväskan inför ett mästerskap, detta är ju vad jag brinner för! Och vilket äventyr det blev! Vi var c.a. 50 personer i sällskapet och det var en fantastisk blandning av människor som firade midsommar i den ryska sommarvärmen. Här följer en liten resedagbok.

Resedagbok:

21/6:
Utanför terminal fem på Arlanda så välkomnades vi av LeoVegas team och sedan blev det lite barmingel innan det var dags att checka in och där möttes vi av arrangören LA Travels personal. LeoVegas delade ut matchtröjor signerade av ambassadörerna Hanna Ljungberg, Andreas Andersson samt Stefan Schwartz. En stund senare klev vi ombord på en gammal bulgarisk kärra som skulle ta oss till Ryssland. Vid starten fick de fem främsta raderna flytta bak i planet för att det skulle kunna lyfta... det var en ny upplevelse... Ett par timmar senare så var det dags för landning och jag fick se min kära OS-park igen då inflygningen passerade parken i solnedgången. Enda skillnaden mot inflygningen under OS 2014 var att då brann OS-elden... nu brann istället Svarta havet av solnedgångens färger.
Passkontrollen gick smidigt och snart var vi på plats vid Mercure Central Sochi Hotel. I hotellbaren satt de svenska spelarfruarna och från min hörnbalkong så hade jag havsutsikt åt två håll, detta skulle nog kunna bli en bra resa!!
Jag var ganska trött efter resan så jag tackade för mig vid 00:30 men det fanns andra i sällskapet som höll ut längre!

22/6:
Jag älskar att bo på hotell och njöt av morgonsolen på min stora balkong. Det var midsommaraften och jag mindes tillbaka till VM i Brasilien fyra år tidigare då vi firade midsommar i Rio de Janeiro. Nu hittade jag en sillbit på frukosten och kände att midsommar krävde att firas med bad så jag gick ner till strandpromenaden och där träffade jag LeoVegas ambassadör Tommy Söderström och tillsammans gick vi till hotellets strand där vi slog oss ner på solsängarna. Flera resenärer från sällskapet anslöt och midsommarfirandet inleddes med bad i Svarta havet och drycker från strandpromenadens småbutiker. Vi hade runt 30 plusgrader i luften och det kändes ganska skönt då man tittade på vännernas svenska regnbilder på nätet. Det märktes redan här på stranden att det var ett härligt gäng som LeoVegas hade samlat ihop.
Midsommarlunchen för mig och Tommy intogs på McDonald´s, man måste ju testa om det smakar som hemma..

Jag gick tillbaka till stranden och skrattade gott åt vårat gäng som satt och drack öl ur svarta soppåsar. Man fick tydligen inte dricka öppet men om flaskan låg i en påse så var det ok... Eftermiddagen avslutades sedan vid hotellets pool där det var full fart. Drinkar och bubbel blandades med bad, vilken underbar midsommarafton!
På kvällen var det middag på Lighthouse som låg precis utanför hotellet. Vi satt vid stora runda bord som snart fylldes av mat. Skinka, sallad, frukt, lamm, fisk, bröd, ost, vin och andra godsaker. Patrick Ekwall körde en VM-quiz och mitt lag med Emmie och Maria tog hem den prestigefyllda segern. Ett band underhöll oss från scenen och midsommarspriten började flöda på borden då Ingemar köpte ett gäng ryska vodkaflaskor. Det blev en trevlig kväll där man fick chansen att lära känna flera av resenärerna. Jag gav upp vid tvåtiden på natten, det var ju match snart....

23/6:
Matchdagen inleddes med regn så det blev en lång frukost med Tommy och Patrick. Spelarnas familjer såg laddade ut då de högg in på buffén. Efter frukosten så hamnade jag i hotellbaren där Jörgen, Jens och Stefan bjöd på Champagne. Jag betalade tillbaka med salta kex och tre tuber tandkräm, uppskattat.
Det utlovade ovädret var som bortblåst så det blev en eftermiddag vid poolen och där laddades det upp inför matchen med bubbel och bad. Det var väldigt varmt och fuktigt så det var viktigt med vätskebalansen...
NHL-stjärnan Filip Forsberg laddade också upp i poolen tillsammans med sina vänner.

17:00 var det samling i lobbyn för att ta bussen till Adler och Olympiaparken. Det går inte att beskriva känslan att återigen stå på gatan utanför OS-byn där jag vandrat så många gånger fyra år tidigare då jag bodde på ett kryssningsfartyg som låg för ankar en bit längre ner för denna gata. Efter ett gruppfoto så promenerade vi in i parken och alla skildes åt olika håll i folkvimlet. Jag gick fram och "hälsade" på min kära OS-fackla och sprang samtidigt på Glenn Hysén iförd Pippi-peruk.. Jag har så många minnen från denna park så det var härligt att stå mitt på Medal plaza och se arenorna som var kvar. Hockeyhallen där Kanada vann finalen mot Sverige. Curlinghallen där damerna vann ett silver, och Fisth arena där den mäktiga avslutningen hölls. Det enda som saknades nu var scenen där medaljerna delades ut. Den som jag lyckades ta mig in backstage på efter att min vän Marielle Thompson vunnit guld i skicross, ingen vidare säkerhet där haha.

I vimlet av svenska fans så träffade jag Expressen-TV´s reportar Philip Gadd och Sara Bratell. Vi har blivit goda vänner efter att ha träffats på flera mästerskap så det blev en sedvanlig intervju enligt tradition. Klockan närmade sig matchstart så jag rundade Fisth arena och tog mig in genom den noggranna säkerhetskontrollen. Där sprang jag på Josefin Warg som tidigare gjort en OS-intervju med mig. Här fanns verkligen folk man kände igen överallt. När jag gick ut på läktaren så var Enköpingsbon Frida Östberg den första jag såg. Frida och Jane gjorde ett inslag för SVT och när de var klara så fick vi en pratstund. Solen började gå ner och arenans färger och fansens sånger gav naturligtvis gåshud på armarna. Gyllene tiders "Bäst när det gäller" spelades och allsången ekade ut i den svettiga sommarkvällen. Hela vårt gång satt tillsammans strax ovanför hörnflaggan och alla klämde i när den svenska nationalsången spelades. Mäktigt, det var dags att möt Tyskland, de regerande världsmästarna!!!

Tyskland inledde som väntat väldigt bra och Sverige slog till då och då med kontringar. Berg kom plötsligt helt fri och hela publiken reste sig upp... STRAFF!!! Alla skrek då Berg gjordes ner i straffområdet men domaren struntade fullständigt i alla oss andra som såg situationen mycket bättre... Men vi fick jubla i eufori ändå när Ola Toivonen chippade in 1-0 i det tyska målet! Jag tänkte på de i vårt sällskap som aldrig varit på en match, vilken upplevelse det måste ha varit när Sverige gjorde mål. De blågula höll undan resten av halvleken och vi på läktaren började tro på en bragd i Sochi.
"Russia Russia Russia" De ryska fansen var också högljudda under den dramatiska matchen. I andra halvlekens inledning så hann jag knappt avsluta meningen "det är viktigt att vi håller nollan första 20 nu" innan Tyskland lyckades peta in 1-1. Nu var det spännande, en poäng vore också bra så vi fick verkligen dramatik hela matchen. Tysklands Boateng visades ut och nu borde vi väl klara detta med en man mer på planen. Klockan tickade upp mot 95 minuter och vi väntade bara på slutsignalen då Durmaz gav tyskarna en onödig frispark. En frispark som skulle ge oanade konsekvenser både på planen och utanför. Tyskarna petade igång bollen och smack! Två sekunder senare satt bollen i det bortre svenska krysset och Tyskland hade avgjort matchen i slutminuten. Vilken avslutning... Svenska spelare och supportar såg chockade ut medan tyskarna i arenan var i glädjerus. Jag tog farväl av OS-parken och gick till vår buss där stämningen var dämpad i början. Men när väl alla hade kommit och bussen rullade iväg mot hotellet så satte Glenn igång disco i högtalarna och stämningen var på några sekunder på topp igen. Folk sjöng och dansade på bussen och när vi närmade oss hotellet så sjöngs det "Ett varv till", vi ville bara fortsätta. Vi fortsatte festen i hotellbaren där jag bland annat träffade Coutinhos familj. 03:30 var mitt midsommarfirande över för denna gång, en midsommar man aldrig glömmer!

24/6:
Dagen efter match.. Vi förlorade i fotboll men vann nya vänner och vann över det dåliga vädret som hade utlovats. Åska och regn var utbytt mot ännu en dag med strålande solsken vid poolen. Jag hörde flera resenärer säga att gårdagen var den bästa dagen i deras liv, ett bra kvitto för arrangörerna! Jag njöt av de sista soltimmarna innan det var dags att ta bussen till flygplatsen.

Detta blev en helt fantastisk resa så ett stort tack till arrangörerna LeoVegas Sport samt LA Travel och naturligtvis även ett stort tack till alla roliga medresenärer!!! /Lengan